تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 62 تا 64 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَي رِجَالاً كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ (62)
أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيّاً أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63)
إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (64)
ترجمه :
و گويند: چرا مردانى را كه ما آنان را از اشرار مى شمرديم (در اين جا) نمى بينيم؟
آيا ما (به ناحقّ) آنان را به مسخره مى گرفتيم (و امروز اهل بهشتند، يا آنكه در جهنّم هستند) و چشمان ما به آنها نمى افتد.
همانا مجادله اهل آتش يك واقعيّت است.
نکته ها:
در روايات معتبر آمده است كه: گروهى از شيعيان نزد اهل بيت عليهم السلام شكايت كردند كه گروهى ما را رافضى مى خوانند و از مشركان و كفّار بدتر مى دانند. امام عليه السلام سوگند ياد كردند كه شما مشمول شفاعت ما مى شويد و آنان در دوزخ سراغ شما را خواهند گرفت، سپس اين آيه را تلاوت كردند: «و قالوا مالنا لا نرى رجالا كنّا نعدّهم من الاشرار».(44)
سيمايى از تخاصم مجرمان
در قيامت، هر كس دنبال شريك جرم مى گردد كه گناهش را به دوش او بيندازد:
بعضى گويند: جامعه ما را منحرف كرد. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(45)
بعضى گويند: دوست بد ما را منحرف كرد. «لقد اضلّنى عن الذكر»(46)
بعضى گويند: شريك، ما را منحرف كرد. «الاخلاّء يومئذ بعضهم لبعض عدوّ»(47)
بعضى گويند: بزرگان فاسد ما را منحرف كرده اند. «اطعنا سادتنا و كبرائنا فاضلّونا»(48)
بعضى گويند: شيطان ما را منحرف كرد. «فلا تلومونى و لوموا انفسكم»(49)
44) تفاسير اطيب البيان، نورالثقلين و كنزالدقائق.
45) سبأ، 31.
46) فرقان، 29.
47) زخرف، 67.
48) احزاب، 67.
49) ابراهيم، 22.
پیامها:
- برخى كسانى كه در دنيا از بدان محسوب شده، تحقير مى شوند، در بهشت كامياب خواهند بود. «لا نرى رجالاً نعدهم من الاشرار»
- در دوزخ، افراد يكديگر را مى شناسند و هوش و حواس دارند. «مالنا لا نرى رجالاً»
- زود قضاوت نكنيم، شايد افراد به ظاهر پست امروز، عالى مقام هاى قيامت باشند. «نعدّهم من الاشرار»
- قيامت روز اقرار است. «اتخذناهم سخريّا»
- بهشتيان در مجلس انس بر تخت ها تكيه زده اند ولى دوزخيان با يكديگر جرّوبحث دارند. «متّكئين فيها»، «انّ ذلك لحقّ تخاصم اهل النار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 62 تا 64 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَي رِجَالاً كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ (62)
أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيّاً أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63)
إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (64)
ترجمه :
و گويند: چرا مردانى را كه ما آنان را از اشرار مى شمرديم (در اين جا) نمى بينيم؟
آيا ما (به ناحقّ) آنان را به مسخره مى گرفتيم (و امروز اهل بهشتند، يا آنكه در جهنّم هستند) و چشمان ما به آنها نمى افتد.
همانا مجادله اهل آتش يك واقعيّت است.
نکته ها:
در روايات معتبر آمده است كه: گروهى از شيعيان نزد اهل بيت عليهم السلام شكايت كردند كه گروهى ما را رافضى مى خوانند و از مشركان و كفّار بدتر مى دانند. امام عليه السلام سوگند ياد كردند كه شما مشمول شفاعت ما مى شويد و آنان در دوزخ سراغ شما را خواهند گرفت، سپس اين آيه را تلاوت كردند: «و قالوا مالنا لا نرى رجالا كنّا نعدّهم من الاشرار».(44)
سيمايى از تخاصم مجرمان
در قيامت، هر كس دنبال شريك جرم مى گردد كه گناهش را به دوش او بيندازد:
بعضى گويند: جامعه ما را منحرف كرد. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(45)
بعضى گويند: دوست بد ما را منحرف كرد. «لقد اضلّنى عن الذكر»(46)
بعضى گويند: شريك، ما را منحرف كرد. «الاخلاّء يومئذ بعضهم لبعض عدوّ»(47)
بعضى گويند: بزرگان فاسد ما را منحرف كرده اند. «اطعنا سادتنا و كبرائنا فاضلّونا»(48)
بعضى گويند: شيطان ما را منحرف كرد. «فلا تلومونى و لوموا انفسكم»(49)
44) تفاسير اطيب البيان، نورالثقلين و كنزالدقائق.
45) سبأ، 31.
46) فرقان، 29.
47) زخرف، 67.
48) احزاب، 67.
49) ابراهيم، 22.
پیامها:
- برخى كسانى كه در دنيا از بدان محسوب شده، تحقير مى شوند، در بهشت كامياب خواهند بود. «لا نرى رجالاً نعدهم من الاشرار»
- در دوزخ، افراد يكديگر را مى شناسند و هوش و حواس دارند. «مالنا لا نرى رجالاً»
- زود قضاوت نكنيم، شايد افراد به ظاهر پست امروز، عالى مقام هاى قيامت باشند. «نعدّهم من الاشرار»
- قيامت روز اقرار است. «اتخذناهم سخريّا»
- بهشتيان در مجلس انس بر تخت ها تكيه زده اند ولى دوزخيان با يكديگر جرّوبحث دارند. «متّكئين فيها»، «انّ ذلك لحقّ تخاصم اهل النار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳۶۱
۰۴ بهمن ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.