تفسیر قرآن
پیامهای آیه 12 تا 21 سوره اللیل
- يكى از سنّت هاى الهى كه خداوند بر خود واجب كرده، هدايت مردم از طريق عقل و فطرت و پيامبران است. «انّ علينا للهدى»
- پذيرش هدايت، به نفع خود شماست، وگرنه خداوند بى نياز است. «و انّ لنا للآخرة و الاولى»
- هشدار و انذار وسيله هدايت الهى است. «فانذرتكم» (هشدارهاى الهى را بايد جدى گرفت، زيرا از سوى كسى است كه دنيا و آخرت به دست اوست)
- آتش آخرت، امرى ناشناخته و عظيم است. «ناراً» به صورت نكره آمده است.
- شقاوت مثل تقوا داراى مراحلى است. «الاشقى ... الاتقى» (كسى كه آن همه نشانه هاى هدايت را ناديده بگيرد بدبخت ترين است «اشقى، الّذى كذّب و تولىَّ»
- تقوا، همراه كمك به محرومان سپرى است در برابر آتش دوزخ. «سيجنّبها الاتقى الّذى يؤتى ماله»
- كمك به محرومان، شيوه دائمى پرهيزگاران است. «يؤتى»
- كمك از مال شخصى ارزش است. «ماله»
- نشانه تقوا، كمك هاى مالى خالصانه است. «الاتقى الّذى يوتى ماله»
- كمك به فقرا، راهى است براى تزكيه و خودسازى. «يؤتى ماله يتزكى»
- كمك هاى مالى كه براساس جبران خوبى هاى ديگران باشد، مايه رشد نيست. «ما لاَحدٍ عنده من نعمة» (انفاقى ارزش بالايى دارد كه انسان مديون ديگران نباشد و چشم داشتى هم نداشته باشد)
- متّقى، جز رضاى خدا به دنبال چيز ديگرى نيست. «الاّ ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
- قصد قربت، شرط لازم است. «الاّ ابتغاء وجه ربّه»
- انفاق بايد در راه هاى خداپسندانه باشد. «يؤتى ماله... ابتغاء وجه ربّه»
- او پروردگار اعلى است، پس فقط رضاى او را جستجو كنيد كه پاداش اعلى مرحمت مى كند. «ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
- انسان مخلص، به مقام رضا مى رسد و همواره از خداوند خشنود است. «و لسوف يرضى»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- يكى از سنّت هاى الهى كه خداوند بر خود واجب كرده، هدايت مردم از طريق عقل و فطرت و پيامبران است. «انّ علينا للهدى»
- پذيرش هدايت، به نفع خود شماست، وگرنه خداوند بى نياز است. «و انّ لنا للآخرة و الاولى»
- هشدار و انذار وسيله هدايت الهى است. «فانذرتكم» (هشدارهاى الهى را بايد جدى گرفت، زيرا از سوى كسى است كه دنيا و آخرت به دست اوست)
- آتش آخرت، امرى ناشناخته و عظيم است. «ناراً» به صورت نكره آمده است.
- شقاوت مثل تقوا داراى مراحلى است. «الاشقى ... الاتقى» (كسى كه آن همه نشانه هاى هدايت را ناديده بگيرد بدبخت ترين است «اشقى، الّذى كذّب و تولىَّ»
- تقوا، همراه كمك به محرومان سپرى است در برابر آتش دوزخ. «سيجنّبها الاتقى الّذى يؤتى ماله»
- كمك به محرومان، شيوه دائمى پرهيزگاران است. «يؤتى»
- كمك از مال شخصى ارزش است. «ماله»
- نشانه تقوا، كمك هاى مالى خالصانه است. «الاتقى الّذى يوتى ماله»
- كمك به فقرا، راهى است براى تزكيه و خودسازى. «يؤتى ماله يتزكى»
- كمك هاى مالى كه براساس جبران خوبى هاى ديگران باشد، مايه رشد نيست. «ما لاَحدٍ عنده من نعمة» (انفاقى ارزش بالايى دارد كه انسان مديون ديگران نباشد و چشم داشتى هم نداشته باشد)
- متّقى، جز رضاى خدا به دنبال چيز ديگرى نيست. «الاّ ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
- قصد قربت، شرط لازم است. «الاّ ابتغاء وجه ربّه»
- انفاق بايد در راه هاى خداپسندانه باشد. «يؤتى ماله... ابتغاء وجه ربّه»
- او پروردگار اعلى است، پس فقط رضاى او را جستجو كنيد كه پاداش اعلى مرحمت مى كند. «ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
- انسان مخلص، به مقام رضا مى رسد و همواره از خداوند خشنود است. «و لسوف يرضى»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۵۲
۱۸ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.