تفسیر قرآن
پیامهای آیه 8 تا 13 سوره اعلی
- تبليغ دين و دعوت مردم به سوى خدا، مشكلات و سختى هاى فراوانى در پيش دارد كه خداوند وعده داده است، مبلّغ دين را يارى دهد و تحمّل سختى ها را بر او آسان سازد. «نيسرك لليسرى »
- به هر كس مأموريّتى مى دهيد، گره كارش را باز كنيد. «نيسرك لليسرى فذكّر»
- تسبيح ما مقدّمه كار گشايى خداوند است. «سبّح اسم ربّك ... نيسرك لليُسرى »
- نزول وحى براى تذكّر به مردم است. «سنقرئك... فذكّر»
- شرط تذكّر، پند پذيرى است و پيامبر نسبت به افراد پندناپذير مسئوليّتى ندارد. «فذكّر اِن نفعت الذكرى»
- تنها افراد خداترس تذكّر را مى پذيرند. «سيذكّر من يخشى»
- پنددادن افراد خداترس آسان تر است. «نيسرك لليُسرى... سيذكر من يخشى»
- به مُبلّغ بايد دلدارى داد كه كارش بيهوده نيست. «فذكّر... سيذكّر...»
- مُبلّغ نبايد توقّع تأثير فورى داشته باشد. «سيذكّر»
- مشكل كفّار دورى خود آنان از قرآن و پيامبر است، نه آنكه در اين دو عنصر پاك، ضعف يا نقصى باشد. «يتجنّبها»
- قرآن ميزان است. پندپذير آن مدال «يَخشى» مى گيرد، «سيذكر من يخشى» و پندناپذير آن لقب «اشقى» دريافت مى كند. «و يتجنّبها الاشقى»
- دورى از پند و پيام قرآن، مايه شقاوت است. «يتجنّبها الاشقى»
- سيره دائمى تيره بختان دورى از پند است. «يتجنبها» در قالب مضارع براى معناى استمرار و دوام است.
- بدبخت ترين مردم كسى است كه خشيت الهى ندارد. «اَشقى» در برابر «يَخشى» قرار گرفته است.
- توقّع اصلاح همه مردم را نداشته باشيد. «سيذكر من يخشى و يتجنّبها الاشقى»
- عامل پذيرش و عدم پذيرش در درون خود انسان است. «يخشى... اشقى»
- كيفر به مقدار خباثت است. «اشقى - النار الكبرى»
- دوزخ براى گروهى ابدى و هميشگى است. «لايموت فيها و لايحيى»
- خلود در دوزخ، طبيعت دوزخيان را تغيير نمى دهد كه ديگر از آتش رنج نبرند، بلكه دائما در شكنجه هستند. «لايموت فيها و لا يحيى»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- تبليغ دين و دعوت مردم به سوى خدا، مشكلات و سختى هاى فراوانى در پيش دارد كه خداوند وعده داده است، مبلّغ دين را يارى دهد و تحمّل سختى ها را بر او آسان سازد. «نيسرك لليسرى »
- به هر كس مأموريّتى مى دهيد، گره كارش را باز كنيد. «نيسرك لليسرى فذكّر»
- تسبيح ما مقدّمه كار گشايى خداوند است. «سبّح اسم ربّك ... نيسرك لليُسرى »
- نزول وحى براى تذكّر به مردم است. «سنقرئك... فذكّر»
- شرط تذكّر، پند پذيرى است و پيامبر نسبت به افراد پندناپذير مسئوليّتى ندارد. «فذكّر اِن نفعت الذكرى»
- تنها افراد خداترس تذكّر را مى پذيرند. «سيذكّر من يخشى»
- پنددادن افراد خداترس آسان تر است. «نيسرك لليُسرى... سيذكر من يخشى»
- به مُبلّغ بايد دلدارى داد كه كارش بيهوده نيست. «فذكّر... سيذكّر...»
- مُبلّغ نبايد توقّع تأثير فورى داشته باشد. «سيذكّر»
- مشكل كفّار دورى خود آنان از قرآن و پيامبر است، نه آنكه در اين دو عنصر پاك، ضعف يا نقصى باشد. «يتجنّبها»
- قرآن ميزان است. پندپذير آن مدال «يَخشى» مى گيرد، «سيذكر من يخشى» و پندناپذير آن لقب «اشقى» دريافت مى كند. «و يتجنّبها الاشقى»
- دورى از پند و پيام قرآن، مايه شقاوت است. «يتجنّبها الاشقى»
- سيره دائمى تيره بختان دورى از پند است. «يتجنبها» در قالب مضارع براى معناى استمرار و دوام است.
- بدبخت ترين مردم كسى است كه خشيت الهى ندارد. «اَشقى» در برابر «يَخشى» قرار گرفته است.
- توقّع اصلاح همه مردم را نداشته باشيد. «سيذكر من يخشى و يتجنّبها الاشقى»
- عامل پذيرش و عدم پذيرش در درون خود انسان است. «يخشى... اشقى»
- كيفر به مقدار خباثت است. «اشقى - النار الكبرى»
- دوزخ براى گروهى ابدى و هميشگى است. «لايموت فيها و لايحيى»
- خلود در دوزخ، طبيعت دوزخيان را تغيير نمى دهد كه ديگر از آتش رنج نبرند، بلكه دائما در شكنجه هستند. «لايموت فيها و لا يحيى»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۰۱
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.