نظر شهید بهشتی درباره کنترل بی حجابی با قانون
🔴 حسرت شهید مطهری از نبود گشت ارشاد در جامعه / امر به معروف شرط ایستادگی در برابر اسرائیل
🔸 فرمود: «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ سَبیلُ الْانْبِیاءِ» همانا امر به معروف و نهی از منکر راه همه پیامبران است «مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ، بِها تُقامُ الْفَرائِضُ وَ تَأمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظالِمُ وَ تُعْمَرُ الْارْضُ» [1] [شیوه همه صالحان است]، واجبات خدا به این وسیله بپا داشته میشود، راهها به این وسیله امن میگردد، کسبها به این وسیله حلال و مظالم به این وسیله بازمی گردد، زمین به این وسیله آباد میشود.
شما از اینجا بفهمید که حوزه امر به معروف و نهی از منکر تا کجاست؛ تا حدود آبادشدن زمین.
🔹 خدا میداند آدم گاهی که یک چیزهایی را میبیند و در تاریخ اسلام مطالعه میکند، دود از کلّهاش بلند میشود که ما چه بودیم و چه شدیم! دلم میخواهد این کتاب الاحکام السُّلطانیه ماوردی را- که یکی از معتبرترین کتابهای اسلامی است و مخصوصاً اروپاییها و مستشرقین روی آن خیلی حساب میکنند- مطالعه کنید. این کتاب، نظامات اجتماعی اسلام را در حدود هزار سال پیش بیان کرده است. ببینید چه نظاماتی در دنیای اسلام بوده و اصلاً امر به معروف و نهی از منکر چه معنیای داشته و چه میکرده است! از آن مهمتر کتابی است به نام «معالم القربة فی احکام الحِسبة» که خوشبختانه این کتاب را ظاهراً یک مستشرق فرنگی از یکی از کتابخانههای ترکیه درآورده و چاپ کرده است. این کتاب در قرن نهم نوشته شده. «حِسبه» در آنجا یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر. اصطلاحی بوده که از قرن دوم هجری، امر به معروف و نهی از منکر را «حسبه» میگفتهاند. «محتسِب» که شما میبینید در اشعار ما آمده است، یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر. آن تشکیلاتی که در کشورهای اسلامی به نام تشکیلات حسبهای یا احتسابی بوده است، افرادش یعنی آمرین به معروف و ناهین از منکر را میگفتند «محتسب» که در اصطلاح شعرای ما زیاد آمده است. مولوی، حافظ و سعدی این لغت را استعمال کردهاند... وقتی انسان این کتاب را مطالعه میکند که اصلاً امر به معروف و نهی از منکر چه مفهومی داشته، میبیند سراسر زندگی را دربر میگیرد.
🔸 تمام کارهایی که امروز شهرداریها انجام میدهند، جزء امر به معروف و نهی از منکر بوده است. تمام کارهایی که شهربانی انجام میدهد نیز در حوزه احتساب بوده است.
💠 آیت الله استاد شهید مطهری رحمت الله علیه؛ حماسه حسینی، ج۱، ص۲۹۰-۲۹۱.
👆 مطالبه گری #حجاب
🔸 فرمود: «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ سَبیلُ الْانْبِیاءِ» همانا امر به معروف و نهی از منکر راه همه پیامبران است «مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ، بِها تُقامُ الْفَرائِضُ وَ تَأمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظالِمُ وَ تُعْمَرُ الْارْضُ» [1] [شیوه همه صالحان است]، واجبات خدا به این وسیله بپا داشته میشود، راهها به این وسیله امن میگردد، کسبها به این وسیله حلال و مظالم به این وسیله بازمی گردد، زمین به این وسیله آباد میشود.
شما از اینجا بفهمید که حوزه امر به معروف و نهی از منکر تا کجاست؛ تا حدود آبادشدن زمین.
🔹 خدا میداند آدم گاهی که یک چیزهایی را میبیند و در تاریخ اسلام مطالعه میکند، دود از کلّهاش بلند میشود که ما چه بودیم و چه شدیم! دلم میخواهد این کتاب الاحکام السُّلطانیه ماوردی را- که یکی از معتبرترین کتابهای اسلامی است و مخصوصاً اروپاییها و مستشرقین روی آن خیلی حساب میکنند- مطالعه کنید. این کتاب، نظامات اجتماعی اسلام را در حدود هزار سال پیش بیان کرده است. ببینید چه نظاماتی در دنیای اسلام بوده و اصلاً امر به معروف و نهی از منکر چه معنیای داشته و چه میکرده است! از آن مهمتر کتابی است به نام «معالم القربة فی احکام الحِسبة» که خوشبختانه این کتاب را ظاهراً یک مستشرق فرنگی از یکی از کتابخانههای ترکیه درآورده و چاپ کرده است. این کتاب در قرن نهم نوشته شده. «حِسبه» در آنجا یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر. اصطلاحی بوده که از قرن دوم هجری، امر به معروف و نهی از منکر را «حسبه» میگفتهاند. «محتسِب» که شما میبینید در اشعار ما آمده است، یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر. آن تشکیلاتی که در کشورهای اسلامی به نام تشکیلات حسبهای یا احتسابی بوده است، افرادش یعنی آمرین به معروف و ناهین از منکر را میگفتند «محتسب» که در اصطلاح شعرای ما زیاد آمده است. مولوی، حافظ و سعدی این لغت را استعمال کردهاند... وقتی انسان این کتاب را مطالعه میکند که اصلاً امر به معروف و نهی از منکر چه مفهومی داشته، میبیند سراسر زندگی را دربر میگیرد.
🔸 تمام کارهایی که امروز شهرداریها انجام میدهند، جزء امر به معروف و نهی از منکر بوده است. تمام کارهایی که شهربانی انجام میدهد نیز در حوزه احتساب بوده است.
💠 آیت الله استاد شهید مطهری رحمت الله علیه؛ حماسه حسینی، ج۱، ص۲۹۰-۲۹۱.
👆 مطالبه گری #حجاب
۱.۶k
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳