بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت اول :
تکبر، منیّت است، نه عقلانیت. اکثریت نیز در یک جمع خوب، خوب هستند و در یک جمع بد، بد. اگر وارد بخش زندانیان جنایی شوید، اکثریت جانی هستند؛و اگر به کتابخانه بروید، اکثریت اهل مطالعه هستند. انتخاب برای همراهی و پیروی از هر کدام نیز در اختیار خودتان است و درجه عقلانیت بستگی دارد، نه کثرت تعداد هر کدام!
پس اگر در ذهن خلط مبحث نگردد و در دل نیز موضعگیری : پیش داورانه اتخاذ نگردد و با مباحث نظری یا منطقی هر چه که باشد، برخورد احساسی نشود، همه مسائل و مباحث، راحتتر روشن میشود.
اکثریت نادان وناتوان:یک قاعده کلی وجود داردو یک قواعد موضوعی. در قاعده کلی دقت شود که دانایی همان علم می باشد که البته به عقل نیز گفته می شود. حال بیاندیشید که چه در مباحث نظری، و چه در اخلاق عملی،و چه حتی در علوم تجربی و دانش های گوناگون، چه موضوعی وجود دارد که اکثریت آن را بدانند؟! آیا اکثریت مردم جهان، فلسفه، منطق، حکمت، حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی و می دانند، یا علم به قرآن و حدیث و تفسیر و ... دارند؟! یا اکثریت حقوق کیفری، جزایی، بین الملل و حقوق تجارت میدانند، یا اکثریت مردم احکام اسلامی که فقه همان حقوق است را از منشأ مبدأ و منبع می دانند؟!
در مقام عمل، آیا همگان یا اکثریت،پزشکی و مهندسی و یا حتی کارگری میتوانند؟ یا همگان مدیریت و کارمندی میتوانند؟ یا همگان خلبانی و کاپیتانی میتوانند؟ یا نانوایی می توانند؟ و یا فرماندهی و سربازی درجنگ و جنگیدن در جبهههای جنگ سخت و نرم می توانند؟پس همیشه اکثریت، نمیدانند و نمیتوانند. حتی در علوم مربوط به ازدواج، تشکیل خانواده و روابط خانوادگی، تعلیم و تربیت، عشق و محبت و ایثار و تعاون و ...، که از زمان خلقت حضرت آدم و حوا علیهم السلام متداول بوده، هست و خواهد بود، اکثریت نمیدانند.
حال آیا اگر آن اقلیتی که در موضوعی کارشناسند و میدانند، بگویند: اکثریت نمیدانند، تکبر است؟!
قرآنی :اما، وقتی منظور یا موضوع بحث، آیات قرآن کریم است، باید دقت شود که چه چیز را فرموده اکثریت نمیدانند، و یا اکثریت کدام گروه را فرموده که این موضوع خاص را نمی دانند؟!
فرض شود که مثلاً اگر موضوع زمان وقوع معاد باشد، نه تنها اکثریت، بلکه هیچ کس جز خداوند متعال نمیداند یا آنها که میگویند: ما به دین آبا و اجداد خود هستیم، به صورت کامل و همگی نه اکثریت شان، از دین هیچ نمیدانند، حتی رشد و آینده نگری نمیدانند بسیاری از بت پرستان، در ضمن شناخت الرحمن، مشرک بودند، چرا که حق را نمی دانستند،(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
تکبر، منیّت است، نه عقلانیت. اکثریت نیز در یک جمع خوب، خوب هستند و در یک جمع بد، بد. اگر وارد بخش زندانیان جنایی شوید، اکثریت جانی هستند؛و اگر به کتابخانه بروید، اکثریت اهل مطالعه هستند. انتخاب برای همراهی و پیروی از هر کدام نیز در اختیار خودتان است و درجه عقلانیت بستگی دارد، نه کثرت تعداد هر کدام!
پس اگر در ذهن خلط مبحث نگردد و در دل نیز موضعگیری : پیش داورانه اتخاذ نگردد و با مباحث نظری یا منطقی هر چه که باشد، برخورد احساسی نشود، همه مسائل و مباحث، راحتتر روشن میشود.
اکثریت نادان وناتوان:یک قاعده کلی وجود داردو یک قواعد موضوعی. در قاعده کلی دقت شود که دانایی همان علم می باشد که البته به عقل نیز گفته می شود. حال بیاندیشید که چه در مباحث نظری، و چه در اخلاق عملی،و چه حتی در علوم تجربی و دانش های گوناگون، چه موضوعی وجود دارد که اکثریت آن را بدانند؟! آیا اکثریت مردم جهان، فلسفه، منطق، حکمت، حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی و می دانند، یا علم به قرآن و حدیث و تفسیر و ... دارند؟! یا اکثریت حقوق کیفری، جزایی، بین الملل و حقوق تجارت میدانند، یا اکثریت مردم احکام اسلامی که فقه همان حقوق است را از منشأ مبدأ و منبع می دانند؟!
در مقام عمل، آیا همگان یا اکثریت،پزشکی و مهندسی و یا حتی کارگری میتوانند؟ یا همگان مدیریت و کارمندی میتوانند؟ یا همگان خلبانی و کاپیتانی میتوانند؟ یا نانوایی می توانند؟ و یا فرماندهی و سربازی درجنگ و جنگیدن در جبهههای جنگ سخت و نرم می توانند؟پس همیشه اکثریت، نمیدانند و نمیتوانند. حتی در علوم مربوط به ازدواج، تشکیل خانواده و روابط خانوادگی، تعلیم و تربیت، عشق و محبت و ایثار و تعاون و ...، که از زمان خلقت حضرت آدم و حوا علیهم السلام متداول بوده، هست و خواهد بود، اکثریت نمیدانند.
حال آیا اگر آن اقلیتی که در موضوعی کارشناسند و میدانند، بگویند: اکثریت نمیدانند، تکبر است؟!
قرآنی :اما، وقتی منظور یا موضوع بحث، آیات قرآن کریم است، باید دقت شود که چه چیز را فرموده اکثریت نمیدانند، و یا اکثریت کدام گروه را فرموده که این موضوع خاص را نمی دانند؟!
فرض شود که مثلاً اگر موضوع زمان وقوع معاد باشد، نه تنها اکثریت، بلکه هیچ کس جز خداوند متعال نمیداند یا آنها که میگویند: ما به دین آبا و اجداد خود هستیم، به صورت کامل و همگی نه اکثریت شان، از دین هیچ نمیدانند، حتی رشد و آینده نگری نمیدانند بسیاری از بت پرستان، در ضمن شناخت الرحمن، مشرک بودند، چرا که حق را نمی دانستند،(ادامه دارد...)
- ۲۰۳
- ۳۰ تیر ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط