✅ آثار اجتماعی اعتقاد به« انتظار»:
✅ آثار اجتماعی اعتقاد به« انتظار»:
آثاری که در تربیت فردی بر اعتقاد به «انتظار» ظهور حضرت حجت(عج) مترتب است و بدان اشاره شد البته به جامعه و زندگی اجتماعی نیز مییابد، با وجود این برخی آثار آشکارا و مستقیم متوجه جامعه میباشد:
۱ـ جامعهی معتقد به «انتظار» قطعاً نسبت به فریضهی امر به معروف و نهی از منکر متعهد و حساس است و همواره آن را زنده نگه میدارد. چرا که حضرت مهدی(عج) در روزگار ظهور، بزرگترین امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر است. میدانیم که رضا و خشنودی آن حضرت در این است که مردمان در این جهت به او اقتدا کنند و راه او را بپویند. لذا جامعهی منتظر نسبت به وجود منکرات در جامعه حساس بوده و اشاعهی معروف را وجههی همت خویش قرار میدهد.
۲ـ اعتقاد به امامت حضرت مهدی(عج) ـ امام حّی و حاضر که حجت خداست که حضور و نظارت دارد ـ و اعتقاد به «انتظار» ظهور او، ما را به اصل «نیابت» هدایت میکند. این که در عصر غیبت ضمن انتظار ظهور حضرت و امید به رهایی و نجات و استقرار نظام مبتنی بر قسط و عدل، امر ولایت تشریعی بلا تکلیف نمیماند و تربیت افراد و اداره ی جامعه تعطیل نمی شود. بلکه بر عهدهی عالمان ربّانی یعنی یعنی دین شناسان عدالت خواه تقوی شیعی فرار میگیرد، نایب امام است و نائب امام باید به شیوهی ائمهی طاهرین(ع) عمل کند.
⛅ ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج⛅
آثاری که در تربیت فردی بر اعتقاد به «انتظار» ظهور حضرت حجت(عج) مترتب است و بدان اشاره شد البته به جامعه و زندگی اجتماعی نیز مییابد، با وجود این برخی آثار آشکارا و مستقیم متوجه جامعه میباشد:
۱ـ جامعهی معتقد به «انتظار» قطعاً نسبت به فریضهی امر به معروف و نهی از منکر متعهد و حساس است و همواره آن را زنده نگه میدارد. چرا که حضرت مهدی(عج) در روزگار ظهور، بزرگترین امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر است. میدانیم که رضا و خشنودی آن حضرت در این است که مردمان در این جهت به او اقتدا کنند و راه او را بپویند. لذا جامعهی منتظر نسبت به وجود منکرات در جامعه حساس بوده و اشاعهی معروف را وجههی همت خویش قرار میدهد.
۲ـ اعتقاد به امامت حضرت مهدی(عج) ـ امام حّی و حاضر که حجت خداست که حضور و نظارت دارد ـ و اعتقاد به «انتظار» ظهور او، ما را به اصل «نیابت» هدایت میکند. این که در عصر غیبت ضمن انتظار ظهور حضرت و امید به رهایی و نجات و استقرار نظام مبتنی بر قسط و عدل، امر ولایت تشریعی بلا تکلیف نمیماند و تربیت افراد و اداره ی جامعه تعطیل نمی شود. بلکه بر عهدهی عالمان ربّانی یعنی یعنی دین شناسان عدالت خواه تقوی شیعی فرار میگیرد، نایب امام است و نائب امام باید به شیوهی ائمهی طاهرین(ع) عمل کند.
⛅ ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج⛅
۱.۰k
۳۰ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.