نامه هفدهم: اخلاق آخرالزمان (1)
نامه هفدهم: اخلاق آخرالزمان (1)
۳۴۱- آنچه را که یکی تقوا و حیا می نامد دیگری ریا می نامد. آنچه را که یکی قناعت می نامد دیگری گدا صفتی و تنبلی و بزدلی می نامد. آنچه را که یکی ایثار می نامد دیگری جاه طلبی و خودنمائی و شهرت و قهرمان بازی و کبر و برتری می نامد. آنچه را که یکی شجاعت می نامد دیگری حماقت و توحش میخواند و ...
۳۴۲- فقط آدمی می تواند بگوید که چون خدا برخی اعمال را نهی کرده است من هم نمی کنم زیرا از عذاب ابدی می ترسم. و این منطق هم بایستی به اثبات وجود خدا برسد که هرگز نرسیده است زیرا اگر مردم وجود خدا و آخرت را باور داشتند هرگز دروغ نمی گفتند و گناه نمی کردند در حالیکه همه دم از ایمان بخدا میزنند . ولی دروغ می گویند زیرا که دروغ می گویند.
۳۴۳- پس براستی میزان نیک و بد و باید و نباید چیست و دلیل حقانیت راستی بر کذب چیست؟ و اصلاً راستی و صدق به چه معنائی است؟
از کتاب نامه های عرفانی ص 56
تألیف استاد علی اکبر خانجانی
۳۴۱- آنچه را که یکی تقوا و حیا می نامد دیگری ریا می نامد. آنچه را که یکی قناعت می نامد دیگری گدا صفتی و تنبلی و بزدلی می نامد. آنچه را که یکی ایثار می نامد دیگری جاه طلبی و خودنمائی و شهرت و قهرمان بازی و کبر و برتری می نامد. آنچه را که یکی شجاعت می نامد دیگری حماقت و توحش میخواند و ...
۳۴۲- فقط آدمی می تواند بگوید که چون خدا برخی اعمال را نهی کرده است من هم نمی کنم زیرا از عذاب ابدی می ترسم. و این منطق هم بایستی به اثبات وجود خدا برسد که هرگز نرسیده است زیرا اگر مردم وجود خدا و آخرت را باور داشتند هرگز دروغ نمی گفتند و گناه نمی کردند در حالیکه همه دم از ایمان بخدا میزنند . ولی دروغ می گویند زیرا که دروغ می گویند.
۳۴۳- پس براستی میزان نیک و بد و باید و نباید چیست و دلیل حقانیت راستی بر کذب چیست؟ و اصلاً راستی و صدق به چه معنائی است؟
از کتاب نامه های عرفانی ص 56
تألیف استاد علی اکبر خانجانی
۹۸۴
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.