در جستجوی عقل ،استاد علی اکبر خانجانی
از کتاب ؛در جستجوی عقل
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی »
۲۸۲ - بزرگترین جهل و توهم مالیخولیائی بشر مدرن اینست که مدارس و دانشگاهها را کانونهای کسب عقل می پندارد.در حالیکه کانونهای کسب جهل مرکب وتحصیل نابودی است.
۲۸۳- باقر العلوم جهان اسلام، عقل و علم را اینگونه تعریف نموده است: آنچه که صاحبش را اصلاح نکند (به صلح با
جهان نکشاند )جهلی است که لباس علم به تن کرده است. پس عقل و علم ماهیتی توحیدی و وحدت گرایانه دارد.
۲۸۴_ پس امروزه پیش از اینکه بدانیم که عقل چیست باید بدانیم که چه چیزهائی عقل نیست همواره الله از راه لا اله حاصل می شود .پس هر چیزی که انسان را از خود دور کند و به غیر خود وابسته و دریوزه و اسیر و بنده سازد و به جدال با جهان و جهانیان بکشاند عاقلانه نیست زیرا عقل راه دین خداست و انسان را به خدا نزدیکتر نموده و بی نیازتر و صالح تر و راضی تر میسازد نه دریوزه تر و جدلی تر و شاکی تر و دیوانه تر! این تعریف از عقل و بی عقلی نیز از ادراک عقل فطری بشر است و بشر فطرتاً بی نیازی را بر دریوزگی و اختیار را بر جبر و عزّت را بر ذلت ترجیح میدهد. اینست که عقل نور فطرت است و برای کسب آن نیازی به غیر نیست. عقل را نمی توان از دیگران کسب نمود. دیگران حداکثر میتوانند ما را بسوی عقل و تعقل راهنمائی کنند نه اینکه به ما عقل بدهند. عقل دادنی و گرفتنی نیست بلکه نور فطرت است و کافیست که به آن رو کنیم!
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی »
۲۸۲ - بزرگترین جهل و توهم مالیخولیائی بشر مدرن اینست که مدارس و دانشگاهها را کانونهای کسب عقل می پندارد.در حالیکه کانونهای کسب جهل مرکب وتحصیل نابودی است.
۲۸۳- باقر العلوم جهان اسلام، عقل و علم را اینگونه تعریف نموده است: آنچه که صاحبش را اصلاح نکند (به صلح با
جهان نکشاند )جهلی است که لباس علم به تن کرده است. پس عقل و علم ماهیتی توحیدی و وحدت گرایانه دارد.
۲۸۴_ پس امروزه پیش از اینکه بدانیم که عقل چیست باید بدانیم که چه چیزهائی عقل نیست همواره الله از راه لا اله حاصل می شود .پس هر چیزی که انسان را از خود دور کند و به غیر خود وابسته و دریوزه و اسیر و بنده سازد و به جدال با جهان و جهانیان بکشاند عاقلانه نیست زیرا عقل راه دین خداست و انسان را به خدا نزدیکتر نموده و بی نیازتر و صالح تر و راضی تر میسازد نه دریوزه تر و جدلی تر و شاکی تر و دیوانه تر! این تعریف از عقل و بی عقلی نیز از ادراک عقل فطری بشر است و بشر فطرتاً بی نیازی را بر دریوزگی و اختیار را بر جبر و عزّت را بر ذلت ترجیح میدهد. اینست که عقل نور فطرت است و برای کسب آن نیازی به غیر نیست. عقل را نمی توان از دیگران کسب نمود. دیگران حداکثر میتوانند ما را بسوی عقل و تعقل راهنمائی کنند نه اینکه به ما عقل بدهند. عقل دادنی و گرفتنی نیست بلکه نور فطرت است و کافیست که به آن رو کنیم!
۸۰۶
۱۷ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.