سخن علماء
#سخن_علماء
#حجت_الاسلام_انصاریان
✍ خسارت اول گناه، پوشاندن لباس ذلّت
🔅 وجود مبارک حضرت زینالعابدین میفرماید: «گناه»، سه خسارت سنگین به بار میآورد: «اَلْبَسَتْنِی الْخَطَایَا ثَوْبَ مَذَلّتِی».
📚 صحیفه سجادیه، به تحقیق مؤسسه امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف، ص 401.
🔹 در درجه اول، گناه، انسان را در پیشگاه خداوند بسیار خوار، پست، بیمقدار و بیارزش میکند. اگر این پستی و بیمقداری در وجود آدم بماند و با توبه، فرد به عزت و شخصیت انسانیاش بر نگردد، در قیامت، راه نجات بر روی او بسته خواهد بود.
ممکن است پرسیده شود این سخن چه سندی دارد؟ پاسخ این است که بالاترین سند این سخن، در آیه نهم سوره مبارکه اعراف است که حق تعالی میفرماید:
💠 «وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ ...»
«خف»؛ یعنی سبک، بیارزش و بیمقدار. «... فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُم بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَظْلِمُونَ.»
📚 ( اعراف/ 9)
اینها در قیامت میبینند و مشاهده میکنند که با گناه، تمام سرمای وجودشان را تباه کرده و در زندگیشان چیزی که در میزان قیامت قابل وزن باشد تا بر آن پاداش داده شود، نمانده است. «وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُم بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَظْلِمُونَ.» 📚 (همان) یعنی خسران اصل وجود، تباهی اصل وجود؛ یعنی این قدر بیمقدار و بیارزش شدند که انگار از آنها چیزی نمانده که آن را به حساب بیاورند. اگر این گناهان ظاهر و آشکار هم باشند، در میان خانواده، جامعه و آشنایان، آبرویشان رفته و پیش چشم دیگران هم پست و بیمقدار و بیاعتبار میشوند. این خسارت، تنها یک خسارتِ گناه است: «اَلْبَسَتْنِی الْخَطَایَا ثَوْبَ مَذَلّتِی».
📚 «صحیفه سجادیه، همان.»
_____________
✅ کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg
#حجت_الاسلام_انصاریان
✍ خسارت اول گناه، پوشاندن لباس ذلّت
🔅 وجود مبارک حضرت زینالعابدین میفرماید: «گناه»، سه خسارت سنگین به بار میآورد: «اَلْبَسَتْنِی الْخَطَایَا ثَوْبَ مَذَلّتِی».
📚 صحیفه سجادیه، به تحقیق مؤسسه امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف، ص 401.
🔹 در درجه اول، گناه، انسان را در پیشگاه خداوند بسیار خوار، پست، بیمقدار و بیارزش میکند. اگر این پستی و بیمقداری در وجود آدم بماند و با توبه، فرد به عزت و شخصیت انسانیاش بر نگردد، در قیامت، راه نجات بر روی او بسته خواهد بود.
ممکن است پرسیده شود این سخن چه سندی دارد؟ پاسخ این است که بالاترین سند این سخن، در آیه نهم سوره مبارکه اعراف است که حق تعالی میفرماید:
💠 «وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ ...»
«خف»؛ یعنی سبک، بیارزش و بیمقدار. «... فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُم بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَظْلِمُونَ.»
📚 ( اعراف/ 9)
اینها در قیامت میبینند و مشاهده میکنند که با گناه، تمام سرمای وجودشان را تباه کرده و در زندگیشان چیزی که در میزان قیامت قابل وزن باشد تا بر آن پاداش داده شود، نمانده است. «وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُم بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَظْلِمُونَ.» 📚 (همان) یعنی خسران اصل وجود، تباهی اصل وجود؛ یعنی این قدر بیمقدار و بیارزش شدند که انگار از آنها چیزی نمانده که آن را به حساب بیاورند. اگر این گناهان ظاهر و آشکار هم باشند، در میان خانواده، جامعه و آشنایان، آبرویشان رفته و پیش چشم دیگران هم پست و بیمقدار و بیاعتبار میشوند. این خسارت، تنها یک خسارتِ گناه است: «اَلْبَسَتْنِی الْخَطَایَا ثَوْبَ مَذَلّتِی».
📚 «صحیفه سجادیه، همان.»
_____________
✅ کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg
۷۴۵
۰۳ مهر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.