جامعه شناسی انسانی ( آغاز صلح اجتماعی)
جامعه شناسی انسانی ( آغاز صلح اجتماعی)
۱۰۸۱ - اگر می بینیم که مثلاً فلانی آدم بدی است بجای اینکه بیائیم بدی اش را علت و معلول جوئی کنیم و دلائل فلسفی یا اجتماعی یا اقتصادی یا روانی یا دینی برایش پیدا کنیم، بیائیم بلافاصله در خود بنگریم و همان نوع بدی را در خودمان جستجو و مشاهده کنیم آنگاه دیگر آن فلانی نفرت انگیز نخواهد بود بلکه بعکس به او نزدیک تر می شویم و اگر او را دوست نداریم لااقل نسبت به او کینه ای در دل نمی گیریم.
این کار حداقل فایده ای که دارد این است که دل ما و اعصاب و روان ما بخاطر بدى او چركين و مکدر و مغشوش نمی شود و پریشان و مریض نمی گردیم و بخشی از انرژی روانی ما به هدر نمی رود . این به نفع ماست تا به نفع او .
و نفع دیگر این کار آنست که ریشه یک بدی را در خود یافته ایم و معرفتی در حق خود پیدا کرده و شاید در رفع آن موفق شویم و اگر در این کار موفق شویم به ناگاه می بینیم که فلانی دیگر آنگونه بد نیست و آن بدی از او پاک شده است. همین یک مورد تجربه کافی است که وجود ما را بکلی دگرگون نماید و چشم و هوش نوینی در ما کشف گردد و از جهل و مرض نجات یابیم .
درواقع این آغاز ژرف نگری و درون بینی است و نجات یافتن از قشری گری و ظاهر پرستی و بازیچگی . بوجود آمدن چنین نگاهی سرنوشت یک جامعه ای را دگرگون می کند و جامعه را بخود می آورد و بیدار می کند و آنگاه دیگر هیچ کس رقیب و خصم کسی نیست و این آغاز صلح اجتماعی است که تجلی صلح انسان با خودش می باشد .
اگر کسی آدمی رذل و حسود و خیانتکار است هیچ دلیلی ندارد که ما از او متنفر باشیم و قلبمان محل کینه با او باشد . زیرا اهل معرفت نفس می بیند که او فقط با خودش بدی می کند و به خودش خیانت می کند پس سعی می کند که او را بخودش آورد و بیدار کند تا دست از دشمنی با خودش بردارد.
اهل معرفت نفس می بیند که هیچکس نمی تواند واقعاً درحق دیگری بد کند. اتفاقاً بدها را بایستی بیشتر دوست داشت زیرا خوب ها خودشان با خود دوست هستند و تنها نیستند و نیازی مبرم به دوستی دیگران هم ندارند. این همان راه و روش انبیاء و اولیاء و عرفا بوده است و تنها راه خوشبختی و سلامت در دو دنیاست.
پس معرفت نفس تنها راه سلامت واقعی تن و روان و درون و برون است . « اگر می خواهی بدی ای را از وجود کسی پاک کنی آن بدی را در وجود خودت پاک کن » علی (ع) . این کلام علی (ع) بنیاد یک جامعه شناسی انسانی و واقعی است. بنیاد یک انقلاب واقعی اجتماعی است. ولی چون کاری ساده و عملی است لذا طرفداری ندارد .
امروزه همه راه حل های پیچیده و غیر عملی را دوست دارند. علت اینکه دین انبیاء هم همواره طرفدارانی بسیار اندک داشته است همین امر است و برای همین همواره همه مردان حق و اهل علم و حکمت واقعی را مردانی هالو و ساده لوح و جاهل و گاه دیوانه می دانستند. اصلاً امروزه معنای تکامل با مقوله پیچیده گی عجین است و تعریف می شود. هر آدمی که پیچیده تر باشد و گفتار و اعمالش غیر قابل فهم باشد و نیاز به سالها تفسیر داشته باشد پیشرفته تر و داناتر تلقی می شود.
و برای همین هم همواره پیامبران و عرفا را نهایتاً جادوگر می خواندند یعنی اینکه آنها مجهز به ترفندی غیر قابل فهم و بغایت پیچیده و سری هستند. حال آنکه می دانیم که بقول خود قرآن ، بزرگترین معجزه قرآن و ایجاز کلام مردان حق و پیامبران روشنی و ساده گی بوده است . و این همان واقعیتی بس ساده و روشن است که آنرا نه کافران می فهمند و نه منافقان دین یعنی نه مفسران کبیر قرآن و نه فلاسفه بزرگ و نه جستجوگران اسرار قادر به فهم آن هستند .
و این در مسیر معرفت نفس است که بتدریج گره های وجود گشوده می شود و وجود به سمت روشنی و ساده گی و صفا و صدق می رود و واقعیت ها را بی هیچ تفسیری می بیند . و این است که برای اهل معرفت نفس فهمیدن و دیدن امر واحدی است. راه حل های پیچیده به این دلیل طرفدارانی فراوان دارد که آنها را از عمل صادقانه معاف می کند و راههای گریز و خود - فریبی و ریاکاری نـو را فراهم می آورد. امروزه رجوع همگانی به مطالعه اساساً ریشه در همین موضوع دارد . هرگاه که ...
از کتاب گزارش آخرین وضعیت بشری ص 181
تألیف استاد علی اکبر خانجانی
۱۰۸۱ - اگر می بینیم که مثلاً فلانی آدم بدی است بجای اینکه بیائیم بدی اش را علت و معلول جوئی کنیم و دلائل فلسفی یا اجتماعی یا اقتصادی یا روانی یا دینی برایش پیدا کنیم، بیائیم بلافاصله در خود بنگریم و همان نوع بدی را در خودمان جستجو و مشاهده کنیم آنگاه دیگر آن فلانی نفرت انگیز نخواهد بود بلکه بعکس به او نزدیک تر می شویم و اگر او را دوست نداریم لااقل نسبت به او کینه ای در دل نمی گیریم.
این کار حداقل فایده ای که دارد این است که دل ما و اعصاب و روان ما بخاطر بدى او چركين و مکدر و مغشوش نمی شود و پریشان و مریض نمی گردیم و بخشی از انرژی روانی ما به هدر نمی رود . این به نفع ماست تا به نفع او .
و نفع دیگر این کار آنست که ریشه یک بدی را در خود یافته ایم و معرفتی در حق خود پیدا کرده و شاید در رفع آن موفق شویم و اگر در این کار موفق شویم به ناگاه می بینیم که فلانی دیگر آنگونه بد نیست و آن بدی از او پاک شده است. همین یک مورد تجربه کافی است که وجود ما را بکلی دگرگون نماید و چشم و هوش نوینی در ما کشف گردد و از جهل و مرض نجات یابیم .
درواقع این آغاز ژرف نگری و درون بینی است و نجات یافتن از قشری گری و ظاهر پرستی و بازیچگی . بوجود آمدن چنین نگاهی سرنوشت یک جامعه ای را دگرگون می کند و جامعه را بخود می آورد و بیدار می کند و آنگاه دیگر هیچ کس رقیب و خصم کسی نیست و این آغاز صلح اجتماعی است که تجلی صلح انسان با خودش می باشد .
اگر کسی آدمی رذل و حسود و خیانتکار است هیچ دلیلی ندارد که ما از او متنفر باشیم و قلبمان محل کینه با او باشد . زیرا اهل معرفت نفس می بیند که او فقط با خودش بدی می کند و به خودش خیانت می کند پس سعی می کند که او را بخودش آورد و بیدار کند تا دست از دشمنی با خودش بردارد.
اهل معرفت نفس می بیند که هیچکس نمی تواند واقعاً درحق دیگری بد کند. اتفاقاً بدها را بایستی بیشتر دوست داشت زیرا خوب ها خودشان با خود دوست هستند و تنها نیستند و نیازی مبرم به دوستی دیگران هم ندارند. این همان راه و روش انبیاء و اولیاء و عرفا بوده است و تنها راه خوشبختی و سلامت در دو دنیاست.
پس معرفت نفس تنها راه سلامت واقعی تن و روان و درون و برون است . « اگر می خواهی بدی ای را از وجود کسی پاک کنی آن بدی را در وجود خودت پاک کن » علی (ع) . این کلام علی (ع) بنیاد یک جامعه شناسی انسانی و واقعی است. بنیاد یک انقلاب واقعی اجتماعی است. ولی چون کاری ساده و عملی است لذا طرفداری ندارد .
امروزه همه راه حل های پیچیده و غیر عملی را دوست دارند. علت اینکه دین انبیاء هم همواره طرفدارانی بسیار اندک داشته است همین امر است و برای همین همواره همه مردان حق و اهل علم و حکمت واقعی را مردانی هالو و ساده لوح و جاهل و گاه دیوانه می دانستند. اصلاً امروزه معنای تکامل با مقوله پیچیده گی عجین است و تعریف می شود. هر آدمی که پیچیده تر باشد و گفتار و اعمالش غیر قابل فهم باشد و نیاز به سالها تفسیر داشته باشد پیشرفته تر و داناتر تلقی می شود.
و برای همین هم همواره پیامبران و عرفا را نهایتاً جادوگر می خواندند یعنی اینکه آنها مجهز به ترفندی غیر قابل فهم و بغایت پیچیده و سری هستند. حال آنکه می دانیم که بقول خود قرآن ، بزرگترین معجزه قرآن و ایجاز کلام مردان حق و پیامبران روشنی و ساده گی بوده است . و این همان واقعیتی بس ساده و روشن است که آنرا نه کافران می فهمند و نه منافقان دین یعنی نه مفسران کبیر قرآن و نه فلاسفه بزرگ و نه جستجوگران اسرار قادر به فهم آن هستند .
و این در مسیر معرفت نفس است که بتدریج گره های وجود گشوده می شود و وجود به سمت روشنی و ساده گی و صفا و صدق می رود و واقعیت ها را بی هیچ تفسیری می بیند . و این است که برای اهل معرفت نفس فهمیدن و دیدن امر واحدی است. راه حل های پیچیده به این دلیل طرفدارانی فراوان دارد که آنها را از عمل صادقانه معاف می کند و راههای گریز و خود - فریبی و ریاکاری نـو را فراهم می آورد. امروزه رجوع همگانی به مطالعه اساساً ریشه در همین موضوع دارد . هرگاه که ...
از کتاب گزارش آخرین وضعیت بشری ص 181
تألیف استاد علی اکبر خانجانی
۳.۹k
۰۱ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.