تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حشر
آیه 3 و 4
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَوْ لاٰ أَنْ كَتَبَ اللّٰهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاٰءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيٰا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذٰابُ النّٰارِ (٣)
اگر خدا فرمان ترك وطن را بر آنان لازم و مقرّر نكرده بود، قطعاً در همين دنيا عذابشان مى كرد و براى آنان در آخرت عذاب آتش است
ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشَاقِّ اللّٰهَ فَإِنَّ اللّٰهَ شَدِيدُ الْعِقٰابِ (٤)
اين [در به درى و تبعيد] براى اين است كه آنان با خدا و پيامبرش دشمنى و مخالفت كردند، و هر كس با خدا دشمنى و مخالفت كند [بداند كه] خدا سخت كيفر است
نکته ها:
«جلاء» به معناى ترك ديار و وطن به خاطر گرفتارى و بلاست.
«شاقّوا» از «شقّ» به معناى ايجاد شكاف و جدايى و جبهه گيرى و دشمنى است.
در سوره مجادله آيه 21 فرمود: «كتب اللّه لاغلبّن أنا و رسلى» و در اين آيه مى فرمايد: «كتب اللّه عليهم الجلاء» يعنى هم پيروزى وهم جلاى وطن با اراده الهى است.
مشابه آيه 4، در سوره انفال آيه 13 درباره جنگ بدر آمده است.
«شديد العقاب» بودن منافاتى با «أرحم الرّاحمين» بودن خداوند ندارد، زيرا هر كدام در جاى خود است، در دعاى افتتاح مى خوانيم: «و ايقنت انّك أرحم الرّاحمين فى موضع العفو و الرحمة و أشدّ المعاقبين فى موضع النكال و النقمة»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حشر
آیه 3 و 4
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَوْ لاٰ أَنْ كَتَبَ اللّٰهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاٰءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيٰا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذٰابُ النّٰارِ (٣)
اگر خدا فرمان ترك وطن را بر آنان لازم و مقرّر نكرده بود، قطعاً در همين دنيا عذابشان مى كرد و براى آنان در آخرت عذاب آتش است
ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشَاقِّ اللّٰهَ فَإِنَّ اللّٰهَ شَدِيدُ الْعِقٰابِ (٤)
اين [در به درى و تبعيد] براى اين است كه آنان با خدا و پيامبرش دشمنى و مخالفت كردند، و هر كس با خدا دشمنى و مخالفت كند [بداند كه] خدا سخت كيفر است
نکته ها:
«جلاء» به معناى ترك ديار و وطن به خاطر گرفتارى و بلاست.
«شاقّوا» از «شقّ» به معناى ايجاد شكاف و جدايى و جبهه گيرى و دشمنى است.
در سوره مجادله آيه 21 فرمود: «كتب اللّه لاغلبّن أنا و رسلى» و در اين آيه مى فرمايد: «كتب اللّه عليهم الجلاء» يعنى هم پيروزى وهم جلاى وطن با اراده الهى است.
مشابه آيه 4، در سوره انفال آيه 13 درباره جنگ بدر آمده است.
«شديد العقاب» بودن منافاتى با «أرحم الرّاحمين» بودن خداوند ندارد، زيرا هر كدام در جاى خود است، در دعاى افتتاح مى خوانيم: «و ايقنت انّك أرحم الرّاحمين فى موضع العفو و الرحمة و أشدّ المعاقبين فى موضع النكال و النقمة»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۷۹
۰۷ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.