تفسیر قرآن
پیامهای آیات 27 تا 30 سوره ق
- دوست و رفيق بد، انسان را به كجا مى كشاند؛ انسانى كه مى توانست با ابرار هم نشين باشد، همراه و هم نشين شيطان گرديده است. «قرينه»
- ابليس، به ربوبيّت خدا معترف است. «قال قرينه ربّنا»
- به هوش باشيم كه ابليس در قيامت از خود سلب مسئوليّت مى كند و از منحرفان تبرّى مى جويد. «ما اطغيته»
- ابليس كار خود را تنها در محدوده دعوت و وسوسه مى داند، نه اجبار مردم. «ما اطغيته»
- كار انسان به جايى مى رسد كه شيطان او را گمراه مى شمرد. «قال قرينه... فى ضلال بعيد»
- دوزخيان در قيامت با ابليس جدال و تخاصم دارند. «لاتختصموا لدىّ»
- به جاى جدال و مخاصمه با شيطان در قيامت كه سودى ندارد، در دنيا به ستيز با او برخيزيم. «لاتختصموا لدىّ»
- قهر خدا، بعد از اتمام حجت است. «القيا فى جهنّم... قد قَدّمتُ اليكم بالوعيد»
- گفتگوها و جرّ و بحث ها در قيامت، حكم الهى را تغيير نمى دهد و سبب بازنگرى و تجديد نظر در حكم نمى شود. «ما يبدّل القول لدىّ»
- تغيير حكم و تخفيف كيفر ظالم، سبب ظلم به مظلومان است. «ما يبدّل القول لدىّ و ما انا بظلاّم للعبيد»
- به دوزخ افتادن مجرمان، ظلمى است كه آنان در حق خود مرتكب شده اند، نه ظلم خدا در حق آنان. «القيا فى جهنّم... و ما انا بظلام للعبيد»
- دوزخ، داراى نوعى شعور است و مخاطب خداوند قرار مى گيرد و سؤال الهى را پاسخ مى دهد. «هل امتلأت فتقول هل من مزيد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- دوست و رفيق بد، انسان را به كجا مى كشاند؛ انسانى كه مى توانست با ابرار هم نشين باشد، همراه و هم نشين شيطان گرديده است. «قرينه»
- ابليس، به ربوبيّت خدا معترف است. «قال قرينه ربّنا»
- به هوش باشيم كه ابليس در قيامت از خود سلب مسئوليّت مى كند و از منحرفان تبرّى مى جويد. «ما اطغيته»
- ابليس كار خود را تنها در محدوده دعوت و وسوسه مى داند، نه اجبار مردم. «ما اطغيته»
- كار انسان به جايى مى رسد كه شيطان او را گمراه مى شمرد. «قال قرينه... فى ضلال بعيد»
- دوزخيان در قيامت با ابليس جدال و تخاصم دارند. «لاتختصموا لدىّ»
- به جاى جدال و مخاصمه با شيطان در قيامت كه سودى ندارد، در دنيا به ستيز با او برخيزيم. «لاتختصموا لدىّ»
- قهر خدا، بعد از اتمام حجت است. «القيا فى جهنّم... قد قَدّمتُ اليكم بالوعيد»
- گفتگوها و جرّ و بحث ها در قيامت، حكم الهى را تغيير نمى دهد و سبب بازنگرى و تجديد نظر در حكم نمى شود. «ما يبدّل القول لدىّ»
- تغيير حكم و تخفيف كيفر ظالم، سبب ظلم به مظلومان است. «ما يبدّل القول لدىّ و ما انا بظلاّم للعبيد»
- به دوزخ افتادن مجرمان، ظلمى است كه آنان در حق خود مرتكب شده اند، نه ظلم خدا در حق آنان. «القيا فى جهنّم... و ما انا بظلام للعبيد»
- دوزخ، داراى نوعى شعور است و مخاطب خداوند قرار مى گيرد و سؤال الهى را پاسخ مى دهد. «هل امتلأت فتقول هل من مزيد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۱k
۲۲ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.