السلام علیک یا عقیلة بنی هاشم یابنت امیرالمومنین
قطعاً علم حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) از سنخ معلومات بشری نبوده است بلکه دل او در سایه افاضات الهی و تعلیمات معلمان بزرگ وحی و در مکتب نبوت و امامت از منبع علوم غیبی سیراب گشته بود و البته شواهد و قراینی نیز وجود دارد که جملگی بر مقام علمی آن بانوی بزرگوار دلالت دارد.
سید نورالدین فاضل جزایری در کتاب خصائص زینبیه می نویسد: حضرت زینب (سلام الله علیها) مجلس تعلیم و تربیت و تدریس داشته است و در مدت امامت پدرش در کوفه برای زنان مجالس تفسیر احکام اسلامی برگزار می کرد یک روز در حالیکه پیرامون کلمه «کهیعص» صحبت می نمود پدرش وارد شد و فرمود: «می شنوم تفسیر کهیعص را برای زنان می گویی؟» زینب (سلام الله علیها) عرض کرد: «بلی پدر» سپس حضرت علی (علیه السلام) فرمود: «نور دیده من در این کلمه رمزی است که بر مصیبت هایی که بر شما وارد می شود حکایت می کند» عرض کرد: «چگونه است آن مصیبت؟» حضرت علی ماجرای مصیبت او را تعریف کرد و سپس زینب (علیها السلام) سخت گریست.
از جمله شواهد دیگری که بر مقام علمی و فضیلت زینب کبری (سلام الله علیها) دلالت می کند بیان حضرت زین العابدین (علیه السلام) در کوفه است زمانی که سفیر کربلا خطبه آتشین و کوبنده خود را در کوفه ایراد می نمود آن حضرت فرمود:
یا عَمَهُ اسکتی، أَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَهُ غَیرُ مُعَّلِمهَ و فَهِمَهُ غیرُ مُفَّهِمَهَ
عمه جان، آرام بگیر، الحمدالله تو دانشمند بدون معلم و متفکر بدون کلاس و مدرسه هستی.
مقام زینب (سلام الله علیها) به آنجا می رسد که امام حسین (علیه السلام) نیابت امام را در کربلا به دلیل بیماری امام زین العابدین (علیه السلام) بدو می سپارد. شیخ صدوق علی بن بابویه در این زمینه می فرماید: «حضرت زینب (سلام الله علیها) نیابت خاص را از طرف امام حسین (علیه السلام) به عهده داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او رجوع می کردند، تا زمانی که امام زین العابدین (علیه السلام) از بیماری خلاصی یافت. از همه مهمتر، خطبه های زینب کبری (سلام الله علیها) در کوفه و شام اسناد گویایی هستند که مقام علمی او را بدون شواهد به اثبات می رسانند، نکات علمی و ادبی و معانی به کار رفته در خطبه های سفیر کربلا به حدی است که ذهن هر خواننده دل آگاه و اندیشمند را به تماشای فرازهای ظریف و بلیغ آن می نشاند
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#بگویاعلی
سید نورالدین فاضل جزایری در کتاب خصائص زینبیه می نویسد: حضرت زینب (سلام الله علیها) مجلس تعلیم و تربیت و تدریس داشته است و در مدت امامت پدرش در کوفه برای زنان مجالس تفسیر احکام اسلامی برگزار می کرد یک روز در حالیکه پیرامون کلمه «کهیعص» صحبت می نمود پدرش وارد شد و فرمود: «می شنوم تفسیر کهیعص را برای زنان می گویی؟» زینب (سلام الله علیها) عرض کرد: «بلی پدر» سپس حضرت علی (علیه السلام) فرمود: «نور دیده من در این کلمه رمزی است که بر مصیبت هایی که بر شما وارد می شود حکایت می کند» عرض کرد: «چگونه است آن مصیبت؟» حضرت علی ماجرای مصیبت او را تعریف کرد و سپس زینب (علیها السلام) سخت گریست.
از جمله شواهد دیگری که بر مقام علمی و فضیلت زینب کبری (سلام الله علیها) دلالت می کند بیان حضرت زین العابدین (علیه السلام) در کوفه است زمانی که سفیر کربلا خطبه آتشین و کوبنده خود را در کوفه ایراد می نمود آن حضرت فرمود:
یا عَمَهُ اسکتی، أَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَهُ غَیرُ مُعَّلِمهَ و فَهِمَهُ غیرُ مُفَّهِمَهَ
عمه جان، آرام بگیر، الحمدالله تو دانشمند بدون معلم و متفکر بدون کلاس و مدرسه هستی.
مقام زینب (سلام الله علیها) به آنجا می رسد که امام حسین (علیه السلام) نیابت امام را در کربلا به دلیل بیماری امام زین العابدین (علیه السلام) بدو می سپارد. شیخ صدوق علی بن بابویه در این زمینه می فرماید: «حضرت زینب (سلام الله علیها) نیابت خاص را از طرف امام حسین (علیه السلام) به عهده داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او رجوع می کردند، تا زمانی که امام زین العابدین (علیه السلام) از بیماری خلاصی یافت. از همه مهمتر، خطبه های زینب کبری (سلام الله علیها) در کوفه و شام اسناد گویایی هستند که مقام علمی او را بدون شواهد به اثبات می رسانند، نکات علمی و ادبی و معانی به کار رفته در خطبه های سفیر کربلا به حدی است که ذهن هر خواننده دل آگاه و اندیشمند را به تماشای فرازهای ظریف و بلیغ آن می نشاند
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#بگویاعلی
۲۰.۶k
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.