💠 ندامت بزرگان از پرداختن به علوم رسمی...
💠 ندامت بزرگان از پرداختن به علوم رسمی...
🔹 نکته مهمی که در کلمات سیدحیدر آملی(قدسسره) و مانند آن یافت می شود آن است که بزرگان کلام و #فلسفه در پایان عمر خود اظهار ندامت کرده اند که چرا در محدوده علم حصولی توقف کرده و به قلمرو علم حضوری بار نیافتند و چرا از کنگره عقل به برج بلند شهود پرواز نکرده اند؛ نه آنکه چرا از هِرَم عقل به زیر نیامدند و در بستر نقل و جمود بر ظاهرِ لفظ و پرهیز از تفکرِ آزاد و اجتناب از سیر در بطون کتاب و سنّت معصومین(علیهمالسلام) نخوابیدند
🔹 مثلاً اگر شیخ بهائی(قدسسره) که عمری را به تدریس علوم عقلی پرداخته سرانجام چنین می سراید:
تا کی ز شفا شفا طلبی
از کاسه زهر دوا طلبی
مقصود ندامت بر اکتفا به علوم رسمی و حرمان از شهود عرفانی است؛ نه طرد تعقل و تن دادن به تقلید در معارف یا تعطیل عقل از سیر و فحص و غور و غوص در متون عمیق دینی...
🔹 غرض آنکه، آنچه از بزرگان کلام و فلسفه در این زمینه رسیده است ناظر به لزوم تهذیب روح برای نیل به بلندای شهود عرفانی است؛ نه تنزّل از برهان به خطابه و انحطاط از تعقل به تعطیل یا تقلید و مانند آن؛ و آنچه بین ارباب برهان و عرفان در خدمت قرآن می گذرد همانا سیر از حصول به حضور و تعالی از برهان به عرفان و تکامل از علم اِسمی به علم ارثی است.
📚 { #تحریر_تمهید_القواعد ج1، صفحه 94} 🌹
🔹 نکته مهمی که در کلمات سیدحیدر آملی(قدسسره) و مانند آن یافت می شود آن است که بزرگان کلام و #فلسفه در پایان عمر خود اظهار ندامت کرده اند که چرا در محدوده علم حصولی توقف کرده و به قلمرو علم حضوری بار نیافتند و چرا از کنگره عقل به برج بلند شهود پرواز نکرده اند؛ نه آنکه چرا از هِرَم عقل به زیر نیامدند و در بستر نقل و جمود بر ظاهرِ لفظ و پرهیز از تفکرِ آزاد و اجتناب از سیر در بطون کتاب و سنّت معصومین(علیهمالسلام) نخوابیدند
🔹 مثلاً اگر شیخ بهائی(قدسسره) که عمری را به تدریس علوم عقلی پرداخته سرانجام چنین می سراید:
تا کی ز شفا شفا طلبی
از کاسه زهر دوا طلبی
مقصود ندامت بر اکتفا به علوم رسمی و حرمان از شهود عرفانی است؛ نه طرد تعقل و تن دادن به تقلید در معارف یا تعطیل عقل از سیر و فحص و غور و غوص در متون عمیق دینی...
🔹 غرض آنکه، آنچه از بزرگان کلام و فلسفه در این زمینه رسیده است ناظر به لزوم تهذیب روح برای نیل به بلندای شهود عرفانی است؛ نه تنزّل از برهان به خطابه و انحطاط از تعقل به تعطیل یا تقلید و مانند آن؛ و آنچه بین ارباب برهان و عرفان در خدمت قرآن می گذرد همانا سیر از حصول به حضور و تعالی از برهان به عرفان و تکامل از علم اِسمی به علم ارثی است.
📚 { #تحریر_تمهید_القواعد ج1، صفحه 94} 🌹
۱.۴k
۱۷ دی ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.