صبر
ما اگر در این مرحله پایانی، احیاناً بُغض معاویه را در نظر داشته باشیم و نه حُبّ علی را، کار خراب میشود؛ چون مبارزات ما دو شکل دارد: گاهی به دلیل حُبّ علی کار میکنیم، اما گاهی به دلیل بغض معاویه!
آیا اساساً می دانیم تفاوت این دو در چیز؟
بُغض معاویه الزاماً حُبّ علی را به همراه ندارد؛ یعنی ناراحتی و خشم ما از معاویه، دلیلی بر داشتن محبت علی علیه السلام نیست؛ مثل خوارج. آنها همان گونه که نقشه کُشتن علی را کشیدند، نقشه کشتن معاویه و عمروعاص را هم کشیدند. اینها بُغضی دارند که علی یا معاویه برایشان فرقی نمیکند، هر دو را می کشند. ولی زمانی هست که فرد به دلیل داشتن حُبّ علی علیه السلام میجنگد و قتال می کند. در آن زمان است که حُبّ علی، حتماً بغض معاویه را هم در درون خودش دارد؛ یعنی امکان ندارد در اسلام در کنارِ شعار توَلّی، تبَرّی نباشد.
#کتاب
#صبر
#دکتر_عبدالحمید_دیالمه
#ضابطه_حرکت_بر_صراط_مستقیم
آیا اساساً می دانیم تفاوت این دو در چیز؟
بُغض معاویه الزاماً حُبّ علی را به همراه ندارد؛ یعنی ناراحتی و خشم ما از معاویه، دلیلی بر داشتن محبت علی علیه السلام نیست؛ مثل خوارج. آنها همان گونه که نقشه کُشتن علی را کشیدند، نقشه کشتن معاویه و عمروعاص را هم کشیدند. اینها بُغضی دارند که علی یا معاویه برایشان فرقی نمیکند، هر دو را می کشند. ولی زمانی هست که فرد به دلیل داشتن حُبّ علی علیه السلام میجنگد و قتال می کند. در آن زمان است که حُبّ علی، حتماً بغض معاویه را هم در درون خودش دارد؛ یعنی امکان ندارد در اسلام در کنارِ شعار توَلّی، تبَرّی نباشد.
#کتاب
#صبر
#دکتر_عبدالحمید_دیالمه
#ضابطه_حرکت_بر_صراط_مستقیم
۲.۳k
۱۴ خرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.