تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 21
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
طٰاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذٰا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللّٰهَ لَكٰانَ خَيْراً لَهُمْ (٢١)
[ولى] فرمانبردارى [از خدا و پيامبر] و سخن پسنديده و نيك [نه اظهار كراهت و ناخشنودى از جهاد] براى آنان شايسته تر است پس اگر هنگامى كه فرمان جهاد قطعى و مسلم شود، با خدا از سر صدق و راستى درآيند، بى ترديد براى آنان بهتر است
نکته ها:
مراد از «طاعة»، يك پارچه اطاعت كردن است. عبارتِ «عزم الامر» به معناى پيدا شدن وضعى است كه عزم و اراده اى نافذ مى خواهد و بعضى آن را به معناى شدّت @و سخت شدن جنگ دانسته اند.
افراد سست ايمان، به دليل ترس از جهاد، علاوه بر نافرمانى و شانه خالى كردن از جهاد، دست به توجيه و دليل تراشى و سخنان نامربوط مى زنند. قرآن در آيات متعدّد به بهانه هاى آنان اشاره كرده است، از جمله اين كه مى گفتند:
- طاقت و توان جنگيدن نداريم. «لاطاقة لنا»(56)
- خانواده ما امنيّت ندارد و خانه هايمان بى حفاظ و بى پوشش است. «بيوتنا عورة»(57)
- هوا گرم است. «لاتنفروا فى الحَرّ»(58)
- اگر شركت كنيم، مرتكب گناه مى شويم. در جنگ تبوك بهانه آوردند كه نگاه ما به دختران رومى سبب فتنه مى شود، بنابراين ما به جبهه نمى آييم. «و لاتفتنّى» امّا قرآن همين فرار از جنگ را فتنه دانست. «ألا فى الفتنة سقطوا»(59)
- اكنون زمان مناسبى براى جنگ نيست، بهتر است به تأخير افتد. «لولا اخّرتنا»(60)
- مى ترسيم گرفتار بلا و ضرر شويم. «نخشى أن تُصيبنا دائرة»(61)
در اين آيه مى فرمايد: اگر به هنگام فرمان جهاد، به جاى اين قبيل بهانه ها، اطاعت كنيد و سخنى نيك بگوييد، بهتر است. «طاعة و قول معروف»
-----
56) بقره، 249.
57) احزاب، 13.
58) توبه، 81 .
59) توبه، 49.
60) نساء، 77.
61) مائده، 52.
پیامها :
- مؤمن، در برابر فرمان الهى جهاد، سراپا فرمانبردار است. «طاعة»
- گفتار و كردار، هر دو بايد صحيح و بجا باشد. «طاعة و قول معروف»
- در باره فرامين الهى، به نيكى و پسنديده سخن بگوييد. «و قول معروف»
- جهاد و دفاع، از نظر عقل و فطرت پسنديده است. «قول معروف»
- ريشه ى ترس از جهاد، آن است كه صادقانه عمل نمى كنيم. «فلو صدقوا اللّه»
- فرمان خداوند بر جهاد، به نفع انسان است، (نه خدا). «لكان خيراً لهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 21
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
طٰاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذٰا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللّٰهَ لَكٰانَ خَيْراً لَهُمْ (٢١)
[ولى] فرمانبردارى [از خدا و پيامبر] و سخن پسنديده و نيك [نه اظهار كراهت و ناخشنودى از جهاد] براى آنان شايسته تر است پس اگر هنگامى كه فرمان جهاد قطعى و مسلم شود، با خدا از سر صدق و راستى درآيند، بى ترديد براى آنان بهتر است
نکته ها:
مراد از «طاعة»، يك پارچه اطاعت كردن است. عبارتِ «عزم الامر» به معناى پيدا شدن وضعى است كه عزم و اراده اى نافذ مى خواهد و بعضى آن را به معناى شدّت @و سخت شدن جنگ دانسته اند.
افراد سست ايمان، به دليل ترس از جهاد، علاوه بر نافرمانى و شانه خالى كردن از جهاد، دست به توجيه و دليل تراشى و سخنان نامربوط مى زنند. قرآن در آيات متعدّد به بهانه هاى آنان اشاره كرده است، از جمله اين كه مى گفتند:
- طاقت و توان جنگيدن نداريم. «لاطاقة لنا»(56)
- خانواده ما امنيّت ندارد و خانه هايمان بى حفاظ و بى پوشش است. «بيوتنا عورة»(57)
- هوا گرم است. «لاتنفروا فى الحَرّ»(58)
- اگر شركت كنيم، مرتكب گناه مى شويم. در جنگ تبوك بهانه آوردند كه نگاه ما به دختران رومى سبب فتنه مى شود، بنابراين ما به جبهه نمى آييم. «و لاتفتنّى» امّا قرآن همين فرار از جنگ را فتنه دانست. «ألا فى الفتنة سقطوا»(59)
- اكنون زمان مناسبى براى جنگ نيست، بهتر است به تأخير افتد. «لولا اخّرتنا»(60)
- مى ترسيم گرفتار بلا و ضرر شويم. «نخشى أن تُصيبنا دائرة»(61)
در اين آيه مى فرمايد: اگر به هنگام فرمان جهاد، به جاى اين قبيل بهانه ها، اطاعت كنيد و سخنى نيك بگوييد، بهتر است. «طاعة و قول معروف»
-----
56) بقره، 249.
57) احزاب، 13.
58) توبه، 81 .
59) توبه، 49.
60) نساء، 77.
61) مائده، 52.
پیامها :
- مؤمن، در برابر فرمان الهى جهاد، سراپا فرمانبردار است. «طاعة»
- گفتار و كردار، هر دو بايد صحيح و بجا باشد. «طاعة و قول معروف»
- در باره فرامين الهى، به نيكى و پسنديده سخن بگوييد. «و قول معروف»
- جهاد و دفاع، از نظر عقل و فطرت پسنديده است. «قول معروف»
- ريشه ى ترس از جهاد، آن است كه صادقانه عمل نمى كنيم. «فلو صدقوا اللّه»
- فرمان خداوند بر جهاد، به نفع انسان است، (نه خدا). «لكان خيراً لهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۴k
۲۲ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.