مسلّم است، هر انسانی، نام نیکو و دارای معانی خوب، و یا نا
مسلّم است، هر انسانی، نام نیکو و دارای معانی خوب، و یا نام اشخاص مورد علاقهاش را برای فرزندانش انتخاب می کند نه اسم دشمنانش ؛ مثلاً اکثر مسلمانان نام ائمه علیهم سلام را برای فرزندانشان برمی گزینند که نشانه علاقه و ابراز محبّت بدیشان است.. زمانی که به منابع نگاه می کنیم، می بینیم که خود ائمه نیز، نام خلفاء و أم المؤمنین عایشه رض اجمعین را برای فرزندان خود انتخاب نموده و بدین وسیله، محبّت و علاقه خود را نسبت به آنان - حتّی پس از وفاتشان نیز - عملاً نشان دادهاند!.
- نام سه تن از فرزندان علی رض ، أبوبکر، عمر، و عثمان بوده است که همگی، همراه برادران دیگر خود، حسین و أبوالفضل و جعفر، در واقعه کربلا به شهادت می رسند (1) امّا می بینیم که ازآنها بخاطر نامشان - با توجه به اینکه این همه از کربلا و شهدایش سخن
می گویند - هیچ ذکری نمی شود!!.
- نام دو تن از فرزندان حسن بن علی رض ، أبوبکر و عمر بوده است که أبوبکر نیز، همراه عموهایش در کربلاء به شهادت می رسد(2). امّا از او نیز - تنها به خاطر نامش - نامی برده نمی شود!!.
- نام دو تن از فرزندان حسین بن علی رض نیز، أبوبکر و عمر بوده است که آن دو نیز همراه با پدر و عموها و برادرانشان، در همان واقعه کربلا به شهادت می رسند(3) . امّا باز هم به خاطر نامشان، از آنها ذکری به میان نمی آید!!(4)
- نام دو تن از فرزندان علی بن حسین ع - ملقّب به زین العابدین که یکی از کنیه های او نیز «أبوبکر» بوده است - عمر و عایشه بوده است.(5)
- نام سه تن از فرزندان موسی بن جعفر - ملقّب به کاظم - أبوبکر و عمر و عایشه بوده است.(6)
- نام یکی از کنیه های علی بن موسی - ملقّب به رضا - أبوبکر بوده است.(7)
- نام یکی از فرزندان علی بن محمّد - ملقّب به هادی - عایشه بوده است.(8)
و موارد دیگر...(9)
(1) اﻹرﺷﺎد، ﺷﯿﺦ ﻣﻔﯿﺪ، ص۱۸۶، ﺑﺎب «ذﮐﺮ أوﻻد أﻣﯿﺮاﻟـﻤﺆﻣﻨﯿﻦ وﻋﺪدﻫﻢ وأﺳﻤﺎءﻫﻢ»- ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، أرﺑﻠﯽ، ج٢ ،ص۴۴۰-۵۷۵ و ج۲، ص۶۴- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻤﯽ، ج۱، ص۲۶۲-۳۸۲- ﻣﻘﺎﺗﻞ اﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ، اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ، ص۸۳-۸۴-۱۴۲-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ص۵۷۰-۵۸۲، ذﮐﺮ «ﻣﻦ ﻗﺘﻞ ﻣﻊ اﻟﺤﺴﯿﻦ ﺑﮑﺮﺑﻼء»-ﺗﺎرﯾﺦ ﯾﻌﻘﻮﺑﯽ، ج۲، ص۲۱۳- ّ اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ، ﺷﯿﺦ ﺣﺮﻋﺎﻣﻠﯽ، ص۱۴۳، ﻣﻨﺸﻮرات اﻷﻋﻠﻤﯽ ﺗﻬﺮان - ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، إﺑﻦﻋﻨﺒﺔ، ص 356 -361 چاپ نجف - ﺗﺤﻔﺔاﻷﺣﺒﺎب عباس ّ قمی ص 25۱-۲۵۲
(2) اﻹرﺷﺎد، ص۱۹۴-ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ج۱، ص۲۲۹-۲۴۰-۴۵۰-ﻣﻘﺎﺗﻞاﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ، ص۸۷-ﺗﺎرﯾﺦ ﯾﻌﻘﻮﺑﯽ، ج۲، ص ۲۲۸ - ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، ص۸۱-اﻟﻔﺼﻮل اﻟﻤﻬﻤﺔ، ص۱۶۶-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن ص 582
(3) اﻟﺘﻨﺒﯿﻪ و اﻹﺷﺮاف، ﻣﺴﻌﻮدی ﺷﯿﻌﯽ، ص۲۶۳-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ص582
(4) ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲، ص 74
(5) اﻹرﺷﺎد، ص۲۶۱- ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲، ص۹۰-۱۰۵- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ج۲، ص۴۳-۶۲۲- ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، ص۱۹۴
اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ، ص۲۰۹.
(6) اﻹرﺷﺎد، ص۳۰۲-۳۰۳- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ج۲، ص۸۲۴- ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲،ص۲۱۶-۲۱۷-۲۳۷- اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ،
ص۲۴۲.
(7)ﻣﻘﺎﺗﻞ اﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ، ص ۵۶۱-۵۶۲
(8)همان ص 334 -اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ حر عاملی ص 283
(9)ﺑﺴﯿﺎری از ﻧﻮادﮔﺎن و ﻧﺘﯿﺠﻪﻫﺎی اﯾﺸﺎن ﻧﯿﺰ، ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻬﺎی ﺧﻠﻔﺎء ﻧﺎﻣﮕﺬاری ﺷﺪهاﻧﺪ.. در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ «ﮐﺸﻒ اﻟﻐﻤﺔ ﻓﯽ ﻣﻌﺮﻓﺔ اﻷﺋﻤﺔ» ﺗﺄﻟﯿﻒ أرﺑﻠﯽ و ﻧﯿﺰ «ﻣﻘﺎﺗﻞ اﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ» ﺗﺄﻟﯿﻒ اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ رﺟﻮع ﺷﻮد.
#سنی
#اهل-سنت
- نام سه تن از فرزندان علی رض ، أبوبکر، عمر، و عثمان بوده است که همگی، همراه برادران دیگر خود، حسین و أبوالفضل و جعفر، در واقعه کربلا به شهادت می رسند (1) امّا می بینیم که ازآنها بخاطر نامشان - با توجه به اینکه این همه از کربلا و شهدایش سخن
می گویند - هیچ ذکری نمی شود!!.
- نام دو تن از فرزندان حسن بن علی رض ، أبوبکر و عمر بوده است که أبوبکر نیز، همراه عموهایش در کربلاء به شهادت می رسد(2). امّا از او نیز - تنها به خاطر نامش - نامی برده نمی شود!!.
- نام دو تن از فرزندان حسین بن علی رض نیز، أبوبکر و عمر بوده است که آن دو نیز همراه با پدر و عموها و برادرانشان، در همان واقعه کربلا به شهادت می رسند(3) . امّا باز هم به خاطر نامشان، از آنها ذکری به میان نمی آید!!(4)
- نام دو تن از فرزندان علی بن حسین ع - ملقّب به زین العابدین که یکی از کنیه های او نیز «أبوبکر» بوده است - عمر و عایشه بوده است.(5)
- نام سه تن از فرزندان موسی بن جعفر - ملقّب به کاظم - أبوبکر و عمر و عایشه بوده است.(6)
- نام یکی از کنیه های علی بن موسی - ملقّب به رضا - أبوبکر بوده است.(7)
- نام یکی از فرزندان علی بن محمّد - ملقّب به هادی - عایشه بوده است.(8)
و موارد دیگر...(9)
(1) اﻹرﺷﺎد، ﺷﯿﺦ ﻣﻔﯿﺪ، ص۱۸۶، ﺑﺎب «ذﮐﺮ أوﻻد أﻣﯿﺮاﻟـﻤﺆﻣﻨﯿﻦ وﻋﺪدﻫﻢ وأﺳﻤﺎءﻫﻢ»- ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، أرﺑﻠﯽ، ج٢ ،ص۴۴۰-۵۷۵ و ج۲، ص۶۴- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻤﯽ، ج۱، ص۲۶۲-۳۸۲- ﻣﻘﺎﺗﻞ اﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ، اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ، ص۸۳-۸۴-۱۴۲-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ص۵۷۰-۵۸۲، ذﮐﺮ «ﻣﻦ ﻗﺘﻞ ﻣﻊ اﻟﺤﺴﯿﻦ ﺑﮑﺮﺑﻼء»-ﺗﺎرﯾﺦ ﯾﻌﻘﻮﺑﯽ، ج۲، ص۲۱۳- ّ اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ، ﺷﯿﺦ ﺣﺮﻋﺎﻣﻠﯽ، ص۱۴۳، ﻣﻨﺸﻮرات اﻷﻋﻠﻤﯽ ﺗﻬﺮان - ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، إﺑﻦﻋﻨﺒﺔ، ص 356 -361 چاپ نجف - ﺗﺤﻔﺔاﻷﺣﺒﺎب عباس ّ قمی ص 25۱-۲۵۲
(2) اﻹرﺷﺎد، ص۱۹۴-ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ج۱، ص۲۲۹-۲۴۰-۴۵۰-ﻣﻘﺎﺗﻞاﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ، ص۸۷-ﺗﺎرﯾﺦ ﯾﻌﻘﻮﺑﯽ، ج۲، ص ۲۲۸ - ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، ص۸۱-اﻟﻔﺼﻮل اﻟﻤﻬﻤﺔ، ص۱۶۶-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن ص 582
(3) اﻟﺘﻨﺒﯿﻪ و اﻹﺷﺮاف، ﻣﺴﻌﻮدی ﺷﯿﻌﯽ، ص۲۶۳-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ص582
(4) ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲، ص 74
(5) اﻹرﺷﺎد، ص۲۶۱- ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲، ص۹۰-۱۰۵- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ج۲، ص۴۳-۶۲۲- ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، ص۱۹۴
اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ، ص۲۰۹.
(6) اﻹرﺷﺎد، ص۳۰۲-۳۰۳- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ج۲، ص۸۲۴- ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲،ص۲۱۶-۲۱۷-۲۳۷- اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ،
ص۲۴۲.
(7)ﻣﻘﺎﺗﻞ اﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ، ص ۵۶۱-۵۶۲
(8)همان ص 334 -اﻟﻔﺼﻮل اﻟـﻤﻬﻤﺔ حر عاملی ص 283
(9)ﺑﺴﯿﺎری از ﻧﻮادﮔﺎن و ﻧﺘﯿﺠﻪﻫﺎی اﯾﺸﺎن ﻧﯿﺰ، ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻬﺎی ﺧﻠﻔﺎء ﻧﺎﻣﮕﺬاری ﺷﺪهاﻧﺪ.. در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ «ﮐﺸﻒ اﻟﻐﻤﺔ ﻓﯽ ﻣﻌﺮﻓﺔ اﻷﺋﻤﺔ» ﺗﺄﻟﯿﻒ أرﺑﻠﯽ و ﻧﯿﺰ «ﻣﻘﺎﺗﻞ اﻟﻄﺎﻟﺒﯿﻦ» ﺗﺄﻟﯿﻒ اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ رﺟﻮع ﺷﻮد.
#سنی
#اهل-سنت
۱.۲k
۳۰ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.