نکتهها و پیامهای سوره عبس آیه 24-32:
نکتهها و پیامهای سوره عبس آیه 24-32:
1- مراد از «شَقَقْنَا الْأَرْضَ»، شکافتن زمین به وسیله جوانه گیاهان است که برای سربرآوردن از خاک، آن را میشکافند و به رشد خود ادامه میدهند.
و به راستی این یکی از عجائب است که جوانهای با آن همه نرمی و لطافت خاکهای سخت را میشکافد، و گاه در کوهستانها از لابلای سنگها عبور کرده، سر بیرون میآورد، چه قدرت عظیمی خالق بزرگ در این جوانه لطیف آفریده است که میتواند این چنین قدرتنمایی کند؟
2- امام باقر علیه السلام در ذیل آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد که علم خود را از چه کسی میگیرد.
بنابراین طعام را شامل طعام معنوی دانستند.
3- انسان، مأمور به تفکر در غذا، به عنوان یکی از نعمتهای خداست، خوردن بیفکر کار حیوان است.
انسان باید به غذای خود بنگرد که آیا از حلال است یا حرام، دیگران دارند یا ندارند، نیروی بدست آمده از آن در کجا صرف میشود و این غذا چگونه بدست آمده است؟
4- اگر ملاکهای معنوی نباشد، انسان و حیوان در کامیابی از غذا و طبیعت، در یک ردیفند.
5- دقّت در پیدایش نعمتها، وسیلهای برای کفر زدائی است.
6- هستی، مدرسه خداشناسی است، چه سیر تکاملی درون انسان و چه بیرون انسان.
7- ریزش باران و رویش انواع گیاهان و درختان، هدفمند است و فراهم شدن غذا برای انسان و حیوانات، یکی از حکمتهای آن است.
8- انگور، زیتون و خرما، از میوههای مورد سفارش قرآن است.
9- آیات مورد بحث به منزله دلیلی است برای مساله معاد که از طریق بیان قدرت خداوند بر همه چیز، و همچنین احیای زمینهای مرده به وسیله نزول باران که خود نوعی معاد در عالم گیاهان است، امکان رستاخیز را اثبات میکند.
در ضمن چون این آیات از انواع غذاهایی که خدا در اختیار انسان و چهار پایان قرار داده سخن میگوید حس شکرگزاری انسان را برمیانگیزد و او را به شناخت منعم و معرفت اللَّه دعوت میکند.
10- در اینکه منظور از" انسان" در اینجا چه کسی است؟ ناگفته پیدا است که همه انسانها را شامل میشود، اعم از مؤمن و کافر، همه باید به این مواد غذایی و شگفتیها و اسرار نهفته در آنها بنگرند، تا افراد بیایمان راه حق را پیدا کنند و افراد مؤمن بر ایمانشان افزوده شود.
11- بسیاری از مفسران اهل سنت و شیعه در ذیل آیه 31 نقل کردهاند که روزی عمر بر منبر بود و این آیات را تلاوت کرد، سپس گفت: همه اینها را ما میشناسیم اما" اب" چیست؟ نمیدانم، سپس عصائی را که در دست داشت رها کرد و گفت: به خدا سوگند که این یک نوع تکلف است، چه اشکالی دارد معنی" اب" را ندانی! شما از چیزی از کتاب اللَّه پیروی کنید که برای شما تبیین شده، و به آن عمل نمائید و آنچه را نمیدانید و نمیفهمید موکول به پروردگار کنید!
مرحوم" مفید" در" ارشاد" آورده است : هنگامی که این ماجرا به گوش امیر مؤمنان علی ع رسید، فرمود:
سبحان اللَّه ا ما علم ان الأب هو الکلاء و المرعی و ان قوله تعالی:" وَ فاکِهَةً وَ أَبًّا" اعتداد من اللَّه بانعامه علی خلقه، فیما غذاهم به، و خلقه لهم و لانعامهم، مما تحیی به انفسهم و تقوم به اجسادهم
:" عجیب است، آیا او نمیدانست که" اب" به معنی گیاهان خودرو و چراگاه است، و اینکه جمله" و فاکهة و ابا" عنایتی است از سوی خداوند نسبت به بندگانش در آنچه از مواد غذایی به آنها داده، و برای آنان و چهارپایانشان آفریده، از چیزهایی که مایه حیات و قوام جسم آنها است"؟!
1- مراد از «شَقَقْنَا الْأَرْضَ»، شکافتن زمین به وسیله جوانه گیاهان است که برای سربرآوردن از خاک، آن را میشکافند و به رشد خود ادامه میدهند.
و به راستی این یکی از عجائب است که جوانهای با آن همه نرمی و لطافت خاکهای سخت را میشکافد، و گاه در کوهستانها از لابلای سنگها عبور کرده، سر بیرون میآورد، چه قدرت عظیمی خالق بزرگ در این جوانه لطیف آفریده است که میتواند این چنین قدرتنمایی کند؟
2- امام باقر علیه السلام در ذیل آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد که علم خود را از چه کسی میگیرد.
بنابراین طعام را شامل طعام معنوی دانستند.
3- انسان، مأمور به تفکر در غذا، به عنوان یکی از نعمتهای خداست، خوردن بیفکر کار حیوان است.
انسان باید به غذای خود بنگرد که آیا از حلال است یا حرام، دیگران دارند یا ندارند، نیروی بدست آمده از آن در کجا صرف میشود و این غذا چگونه بدست آمده است؟
4- اگر ملاکهای معنوی نباشد، انسان و حیوان در کامیابی از غذا و طبیعت، در یک ردیفند.
5- دقّت در پیدایش نعمتها، وسیلهای برای کفر زدائی است.
6- هستی، مدرسه خداشناسی است، چه سیر تکاملی درون انسان و چه بیرون انسان.
7- ریزش باران و رویش انواع گیاهان و درختان، هدفمند است و فراهم شدن غذا برای انسان و حیوانات، یکی از حکمتهای آن است.
8- انگور، زیتون و خرما، از میوههای مورد سفارش قرآن است.
9- آیات مورد بحث به منزله دلیلی است برای مساله معاد که از طریق بیان قدرت خداوند بر همه چیز، و همچنین احیای زمینهای مرده به وسیله نزول باران که خود نوعی معاد در عالم گیاهان است، امکان رستاخیز را اثبات میکند.
در ضمن چون این آیات از انواع غذاهایی که خدا در اختیار انسان و چهار پایان قرار داده سخن میگوید حس شکرگزاری انسان را برمیانگیزد و او را به شناخت منعم و معرفت اللَّه دعوت میکند.
10- در اینکه منظور از" انسان" در اینجا چه کسی است؟ ناگفته پیدا است که همه انسانها را شامل میشود، اعم از مؤمن و کافر، همه باید به این مواد غذایی و شگفتیها و اسرار نهفته در آنها بنگرند، تا افراد بیایمان راه حق را پیدا کنند و افراد مؤمن بر ایمانشان افزوده شود.
11- بسیاری از مفسران اهل سنت و شیعه در ذیل آیه 31 نقل کردهاند که روزی عمر بر منبر بود و این آیات را تلاوت کرد، سپس گفت: همه اینها را ما میشناسیم اما" اب" چیست؟ نمیدانم، سپس عصائی را که در دست داشت رها کرد و گفت: به خدا سوگند که این یک نوع تکلف است، چه اشکالی دارد معنی" اب" را ندانی! شما از چیزی از کتاب اللَّه پیروی کنید که برای شما تبیین شده، و به آن عمل نمائید و آنچه را نمیدانید و نمیفهمید موکول به پروردگار کنید!
مرحوم" مفید" در" ارشاد" آورده است : هنگامی که این ماجرا به گوش امیر مؤمنان علی ع رسید، فرمود:
سبحان اللَّه ا ما علم ان الأب هو الکلاء و المرعی و ان قوله تعالی:" وَ فاکِهَةً وَ أَبًّا" اعتداد من اللَّه بانعامه علی خلقه، فیما غذاهم به، و خلقه لهم و لانعامهم، مما تحیی به انفسهم و تقوم به اجسادهم
:" عجیب است، آیا او نمیدانست که" اب" به معنی گیاهان خودرو و چراگاه است، و اینکه جمله" و فاکهة و ابا" عنایتی است از سوی خداوند نسبت به بندگانش در آنچه از مواد غذایی به آنها داده، و برای آنان و چهارپایانشان آفریده، از چیزهایی که مایه حیات و قوام جسم آنها است"؟!
۱.۰k
۳۱ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.