بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
بسیاری از موارد فحاشی در فضای مجازی، یک تاکتیک برای بازار گرمی میباشد. بسیار دیده شده که خود نویسنده، برای آن که مطلبش به چالش کشیده شود، ابتدا خودش و دوستانش چندتا فحش را زیر نویس میکنند تا از یک سو بیانگر توجه و واکنش کاربران مخالف باشد و از سویی دیگر مظلومنمایی کنند تا بدینوسیله مطلب باطل خود را به اذهان القا نمایند.
میتوان در یک کلمه چنین بیان داشت که علت اصلی فحاشی، همان ضعف و احساس ضعف است، که در مصادیقی چون: ضعف شخصیتی - ضعف تربیتی - ضعف اخلاقی - ضعف فرهنگی - ضعف منطق - ضعف علم - ضعف بصیرت - ضعف تدبیر - ضعف صبر و استقامت - ضعف قدرت ... و به طور کلی احساس ضعف در مواجهه، رویارویی و مقابله ظهور و بروز مینماید.
خداوند علیم، حکیم و هادی، در قرآن مجید، به انواع برخوردها و عکس العمل های متفاوت، به تناسب مخاطب یا موضوع تصریح نموده است : یکجا مدعی، جاهل و کم خرد و بالتبع بیادب است؛ در کلمه دوم، دهان را به انواع و اقسام اهانتها، ناسزاها، فحش ها و ... باز میکند؛ بدیهی است که میفرماید: تو تواضع و ادب خود را داشته باشد، اما بدان که جاهل درک تواضع تو را نمیکند و گمان میکند که تو ناتوان و توسری خور هستی و دهان به اهانت میگشاید، در اینجا تو اصلاً اهمیت و پاسخ نده و از او دور شو.
وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا - بندگان خاص خداوند رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بیتکبّر بر زمین راه میروند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند و سخنان نابخردانه گویند، به آنها سلام میگویند و با بیاعتنایی و بزرگواری میگذرند.(سوره فرقان آیه 63)
بنابراین، مهم است که انسان کجا و برای چه ناراحت بشود،کجا و برای که،ناراحت نشود، اگر چه آن رفتار را نمیپسندد.
همانگونه که امام صادق علیه السلام، فرمایش و تأدیب نمودند، ایمان و دین یعنی حبّاً لله وَ بُغضاً لله؛ بنابراین، این جا دیگر ناراحتی نفس من و منیّت وجود ندارد؛ انسان برای خدا دوست میدارد و برای خدا دشمن میدارد؛ برای خدا سکوت میکند - برای خدا حرف میزند - برای خدا بحث میکند - برای خدا فریاد هم میکشد. و چون کار برای خداست، حتماً روش عقلانی و منطقی متناسب با موضوع را اتخاذ مینماید؛ چرا که عقل سلیم، مصدق تمامی احکام شرعی، فقهی و اخلاقی میباشد.
بسیاری از موارد فحاشی در فضای مجازی، یک تاکتیک برای بازار گرمی میباشد. بسیار دیده شده که خود نویسنده، برای آن که مطلبش به چالش کشیده شود، ابتدا خودش و دوستانش چندتا فحش را زیر نویس میکنند تا از یک سو بیانگر توجه و واکنش کاربران مخالف باشد و از سویی دیگر مظلومنمایی کنند تا بدینوسیله مطلب باطل خود را به اذهان القا نمایند.
میتوان در یک کلمه چنین بیان داشت که علت اصلی فحاشی، همان ضعف و احساس ضعف است، که در مصادیقی چون: ضعف شخصیتی - ضعف تربیتی - ضعف اخلاقی - ضعف فرهنگی - ضعف منطق - ضعف علم - ضعف بصیرت - ضعف تدبیر - ضعف صبر و استقامت - ضعف قدرت ... و به طور کلی احساس ضعف در مواجهه، رویارویی و مقابله ظهور و بروز مینماید.
خداوند علیم، حکیم و هادی، در قرآن مجید، به انواع برخوردها و عکس العمل های متفاوت، به تناسب مخاطب یا موضوع تصریح نموده است : یکجا مدعی، جاهل و کم خرد و بالتبع بیادب است؛ در کلمه دوم، دهان را به انواع و اقسام اهانتها، ناسزاها، فحش ها و ... باز میکند؛ بدیهی است که میفرماید: تو تواضع و ادب خود را داشته باشد، اما بدان که جاهل درک تواضع تو را نمیکند و گمان میکند که تو ناتوان و توسری خور هستی و دهان به اهانت میگشاید، در اینجا تو اصلاً اهمیت و پاسخ نده و از او دور شو.
وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا - بندگان خاص خداوند رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بیتکبّر بر زمین راه میروند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند و سخنان نابخردانه گویند، به آنها سلام میگویند و با بیاعتنایی و بزرگواری میگذرند.(سوره فرقان آیه 63)
بنابراین، مهم است که انسان کجا و برای چه ناراحت بشود،کجا و برای که،ناراحت نشود، اگر چه آن رفتار را نمیپسندد.
همانگونه که امام صادق علیه السلام، فرمایش و تأدیب نمودند، ایمان و دین یعنی حبّاً لله وَ بُغضاً لله؛ بنابراین، این جا دیگر ناراحتی نفس من و منیّت وجود ندارد؛ انسان برای خدا دوست میدارد و برای خدا دشمن میدارد؛ برای خدا سکوت میکند - برای خدا حرف میزند - برای خدا بحث میکند - برای خدا فریاد هم میکشد. و چون کار برای خداست، حتماً روش عقلانی و منطقی متناسب با موضوع را اتخاذ مینماید؛ چرا که عقل سلیم، مصدق تمامی احکام شرعی، فقهی و اخلاقی میباشد.
۶۳۹
۱۱ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.