بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ :
اگر بخواهیم دست کم این یک سؤال را طولانی پاسخ ندهیم، باید به استحضار همه کاربران گرامی برسانیم که ضمن پذیرش انتقاد و سعی در کوتاه تر کردن پاسخ، در نظر داشته باشند که پاسخ به سؤال و شبهه با پاسخ به استفتاء فرق دارد.
به عنوان مثال: اگر کسی پرسید: در مورد فلان آیه می گویند چنین و چنان؟ نمی توان فقط پاسخ داد: اشتباه است و درست نمیگویند. بلکه باید توضیح داد تا مطلب کاملاً روشن شود.
مضافاً بر این که معمولاً سؤال میتواند بسیار کوتاه باشد، اما الزاماً پاسخ آن کوتاه نخواهد بود. به عنوان اگر کسی در چند کلمه بگوید: دلایل اثبات وجود خدا چیست؟ میگویند: وحی سخن پیامبر (ص) است و نه خدا؟ فایده تلاوت قرآن چیست؟ و ...؟ چگونه میتوان پاسخ بسیار کوتاهی ارائه داد.
لذا با توجه به این که معمولاً پاسخ، خلاصه چندین کتاب و چندین مطلب است، عزیزان حوصله نموده و این چند سطر را مطالعه نمایند.
اما در خصوص سایتهای شبههافکن، دقت فرمایید که آنها اصلاً با پاسخ کاری ندارند، بلکه فقط همین را میخواهند که بحث و جدال بسیار شود، امر مشتبه گردد، اما رقم مراجع و کاربر افزایش یابد و نباید به بازار آنها کمک کنیم.
سؤال یک مجهول ذهنی است و شبهه یک درگیری ذهنی؛ لذا کسی که ذهنش مشغول شده و سؤال یا شبهه خود را طرح میکند، به دنبال پاسخ است، پس قطعاً باید وقتی برای مطالعه پاسخ قرار دهد.
سؤال میتواند خیلی کوتاه باشد، اما دلیل نیست که پاسخش نیز کوتاه باشد. ممکن است یک صورت مسئله جبری نیم خط بیشتر نباشد، اما پاسخ آن دو تخته یا سه صفحه کاغذ را پر کند.
مثلاً در یک جمله کوتاه میتوان پرسید: چرا نام حضرت علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟ و در یک پاسخ کوتاه نیز میتوان بیان داشت: لابد حکمت و مشیّت الهی بر این بوده است، قرآن کلام اوست و ما نمیتوانیم به او دستور دهیم که چه چیز را بگوید و یا نگوید. بله، این پاسخ کاملاً صحیح و منطقی است، اما سؤال کننده این را نمیخواهد.
گاه سؤال یا شبههای مطرح میشود که ما به دلیل کثرت و منابع متوجه می شویم یک جوّ است و هدف دیگری را دنبال میکند و اصلاً کاری به پاسخ ندارد. خُب نباید فقط پاسخی ساده ارائه داد، چرا که شناخت آن اهداف از پاسخ مهمتر است.
مقصود از پاسخ، صرفاً جواب سؤال نیست. گاهی سؤال در محافلی مطرح است و کاربری که این سؤال یا شبهه را ارسال نموده، می خواهد به موضوع اشراف پیدا کند و به اصطلاح دستش در مباحثه پر باشد.لذا باید توضیح داده شود و تا حدودی تشریح گردد.( ص 1)
پاسخ :
اگر بخواهیم دست کم این یک سؤال را طولانی پاسخ ندهیم، باید به استحضار همه کاربران گرامی برسانیم که ضمن پذیرش انتقاد و سعی در کوتاه تر کردن پاسخ، در نظر داشته باشند که پاسخ به سؤال و شبهه با پاسخ به استفتاء فرق دارد.
به عنوان مثال: اگر کسی پرسید: در مورد فلان آیه می گویند چنین و چنان؟ نمی توان فقط پاسخ داد: اشتباه است و درست نمیگویند. بلکه باید توضیح داد تا مطلب کاملاً روشن شود.
مضافاً بر این که معمولاً سؤال میتواند بسیار کوتاه باشد، اما الزاماً پاسخ آن کوتاه نخواهد بود. به عنوان اگر کسی در چند کلمه بگوید: دلایل اثبات وجود خدا چیست؟ میگویند: وحی سخن پیامبر (ص) است و نه خدا؟ فایده تلاوت قرآن چیست؟ و ...؟ چگونه میتوان پاسخ بسیار کوتاهی ارائه داد.
لذا با توجه به این که معمولاً پاسخ، خلاصه چندین کتاب و چندین مطلب است، عزیزان حوصله نموده و این چند سطر را مطالعه نمایند.
اما در خصوص سایتهای شبههافکن، دقت فرمایید که آنها اصلاً با پاسخ کاری ندارند، بلکه فقط همین را میخواهند که بحث و جدال بسیار شود، امر مشتبه گردد، اما رقم مراجع و کاربر افزایش یابد و نباید به بازار آنها کمک کنیم.
سؤال یک مجهول ذهنی است و شبهه یک درگیری ذهنی؛ لذا کسی که ذهنش مشغول شده و سؤال یا شبهه خود را طرح میکند، به دنبال پاسخ است، پس قطعاً باید وقتی برای مطالعه پاسخ قرار دهد.
سؤال میتواند خیلی کوتاه باشد، اما دلیل نیست که پاسخش نیز کوتاه باشد. ممکن است یک صورت مسئله جبری نیم خط بیشتر نباشد، اما پاسخ آن دو تخته یا سه صفحه کاغذ را پر کند.
مثلاً در یک جمله کوتاه میتوان پرسید: چرا نام حضرت علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟ و در یک پاسخ کوتاه نیز میتوان بیان داشت: لابد حکمت و مشیّت الهی بر این بوده است، قرآن کلام اوست و ما نمیتوانیم به او دستور دهیم که چه چیز را بگوید و یا نگوید. بله، این پاسخ کاملاً صحیح و منطقی است، اما سؤال کننده این را نمیخواهد.
گاه سؤال یا شبههای مطرح میشود که ما به دلیل کثرت و منابع متوجه می شویم یک جوّ است و هدف دیگری را دنبال میکند و اصلاً کاری به پاسخ ندارد. خُب نباید فقط پاسخی ساده ارائه داد، چرا که شناخت آن اهداف از پاسخ مهمتر است.
مقصود از پاسخ، صرفاً جواب سؤال نیست. گاهی سؤال در محافلی مطرح است و کاربری که این سؤال یا شبهه را ارسال نموده، می خواهد به موضوع اشراف پیدا کند و به اصطلاح دستش در مباحثه پر باشد.لذا باید توضیح داده شود و تا حدودی تشریح گردد.( ص 1)
۸۷۰
۰۶ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.