تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بقره
ترجمه و تفسیر آیه 19
أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمٰاءِ فِيهِ ظُلُمٰاتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصٰابِعَهُمْ فِي آذٰانِهِمْ مِنَ الصَّوٰاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّٰهُ مُحِيطٌ بِالْكٰافِرِينَ (١٩)
يا [سرگذشت آنان] سرگذشتِ [دچار شدگان به] رگبارى شديد از آسمان است كه در آن تاريكى ها و رعد و برقى است، [آنان] انگشتانشان را از [صداىِ هولناكِ ] صاعقه ها به خاطر بيم مرگ در گوش هايشان مى گذارند [در حالى كه راه گريزى از مرگ براى آنان نيست] و خدا به كافرانْ احاطۀ [همه جانبه] دارد
نکته ها:
خداوند، منافق را به اشخاصِ در باران مانده اى تشبيه كرده كه مشكلات بارانِ تند، شب تاريك، غرّش گوش خراش رعد، نور خيره كننده ى برق، و هراس و خوف مرگ، او را فرا گرفته است، امّا او نه براى حفظ خود از باران پناهگاهى دارد و نه براى تاريكى، نورى و نه گوشى آسوده از رعد و نه روحى آرام از مرگ.
پیامها :
- منافقان غرق در مشكلات و نگرانى ها مى شوند، و در همين دنيا نيز دلهره و اضطراب و رسوايى و ذلّت دامن گيرشان مى شود. «ظلمات و رعد و برق»
- منافقان از مرگ مى ترسند. «حذر الموت»
- منافقان بدانند كه خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرمايد، اسرار و توطئه هاى آنها را افشا مى كند. «و اللّه محيط بالكافرين» [201]
- سرانجام نفاق، به كفر منتهى مى شود. «و اللّه محيط بالكافرين» لذا در جاى ديگر قرآن مى فرمايد: «ان اللَّه جامع المنافقين و الكافرين فى جهنم جميعاً» [202]
-----
201) نگاهى به عملكرد و سرنوشت منافقان در جريان انقلاب اسلامى ايران، نشانه اى روشن براى اين آيه است. دلهره، تفرقه، شكست، آوارگى، غربت، بى آبرويى، پناهندگى به كفّار و طاغوت ها و جاسوسى، نتيجه ى اعمالشان بود. آنان با استفاده از شعارها و شخصيت هاى مذهبى، خيال پيروزى داشتند؛ »استوقد نارا« ولى با خنثى شدن توطئه ها و آگاه شدن مردم از سوء نيت آنان، خداوند آنان را گرفتار سر درگمى وتفرقه و بى خبرى از واقعيت ها و حقايق نمود. »ذهب اللّه بنورهم« آنان چون شنيدن اخبار و سخن حقّ را از علما تحريم مى كنند به منزله كران هستند، و چون دريافت هاى درونى خود و حقايق را بازگو نمى نمايند مانند افراد لالند، و چون چشم ديدن پيشرفت و پيروزى اسلام را ندارند، كورند. و در اثر لجاجت و تعصّب مصداق »لايرجعون« مى باشند.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بقره
ترجمه و تفسیر آیه 19
أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمٰاءِ فِيهِ ظُلُمٰاتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصٰابِعَهُمْ فِي آذٰانِهِمْ مِنَ الصَّوٰاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّٰهُ مُحِيطٌ بِالْكٰافِرِينَ (١٩)
يا [سرگذشت آنان] سرگذشتِ [دچار شدگان به] رگبارى شديد از آسمان است كه در آن تاريكى ها و رعد و برقى است، [آنان] انگشتانشان را از [صداىِ هولناكِ ] صاعقه ها به خاطر بيم مرگ در گوش هايشان مى گذارند [در حالى كه راه گريزى از مرگ براى آنان نيست] و خدا به كافرانْ احاطۀ [همه جانبه] دارد
نکته ها:
خداوند، منافق را به اشخاصِ در باران مانده اى تشبيه كرده كه مشكلات بارانِ تند، شب تاريك، غرّش گوش خراش رعد، نور خيره كننده ى برق، و هراس و خوف مرگ، او را فرا گرفته است، امّا او نه براى حفظ خود از باران پناهگاهى دارد و نه براى تاريكى، نورى و نه گوشى آسوده از رعد و نه روحى آرام از مرگ.
پیامها :
- منافقان غرق در مشكلات و نگرانى ها مى شوند، و در همين دنيا نيز دلهره و اضطراب و رسوايى و ذلّت دامن گيرشان مى شود. «ظلمات و رعد و برق»
- منافقان از مرگ مى ترسند. «حذر الموت»
- منافقان بدانند كه خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرمايد، اسرار و توطئه هاى آنها را افشا مى كند. «و اللّه محيط بالكافرين» [201]
- سرانجام نفاق، به كفر منتهى مى شود. «و اللّه محيط بالكافرين» لذا در جاى ديگر قرآن مى فرمايد: «ان اللَّه جامع المنافقين و الكافرين فى جهنم جميعاً» [202]
-----
201) نگاهى به عملكرد و سرنوشت منافقان در جريان انقلاب اسلامى ايران، نشانه اى روشن براى اين آيه است. دلهره، تفرقه، شكست، آوارگى، غربت، بى آبرويى، پناهندگى به كفّار و طاغوت ها و جاسوسى، نتيجه ى اعمالشان بود. آنان با استفاده از شعارها و شخصيت هاى مذهبى، خيال پيروزى داشتند؛ »استوقد نارا« ولى با خنثى شدن توطئه ها و آگاه شدن مردم از سوء نيت آنان، خداوند آنان را گرفتار سر درگمى وتفرقه و بى خبرى از واقعيت ها و حقايق نمود. »ذهب اللّه بنورهم« آنان چون شنيدن اخبار و سخن حقّ را از علما تحريم مى كنند به منزله كران هستند، و چون دريافت هاى درونى خود و حقايق را بازگو نمى نمايند مانند افراد لالند، و چون چشم ديدن پيشرفت و پيروزى اسلام را ندارند، كورند. و در اثر لجاجت و تعصّب مصداق »لايرجعون« مى باشند.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۴k
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.