نکتهها و پیام های سوره نازعات آیه 42-46:
نکتهها و پیام های سوره نازعات آیه 42-46:
1- سؤال از زمان وقوع قیامت، بارها در قرآن مطرح شده، امّا پاسخی به آن داده نشده است. زیرا یکی از الطاف الهی، مخفی بودن زمان مرگ وقیامت است و دانستن زمان آن سبب به هم خوردن آرامش درونی و ارتباطات بیرونی و سبب رشد اضطراری است.
آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
2- برای غافلان، هشدار و انذار لازمتر از بشارت است. لذا «انما انت مبشر» در قرآن نداریم، امّا «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ» آمده است.
3- برخی سؤالات درباره قیامت، نابجاست و نیاز به پاسخ ندارد. (مانند سؤال از زمان وقوع قیامت)
4- گفتگو در امری که به بشر مربوط نیست، معنا ندارد.
5- علم بشر محدود است و نمیتواند به انتهای علم که مخصوص خداوند است دست یابد.
6- وظیفه پیامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذیرش.
7- از شرایط پذیرش دعوت انبیا، آمادگی روحی مردم و پرواداشتن از گناه است.
8- آخرت به قدری بزرگ است که تمام عمر دنیا و برزخ در کنار آن، به مقدار شبی یا روزی بیش نیست.
در این آیات، انذار را مخصوص کسانی میشمرد که ترس و خوف از آن روز بزرگ دارند، و این شبیه همان مطلبی است که در آیه دوم سوره" بقره" آمده است: ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ:" در این کتاب آسمانی تردیدی نیست، و مایه هدایت پرهیزگاران است" اینگونه تعبیرات اشاره به این حقیقت است که تا روح حقجویی و حقطلبی و احساس مسئولیت در برابر پروردگار در انسان نباشد نه به سراغ تحقیق از کتب آسمانی میرود نه معاد، و نه گوش به انذارهای انبیا و اولیا میدهد.
9- در بعضی از آیات قرآن آمده است که در قیامت هنگامی که مجرمان درباره مقدار توقفشان در عالم برزخ یا دنیا به گفتگو میپردازند بعضی به بعضی دیگر میگویند شما تنها ده شبانه روز در جهان برزخ توقف کردهاید:
" یَتَخافَتُونَ بَیْنَهُمْ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً" (طه- 103).
ولی آنها که بهتر فکر میکنند میگویند: شما تنها به اندازه یک روز در برزخ درنگ کردید!" یَقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِیقَةً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا یَوْماً".
و در جای دیگر از مجرمان نقل میکند که وقتی قیامت بر پا میشود مجرمان سوگند یاد میکنند که جز یک ساعت توقف نداشتند!" وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ" (روم- 55).
تفاوت این تعبیرات به خاطر آن است که آنها میخواهند کوتاهی این مدت را با یک بیان تقریبی منعکس کنند، و هر کدام احساس خود را با تعبیری بیان میکنند که همه در یک امر مشترک است و آن کوتاهی عمر این جهان در برابر عمر قیامت است، و این مطلبی است که انسان را تکان میدهد و از خواب غفلت بیدار میسازد.
1- سؤال از زمان وقوع قیامت، بارها در قرآن مطرح شده، امّا پاسخی به آن داده نشده است. زیرا یکی از الطاف الهی، مخفی بودن زمان مرگ وقیامت است و دانستن زمان آن سبب به هم خوردن آرامش درونی و ارتباطات بیرونی و سبب رشد اضطراری است.
آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
2- برای غافلان، هشدار و انذار لازمتر از بشارت است. لذا «انما انت مبشر» در قرآن نداریم، امّا «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ» آمده است.
3- برخی سؤالات درباره قیامت، نابجاست و نیاز به پاسخ ندارد. (مانند سؤال از زمان وقوع قیامت)
4- گفتگو در امری که به بشر مربوط نیست، معنا ندارد.
5- علم بشر محدود است و نمیتواند به انتهای علم که مخصوص خداوند است دست یابد.
6- وظیفه پیامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذیرش.
7- از شرایط پذیرش دعوت انبیا، آمادگی روحی مردم و پرواداشتن از گناه است.
8- آخرت به قدری بزرگ است که تمام عمر دنیا و برزخ در کنار آن، به مقدار شبی یا روزی بیش نیست.
در این آیات، انذار را مخصوص کسانی میشمرد که ترس و خوف از آن روز بزرگ دارند، و این شبیه همان مطلبی است که در آیه دوم سوره" بقره" آمده است: ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ:" در این کتاب آسمانی تردیدی نیست، و مایه هدایت پرهیزگاران است" اینگونه تعبیرات اشاره به این حقیقت است که تا روح حقجویی و حقطلبی و احساس مسئولیت در برابر پروردگار در انسان نباشد نه به سراغ تحقیق از کتب آسمانی میرود نه معاد، و نه گوش به انذارهای انبیا و اولیا میدهد.
9- در بعضی از آیات قرآن آمده است که در قیامت هنگامی که مجرمان درباره مقدار توقفشان در عالم برزخ یا دنیا به گفتگو میپردازند بعضی به بعضی دیگر میگویند شما تنها ده شبانه روز در جهان برزخ توقف کردهاید:
" یَتَخافَتُونَ بَیْنَهُمْ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً" (طه- 103).
ولی آنها که بهتر فکر میکنند میگویند: شما تنها به اندازه یک روز در برزخ درنگ کردید!" یَقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِیقَةً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا یَوْماً".
و در جای دیگر از مجرمان نقل میکند که وقتی قیامت بر پا میشود مجرمان سوگند یاد میکنند که جز یک ساعت توقف نداشتند!" وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ" (روم- 55).
تفاوت این تعبیرات به خاطر آن است که آنها میخواهند کوتاهی این مدت را با یک بیان تقریبی منعکس کنند، و هر کدام احساس خود را با تعبیری بیان میکنند که همه در یک امر مشترک است و آن کوتاهی عمر این جهان در برابر عمر قیامت است، و این مطلبی است که انسان را تکان میدهد و از خواب غفلت بیدار میسازد.
۱.۰k
۲۴ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.