بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
چنان که نظامات سلطه به رهبری امریکا، از مؤسسات و اتاقهای فکر شناخته شده و ناشناخته و مخفی بسیاری برخوردار می باشند.
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ :
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ - ما از خداییم مخلوق او میباشیم و ما به سوی او برمی گردیم؛صرفاً یک شعاربرای اعلامیه ترحیم نیست، بلکه فلسفۀ جهان بینی مؤمنان میباشد؛ معرفی اعتقاد مؤمنان به آغاز و انجام - مبدأ و هدف - اول و آخر و سیر مادی و معنوی آنان میباشد؛ اما از این فلسفه و جهان بینی و اعتقاد، باید نقشۀ راه و بایدها و نبایدهایش استنباط و ایفاد گردد که خداوند متعال، چه در مباحث شناختی و چه در احکام، آنها را در قرآن مجید تبیین نموده است؛ اما مؤمنان باید چه در شئون و امور فردی و چه اجتماعی، زمینۀ عملیاتی و اجرایی شدن آن را فراهم نمایند تا این فلسفه و مقولۀ ذهنی و عقلی و باور قلبی، در اجرا امتداد یابد و مسلمانان هنگام مواجه با مصیبتها، خود را نبازند و بگویند: ما از علم، ثروت، قدرت، مال، پدران، مادران، همسران، قدرت های طاغوتی و ... نیستیم که هنگام مواجه با صدمه یا مصیبی، همه چیز را از دست رفته بدانیم و مأیوس شده و خود را ورشکسته و بازنده بدانیم و تسلیم گردیم: وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ - قطعاً همه شما را با چيزی از ترس، گرسنگی، زيان مالی و جانی، و كمبود ميوهها نتایج آزمايش میكنيم و بشارت ده به استقامت كنندگان!(155)
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ -آنها كه هر گاه مصيبتب به آنها رسد میگويند: ما از آن خدا هستيم و به سوب او باز می گرديم!(156)
أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ - اينها همانها هستند كه الطاف و رحمت خداشامل حالشان شده وآنها هستند هدايت يافتگان.(157)(سوره بقره آیه 155 تا 157)
بنابراین، نقص در فلسفۀ اسلامی نیست، بلکه در امتداد آن و بهرهمندی از فلسفۀ اسلامی میباشد.ضرورتی ندارد که حتماً بوعلی، ملا هادی سبزواری یا ملاصدرا تبیین نموده باشند که مبتنی بر فلسفۀ اسلامی، چه نوع حکومتی داشته باشیم ویا بایدازچه فرهنگ و برنامههای اجرایی فردی و اجتماعی در شئون و امور گوناگون برخوردار باشیم؛ بلکه سایر اندیشمندان باید این مواضع را مبتنی بر آن فلسفه، تبیین نمایند و امتداد دهند.(پایان)(ص 1)
پاسخ قسمت سوم :
چنان که نظامات سلطه به رهبری امریکا، از مؤسسات و اتاقهای فکر شناخته شده و ناشناخته و مخفی بسیاری برخوردار می باشند.
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ :
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ - ما از خداییم مخلوق او میباشیم و ما به سوی او برمی گردیم؛صرفاً یک شعاربرای اعلامیه ترحیم نیست، بلکه فلسفۀ جهان بینی مؤمنان میباشد؛ معرفی اعتقاد مؤمنان به آغاز و انجام - مبدأ و هدف - اول و آخر و سیر مادی و معنوی آنان میباشد؛ اما از این فلسفه و جهان بینی و اعتقاد، باید نقشۀ راه و بایدها و نبایدهایش استنباط و ایفاد گردد که خداوند متعال، چه در مباحث شناختی و چه در احکام، آنها را در قرآن مجید تبیین نموده است؛ اما مؤمنان باید چه در شئون و امور فردی و چه اجتماعی، زمینۀ عملیاتی و اجرایی شدن آن را فراهم نمایند تا این فلسفه و مقولۀ ذهنی و عقلی و باور قلبی، در اجرا امتداد یابد و مسلمانان هنگام مواجه با مصیبتها، خود را نبازند و بگویند: ما از علم، ثروت، قدرت، مال، پدران، مادران، همسران، قدرت های طاغوتی و ... نیستیم که هنگام مواجه با صدمه یا مصیبی، همه چیز را از دست رفته بدانیم و مأیوس شده و خود را ورشکسته و بازنده بدانیم و تسلیم گردیم: وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ - قطعاً همه شما را با چيزی از ترس، گرسنگی، زيان مالی و جانی، و كمبود ميوهها نتایج آزمايش میكنيم و بشارت ده به استقامت كنندگان!(155)
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ -آنها كه هر گاه مصيبتب به آنها رسد میگويند: ما از آن خدا هستيم و به سوب او باز می گرديم!(156)
أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ - اينها همانها هستند كه الطاف و رحمت خداشامل حالشان شده وآنها هستند هدايت يافتگان.(157)(سوره بقره آیه 155 تا 157)
بنابراین، نقص در فلسفۀ اسلامی نیست، بلکه در امتداد آن و بهرهمندی از فلسفۀ اسلامی میباشد.ضرورتی ندارد که حتماً بوعلی، ملا هادی سبزواری یا ملاصدرا تبیین نموده باشند که مبتنی بر فلسفۀ اسلامی، چه نوع حکومتی داشته باشیم ویا بایدازچه فرهنگ و برنامههای اجرایی فردی و اجتماعی در شئون و امور گوناگون برخوردار باشیم؛ بلکه سایر اندیشمندان باید این مواضع را مبتنی بر آن فلسفه، تبیین نمایند و امتداد دهند.(پایان)(ص 1)
۳۸۵
۲۷ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.