بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
حکایتی از یک مباحثه: در جمعی، یکی با ژستی روشنفکرانه و مدعی گفت: من وجود خدا را قبول ندارم! گفتم: خُب قبول نداشته باش! گفت: این چه طرز پاسخ دادن است؟!، گفتم: من پاسخ ندادم، بلکه گفتم: به من چه که تو خدا را قبول نداری! گفت: خیر، بلکه تو باید دلیل بیاوری و وجود خدا را اثبات کنی! گفتم: مگر تو برای انکارش دلیل آوردی؟! این چه تکبری است که گمان میکنید شما حق دارید هر چه دوست دارید روی هوا بگویید، و دیگران یا باید بپذیرند و یا با دلیل رد کنند؟! خداوند متعال در قرآن کریم، خطاب به منکرانش که به آنها نیز عقل موهبت نموده است میفرماید: دلیل و برهانتان را بیاورید، اگر راست میگویید.
سپس به او گفتم: دست کم در چند جملۀ کوتاه، خدایی را که قبولش نداری تعریف کن؛ حرفی برای گفتن، به جز همین شعار های فضای مجازی نداشت؛ به او گفتم: باز هم نیازی به بحث نمیماند، چرا که هم عقیده هستیم؛ من نیز موجودی با این اوصافی که تو گفتی را به خدایی قبول ندارم! سپس به او گفتم: تو یک لفظ خدا را میآوری و سپس اوصاف خدای موهوم وهم خودت را به خدای حقیقی نسبت میدهی و بعد می گویی: من وجودش را قبول ندارم و ادامه دادم: خدا را باید بشناسی تا باورش کنی، و اگر میخواهی کفر بورزی و انکارش کنی نیز باید ابتدا تعریف خدا را بشناسی تا بدانی وجود چه کسی را انکار میکنی؟! و تو اصلاً خدا را نمی شناسی و انکارش میکنی! و تو اصلاً خدا را نمیشناسی و انکارش میکنی! - آیا چنین انکاری، عاقلانه است؟!
شناخت خدا : پس ابتدا باید بدانیم که تعریف خداوند سبحان چیست؟ و سپس بدانیم که انسان چگونه میشناسد؟
إنَّ للهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ - خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها(عقلها) است. (الكافی - 1/16/12)
هر کسی و هر حقیقتی، با عقل شناخته میشود، بنابراین، انسان خداوند متعال را به عقل میشناسد، حقانیت پیامبران و امامان علیهم السلام و معاد را نیز با عقل میشناسد، و البته که عقل به نور علم میبیند؛ لذا پیامبران و امامان علیهم السلام، که حجج بیرونی هستند، نور علم وحی را میتابانند تا عقولی که محبوس و معیوب نگردیدهاند، درستتر، بهتر و بیشتر ببینند و بشناسند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
حکایتی از یک مباحثه: در جمعی، یکی با ژستی روشنفکرانه و مدعی گفت: من وجود خدا را قبول ندارم! گفتم: خُب قبول نداشته باش! گفت: این چه طرز پاسخ دادن است؟!، گفتم: من پاسخ ندادم، بلکه گفتم: به من چه که تو خدا را قبول نداری! گفت: خیر، بلکه تو باید دلیل بیاوری و وجود خدا را اثبات کنی! گفتم: مگر تو برای انکارش دلیل آوردی؟! این چه تکبری است که گمان میکنید شما حق دارید هر چه دوست دارید روی هوا بگویید، و دیگران یا باید بپذیرند و یا با دلیل رد کنند؟! خداوند متعال در قرآن کریم، خطاب به منکرانش که به آنها نیز عقل موهبت نموده است میفرماید: دلیل و برهانتان را بیاورید، اگر راست میگویید.
سپس به او گفتم: دست کم در چند جملۀ کوتاه، خدایی را که قبولش نداری تعریف کن؛ حرفی برای گفتن، به جز همین شعار های فضای مجازی نداشت؛ به او گفتم: باز هم نیازی به بحث نمیماند، چرا که هم عقیده هستیم؛ من نیز موجودی با این اوصافی که تو گفتی را به خدایی قبول ندارم! سپس به او گفتم: تو یک لفظ خدا را میآوری و سپس اوصاف خدای موهوم وهم خودت را به خدای حقیقی نسبت میدهی و بعد می گویی: من وجودش را قبول ندارم و ادامه دادم: خدا را باید بشناسی تا باورش کنی، و اگر میخواهی کفر بورزی و انکارش کنی نیز باید ابتدا تعریف خدا را بشناسی تا بدانی وجود چه کسی را انکار میکنی؟! و تو اصلاً خدا را نمی شناسی و انکارش میکنی! و تو اصلاً خدا را نمیشناسی و انکارش میکنی! - آیا چنین انکاری، عاقلانه است؟!
شناخت خدا : پس ابتدا باید بدانیم که تعریف خداوند سبحان چیست؟ و سپس بدانیم که انسان چگونه میشناسد؟
إنَّ للهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ - خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها(عقلها) است. (الكافی - 1/16/12)
هر کسی و هر حقیقتی، با عقل شناخته میشود، بنابراین، انسان خداوند متعال را به عقل میشناسد، حقانیت پیامبران و امامان علیهم السلام و معاد را نیز با عقل میشناسد، و البته که عقل به نور علم میبیند؛ لذا پیامبران و امامان علیهم السلام، که حجج بیرونی هستند، نور علم وحی را میتابانند تا عقولی که محبوس و معیوب نگردیدهاند، درستتر، بهتر و بیشتر ببینند و بشناسند.(ادامه دارد...)
۶۴۲
۰۶ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.