نهج البلاغه حکمت ۴۵
🕊️ بر بال حکمت ۴۵ نهجالبلاغه 🕊️
وَ قالَ عليه السلام: لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِى. وَذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَانْقَضى عَلى لِسَانِ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ (صلى الله عليه وآله وسلم) أَنَّهُ قَالَ: يَا عَلِيُّ! لاَيُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ.
(موضوع: راه شناخت مؤمن و منافق)
امام علیه السلام فرمودند: اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنی نخواهد کرد،
و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و این بدان جهت است که قضای الهی جاری شد، و بر زبان پيامبر اُمّی (ص) گذشت كه فرمودند: اى على!مؤمن تو را دشمن نگیرد،
و منافق تو را دوست نخواهد داشت.
✍️ شرح حکمت:
امام (عليه السلام) مى فرمايند:
(اگر نوک بينى مؤمن را با شمشير بزنم مرا مبغوض نخواهد داشت) براى اين است كه مؤمن مى داند به يقين در آن مصلحتى بوده... (و اگر تمام دنيا را بر منافق بريزم كه مرا دوست بدارد دوست نمىدارد!) مفهومش اين است كه منافقان به قدرى تعصب و كينه و عداوت دارند كه تمام دنيا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند...
آن گاه امام (ع) به گفتارى از پيغمبر اكرم (ص) در اين زمينه استناد مى جويند و مى فرمايند: اين بدليل آن است كه مقدر شده و بر زبان پيامبرِ درس نخوانده جارى شده كه فرمودند: اى على! هيچ مؤمنى تو را دشمن نمى دارد و هيچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت.
💓 بنابراین محبت شاه ولایت "علی بن ابی طالب علیهالسلام" یکی از معیارهای سنجش ايمان و نفاق است...
❗️بخوانیم دو نمونه از این سخن حضرت را
در طول تاريخ زندگی شان: 👇
✅ مرحوم كلينى در كتاب كافى نقل مى كند كه مرد سياه پوستى از اهل حبشه (شیعه) انگشتان يك دستش قطع شده بود، و درحالیکه به طرف قبرستان می رفت تا انگشتان بریده ی خود را دفن کند، شخصی با تمسخر از او پرسید: چه كسى انگشتان تو را قطع كرده؟ گفت:
(بهترينِ خلق خدا...) ❤️ سپس افزود: ما هشت نفر بوديم كه دست به سرقتى زديم، ما را دستگير كردند و خدمت على بن ابی طالب بردند و بعد از اعتراف، به دستور ایشان انگشتان چهار نفر از ما که آگاهانه این دزدی را انجام داده بودیم را قطع کردند... این شخص با سخنانش معرکه ای در بازار بوجود آورد و با وجود چنین اتفاقی از علی علیهالسلام دفاع میکرد، در روایتی آمده که امام حسن علیه السلام در حال رد شدن بودند که این صحنه را مشاهده کردند، سپس این شخص را به نزد پدرشان بردند و ماجرا را برایشان تعريف کردند... و آن مرد به حضرت گفت: یا علی جان! منافقان میخواهند بخاطر چهار تا انگشت بریده شده محبت شما را از من بگیرند... اما نمی توانند.
سپس حضرت با ذكر بسم الله الرحمن الرحيم انگشتان بریده را دوباره به دست شخص برگرداندند.
و بالعكس:
❌ ابن ملجم قاتل اميرالمؤمنين (ع) هنگامى كه ضربه اى بر سر مبارك آن حضرت وارد ساخت، او را خدمت حضرت آوردند، و آقا به او فرمودند: اى دشمن خدا، مگر من به تو نيكى نكردم؟ گفت: آرى به من نيكى كردى. فرمودند: پس چه چيزى باعث شد كه اين جنايت را انجام دهى؟ گفت: چهل روز شمشير خود را تيز كردم و از خدا خواستم كه به وسيله ی آن بدترين خلق خدا را به قتل برسانم، امام (ع) فرمودند: دعاى تو مستجاب شده است، زيرا تو را با همين شمشير خواهند كشت و تو بدترين خلق خدايى...
#احکام_شرعی
#نهج_البلاغه
#احادیث_معصومین (ع)
┄┄┅┅┅❅🌹🌹🌹❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/3089105518Ca4e04a34fe
وَ قالَ عليه السلام: لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِى. وَذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَانْقَضى عَلى لِسَانِ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ (صلى الله عليه وآله وسلم) أَنَّهُ قَالَ: يَا عَلِيُّ! لاَيُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ.
(موضوع: راه شناخت مؤمن و منافق)
امام علیه السلام فرمودند: اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنی نخواهد کرد،
و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و این بدان جهت است که قضای الهی جاری شد، و بر زبان پيامبر اُمّی (ص) گذشت كه فرمودند: اى على!مؤمن تو را دشمن نگیرد،
و منافق تو را دوست نخواهد داشت.
✍️ شرح حکمت:
امام (عليه السلام) مى فرمايند:
(اگر نوک بينى مؤمن را با شمشير بزنم مرا مبغوض نخواهد داشت) براى اين است كه مؤمن مى داند به يقين در آن مصلحتى بوده... (و اگر تمام دنيا را بر منافق بريزم كه مرا دوست بدارد دوست نمىدارد!) مفهومش اين است كه منافقان به قدرى تعصب و كينه و عداوت دارند كه تمام دنيا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند...
آن گاه امام (ع) به گفتارى از پيغمبر اكرم (ص) در اين زمينه استناد مى جويند و مى فرمايند: اين بدليل آن است كه مقدر شده و بر زبان پيامبرِ درس نخوانده جارى شده كه فرمودند: اى على! هيچ مؤمنى تو را دشمن نمى دارد و هيچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت.
💓 بنابراین محبت شاه ولایت "علی بن ابی طالب علیهالسلام" یکی از معیارهای سنجش ايمان و نفاق است...
❗️بخوانیم دو نمونه از این سخن حضرت را
در طول تاريخ زندگی شان: 👇
✅ مرحوم كلينى در كتاب كافى نقل مى كند كه مرد سياه پوستى از اهل حبشه (شیعه) انگشتان يك دستش قطع شده بود، و درحالیکه به طرف قبرستان می رفت تا انگشتان بریده ی خود را دفن کند، شخصی با تمسخر از او پرسید: چه كسى انگشتان تو را قطع كرده؟ گفت:
(بهترينِ خلق خدا...) ❤️ سپس افزود: ما هشت نفر بوديم كه دست به سرقتى زديم، ما را دستگير كردند و خدمت على بن ابی طالب بردند و بعد از اعتراف، به دستور ایشان انگشتان چهار نفر از ما که آگاهانه این دزدی را انجام داده بودیم را قطع کردند... این شخص با سخنانش معرکه ای در بازار بوجود آورد و با وجود چنین اتفاقی از علی علیهالسلام دفاع میکرد، در روایتی آمده که امام حسن علیه السلام در حال رد شدن بودند که این صحنه را مشاهده کردند، سپس این شخص را به نزد پدرشان بردند و ماجرا را برایشان تعريف کردند... و آن مرد به حضرت گفت: یا علی جان! منافقان میخواهند بخاطر چهار تا انگشت بریده شده محبت شما را از من بگیرند... اما نمی توانند.
سپس حضرت با ذكر بسم الله الرحمن الرحيم انگشتان بریده را دوباره به دست شخص برگرداندند.
و بالعكس:
❌ ابن ملجم قاتل اميرالمؤمنين (ع) هنگامى كه ضربه اى بر سر مبارك آن حضرت وارد ساخت، او را خدمت حضرت آوردند، و آقا به او فرمودند: اى دشمن خدا، مگر من به تو نيكى نكردم؟ گفت: آرى به من نيكى كردى. فرمودند: پس چه چيزى باعث شد كه اين جنايت را انجام دهى؟ گفت: چهل روز شمشير خود را تيز كردم و از خدا خواستم كه به وسيله ی آن بدترين خلق خدا را به قتل برسانم، امام (ع) فرمودند: دعاى تو مستجاب شده است، زيرا تو را با همين شمشير خواهند كشت و تو بدترين خلق خدايى...
#احکام_شرعی
#نهج_البلاغه
#احادیث_معصومین (ع)
┄┄┅┅┅❅🌹🌹🌹❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/3089105518Ca4e04a34fe
۲.۶k
۰۶ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.