تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره احزاب
آیه 17
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قُلْ مَن ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُم مِّنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءاً أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَلَا يَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً (17)
ترجمه :
بگو: اگر خداوند براى شما رنجى يا رحمتى اراده كند، كيست كه شما را در برابر (اراده) خداوند مصون بدارد؟ در حالى كه آنان غير از خداوند براى خود نه كارسازى مى يابند و نه يارى دهنده اى.
نکته ها:
اراده خداوند در مورد بروز گرفتارى و سختى براى انسان بدين معناست كه انسان با اختيار خود و انجام اعمال ناشايست (مانند فرار از جنگ)، خود را به سمت آتش قهر الهى مى كشاند و چون تمام كارها به اراده الهى صورت مى گيرد، اين گرفتارى ها به خداوند نسبت داده مى شود.
پیامها :
- وجدان ها را با طرح سؤال بيدار كنيد. «قل من ... يعصمكم من اللّه»
- رحمت و عذاب، تلخى و شيرينى، در مدار اراده خداوند به انسان مى رسد. «اراد بكم سوءاً - اراد بكم رحمة» (البتّه اراده سوء يا رحمت خداوند، با توجّه به حكمت است.)
آیه 18
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلاً (18)
ترجمه :
بدون شك خداوند كسانى از شما كه مردم را (از جبهه و جهاد) باز مى داشتند و كسانى را كه به برادران خود مى گفتند: به سوى ما بياييد (و خود را به كشتن ندهيد) به خوبى مى شناسد؛ (آنان ضعيف و ترسو هستند) و جز اندكى به جبهه نمى روند.
نکته ها:
«مُعَوِّق» به معناى باز دارنده و «بأس» به معناى سختى و ميدان كارزار و جهاد است.
در قرآن به انواع برادرى اشاره شده است:
الف: برادرى طبيعى كه از طريق والدين مى باشد.
ب: برادرى دينى كه به واسطه هم كيشى حاصل مى شود «انّما المؤمنون اخوة»(377)
ج: برادرى سياسى و حزبى كه در اين آيه به آن اشاره شده است.
د: برادرى رفتارى كه به واسطه پيروى حاصل مى شود. چنانكه مبذّرين، برادران شيطان معرّفى شده اند. «انّ المبذّرين كانوا اخوان الشياطين»(378)
مراد از جمله «القائلين لاخوانهم»، دعوت منافقان از مسلمانان ضعيف الايمان براى ترك جبهه است
377) حجرات، 10.
378) اسراء، 27.
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره احزاب
آیه 17
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قُلْ مَن ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُم مِّنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءاً أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَلَا يَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً (17)
ترجمه :
بگو: اگر خداوند براى شما رنجى يا رحمتى اراده كند، كيست كه شما را در برابر (اراده) خداوند مصون بدارد؟ در حالى كه آنان غير از خداوند براى خود نه كارسازى مى يابند و نه يارى دهنده اى.
نکته ها:
اراده خداوند در مورد بروز گرفتارى و سختى براى انسان بدين معناست كه انسان با اختيار خود و انجام اعمال ناشايست (مانند فرار از جنگ)، خود را به سمت آتش قهر الهى مى كشاند و چون تمام كارها به اراده الهى صورت مى گيرد، اين گرفتارى ها به خداوند نسبت داده مى شود.
پیامها :
- وجدان ها را با طرح سؤال بيدار كنيد. «قل من ... يعصمكم من اللّه»
- رحمت و عذاب، تلخى و شيرينى، در مدار اراده خداوند به انسان مى رسد. «اراد بكم سوءاً - اراد بكم رحمة» (البتّه اراده سوء يا رحمت خداوند، با توجّه به حكمت است.)
آیه 18
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلاً (18)
ترجمه :
بدون شك خداوند كسانى از شما كه مردم را (از جبهه و جهاد) باز مى داشتند و كسانى را كه به برادران خود مى گفتند: به سوى ما بياييد (و خود را به كشتن ندهيد) به خوبى مى شناسد؛ (آنان ضعيف و ترسو هستند) و جز اندكى به جبهه نمى روند.
نکته ها:
«مُعَوِّق» به معناى باز دارنده و «بأس» به معناى سختى و ميدان كارزار و جهاد است.
در قرآن به انواع برادرى اشاره شده است:
الف: برادرى طبيعى كه از طريق والدين مى باشد.
ب: برادرى دينى كه به واسطه هم كيشى حاصل مى شود «انّما المؤمنون اخوة»(377)
ج: برادرى سياسى و حزبى كه در اين آيه به آن اشاره شده است.
د: برادرى رفتارى كه به واسطه پيروى حاصل مى شود. چنانكه مبذّرين، برادران شيطان معرّفى شده اند. «انّ المبذّرين كانوا اخوان الشياطين»(378)
مراد از جمله «القائلين لاخوانهم»، دعوت منافقان از مسلمانان ضعيف الايمان براى ترك جبهه است
377) حجرات، 10.
378) اسراء، 27.
۵۷۷
۱۵ مرداد ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.