✅ سکوت نابجا هم تاوان دارد ...لطفا بخونید👇
⭕ باید دانست که ما در مقابل سکوت خویش در جایی که نباید نیز مسولیم همچنانکه در مورد گفته ها ، نوشته ها و کرده های خویش پاسخگو خواهیم بود .
⭕ سکوت نابجا و ترک عکس العمل مناسب ایجابی یا سلبی به هنگام ، هرچند در حد اعلام عدم موافقت یا ترک معترضانه صحنه گناه ، یا زمان مشاهده اجحاف کلامی یا عملی و در دفاع از آبرو و حق تضییع شده دیگران مصداق تایید باطل و شراکت در آن ، و در اثرات و عواقب دنیوی و اخروی آن است .
✍️ دانشمند و ادیب بزرگ و نامداری به نام یعقوب بن اسحاق دورقی اهوازی از یاران امام جواد و امام هادی علیهما السلام در عصر خفقان عباسی زندگی می کرد .
ایشان از کثرت اهتمام به سکوت و کم گویی و گزیده گویی و فراوانی سکوت و کم حرفی و تأمل قبل از سخن گفتن و سنجیدن جوانب و نتایج آن قبل از کلام ، به ابن سکیت ( فرزند سکوت فروان ) مشهور گردیده بود .
جالبتر آنکه ایشان پیوسته اشعاری را با مضامین مراقبت از زبان و در اشاره به اهمیت سکوت و اینکه زبان سرخ سر را به باد وی داد را بر زبان می راند !
ابن سکیت بقدری فاضل و به دانش فراوان شهره بود که طاغوت عباسی متوکل سرسخت ترین دشمن اهل بیت علیهم السلام که شیعیان مذهب خاندان نبوی را به کمترین شبهه و بلکه بدون دلیل و بصرف اتهام تشیع قلع و قمع می نمود ، به رغم اطلاع از تشیع و علاقه ابن سکیت به اهل بیت ع ، او را معلم فرزندان خویش ساخته تربیت آنان را به او سپرده بود .
روزی قرار بر این شد که میزان پیشرفت یادگیری فرزندان خلیفه با حضور خود وی مورد آزمایش قرار گیرد و چون فرزندان از این آزمایش موفق بیرون آمده و هر سوالی را با بهترین پاسخ ها جواب دادند ، خلیفه متکبر بسیار پسندید و ابن سکیت و توان علمی اش را ستود و موفقیت او را تحسین نمود و از آنجا که بجهت کفر و نخوت باطنی و استفاده از هر سوژه ای برای اظهار دشمنی ابایی نداشت و همچنین جهت آزمایش معلم شیعی ، در پایان جلسه با نشان دادن دو پسر خویش ، بی شرمانه و از سر تکبر و عناد از معلم پرسید :
این دو فرزند من نزد تو فاضلتر و محترم ترند یا حسن و حسین دو پسران علی ع!!!
ابن سکیت که از این گزاف گویی و مقایسه بی مورد و بی شرمانه بشدت برآشفته و خونش بجوش آمده خشمگین شده بود دیگر سکوت را جایز ندانسته و در دفاع از حقیقتی که به آن اذعان باور عمیق قلبی داشت ، تمام توصیه های خویش در مورد احتیاط در سخنگویی و مراقبت از زبان ، آن هم در حضور سفاک ترین و دشمن ترین طواغیت متکبر عباسی نادیده گرفته و فورا بر دهان او کوبیده و پاسخ داد :
چه می گویی و یاوه می بافی و از سر نخوت نامربوط بر زبان می رانی؟! ( پسران پیامبر ص که پیامبران با آنها مقایسه می شوند که جای خود دارند ) حتی قنبر غلام علی به مراتب از تو و دو پسرانت شریفتر و فاضل تر و برتر و نزد من گرامی تر می باشد
متوکل از این جسارت و پاسخ غیر منتظره و پایمال شدن غرورش ان هم در چنان مجلسی و در حضور درباریان بشدت برآشفته جهت تسکین خشم شیطانی خویش و انتقام از ابن سکیت و عملی ساختن دشمنی خویش و روشی که در باره همه شیعیان اعمال می نمود و آنها را باقی نمی گذاشت و همچنین جهت ترساندن و عبرت مردمان دستور داد در همان محلس پشت گردن او را زنده شکافته و زبانش را از قفا بیرون کشیده و به این شکل فجیع و بی مانندی آن رادمرد حقیقت گو را به شهادت رساندند
💥سرور پیامبران که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد فرمود برترین جهاد کلمه حقی است که نزد سلطان ستمگر بر زبان رانده شود ( و حق گویی از بیم سطوت و خشم و انتقام او ترک نشود)
📚از جمله منابع اصل ماجرا : تاریخ بغداد سیوطی و حدیث نیز با روایت های مختلف هم در منابع شیعی و هم در مصادر اهل سنت آمده است .
💥اگر در مجلسی شاهد و شنونده بدگویی و اهانت به دیگری هستیم شنونده تاییدگر ( بارسکوت و خنده و ...) واکنش منفی نشان بروز داده تذکر دهیم و اگر اثر نداشت دست کم صحنه را ترک کنیم و آن محفل نادرست را گرم نکنیم .
👤محسن محمدی
https://wisgoon.com/mohsenbenefactor
⭕ سکوت نابجا و ترک عکس العمل مناسب ایجابی یا سلبی به هنگام ، هرچند در حد اعلام عدم موافقت یا ترک معترضانه صحنه گناه ، یا زمان مشاهده اجحاف کلامی یا عملی و در دفاع از آبرو و حق تضییع شده دیگران مصداق تایید باطل و شراکت در آن ، و در اثرات و عواقب دنیوی و اخروی آن است .
✍️ دانشمند و ادیب بزرگ و نامداری به نام یعقوب بن اسحاق دورقی اهوازی از یاران امام جواد و امام هادی علیهما السلام در عصر خفقان عباسی زندگی می کرد .
ایشان از کثرت اهتمام به سکوت و کم گویی و گزیده گویی و فراوانی سکوت و کم حرفی و تأمل قبل از سخن گفتن و سنجیدن جوانب و نتایج آن قبل از کلام ، به ابن سکیت ( فرزند سکوت فروان ) مشهور گردیده بود .
جالبتر آنکه ایشان پیوسته اشعاری را با مضامین مراقبت از زبان و در اشاره به اهمیت سکوت و اینکه زبان سرخ سر را به باد وی داد را بر زبان می راند !
ابن سکیت بقدری فاضل و به دانش فراوان شهره بود که طاغوت عباسی متوکل سرسخت ترین دشمن اهل بیت علیهم السلام که شیعیان مذهب خاندان نبوی را به کمترین شبهه و بلکه بدون دلیل و بصرف اتهام تشیع قلع و قمع می نمود ، به رغم اطلاع از تشیع و علاقه ابن سکیت به اهل بیت ع ، او را معلم فرزندان خویش ساخته تربیت آنان را به او سپرده بود .
روزی قرار بر این شد که میزان پیشرفت یادگیری فرزندان خلیفه با حضور خود وی مورد آزمایش قرار گیرد و چون فرزندان از این آزمایش موفق بیرون آمده و هر سوالی را با بهترین پاسخ ها جواب دادند ، خلیفه متکبر بسیار پسندید و ابن سکیت و توان علمی اش را ستود و موفقیت او را تحسین نمود و از آنجا که بجهت کفر و نخوت باطنی و استفاده از هر سوژه ای برای اظهار دشمنی ابایی نداشت و همچنین جهت آزمایش معلم شیعی ، در پایان جلسه با نشان دادن دو پسر خویش ، بی شرمانه و از سر تکبر و عناد از معلم پرسید :
این دو فرزند من نزد تو فاضلتر و محترم ترند یا حسن و حسین دو پسران علی ع!!!
ابن سکیت که از این گزاف گویی و مقایسه بی مورد و بی شرمانه بشدت برآشفته و خونش بجوش آمده خشمگین شده بود دیگر سکوت را جایز ندانسته و در دفاع از حقیقتی که به آن اذعان باور عمیق قلبی داشت ، تمام توصیه های خویش در مورد احتیاط در سخنگویی و مراقبت از زبان ، آن هم در حضور سفاک ترین و دشمن ترین طواغیت متکبر عباسی نادیده گرفته و فورا بر دهان او کوبیده و پاسخ داد :
چه می گویی و یاوه می بافی و از سر نخوت نامربوط بر زبان می رانی؟! ( پسران پیامبر ص که پیامبران با آنها مقایسه می شوند که جای خود دارند ) حتی قنبر غلام علی به مراتب از تو و دو پسرانت شریفتر و فاضل تر و برتر و نزد من گرامی تر می باشد
متوکل از این جسارت و پاسخ غیر منتظره و پایمال شدن غرورش ان هم در چنان مجلسی و در حضور درباریان بشدت برآشفته جهت تسکین خشم شیطانی خویش و انتقام از ابن سکیت و عملی ساختن دشمنی خویش و روشی که در باره همه شیعیان اعمال می نمود و آنها را باقی نمی گذاشت و همچنین جهت ترساندن و عبرت مردمان دستور داد در همان محلس پشت گردن او را زنده شکافته و زبانش را از قفا بیرون کشیده و به این شکل فجیع و بی مانندی آن رادمرد حقیقت گو را به شهادت رساندند
💥سرور پیامبران که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد فرمود برترین جهاد کلمه حقی است که نزد سلطان ستمگر بر زبان رانده شود ( و حق گویی از بیم سطوت و خشم و انتقام او ترک نشود)
📚از جمله منابع اصل ماجرا : تاریخ بغداد سیوطی و حدیث نیز با روایت های مختلف هم در منابع شیعی و هم در مصادر اهل سنت آمده است .
💥اگر در مجلسی شاهد و شنونده بدگویی و اهانت به دیگری هستیم شنونده تاییدگر ( بارسکوت و خنده و ...) واکنش منفی نشان بروز داده تذکر دهیم و اگر اثر نداشت دست کم صحنه را ترک کنیم و آن محفل نادرست را گرم نکنیم .
👤محسن محمدی
https://wisgoon.com/mohsenbenefactor
۵.۴k
۱۹ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.