تفسیر قرآن
پیامهای آیات 15 تا 19 سوره الذاریات
- براى هدايت و ارشاد مردم، بايد عنصر تشويق و تهديد بهم پيوسته باشد. «ذوقوا فتنتكم... انّ المتقين فى جنّات...»
- براى تقوا پيشگان، نه يك باغ و چشمه، كه باغ ها و چشمه هاى با عظمتى است. «جناتٍ و عيونٍ» (تنوين نشانه عظمت است)
- چشم پوشى از لذّت هاى فانى و زودگذر، كاميابى دائمى را به همراه دارد. «انّ المتقين فى جنّات... آخذين...»
- علاوه بر چشمه ها و باغ ها، بهشتيان هر لحظه از طرف پروردگار، نعمت تازه اى دريافت مى كنند. «آخذين ما آتاهم ربّهم»
- آنچه به بهشتيان عطا مى شود، در شأن ربوبيّتِ خداوند است. «آتاهم ربّهم»
- عطاهاى بهشتى را، ذات مقدّس خداوند به متّقين مى دهد. «آتاهم ربّهم» (نظير آيه 21 سوره انسان كه مى فرمايد: «سقاهم ربّهم» خدا آنان را سيراب مى كند.)
- آن كس كه در اين دنيا رنج نبرد، به گنج جاودان آخرت نخواهد رسيد. «انهم كانوا قبل ذلك محسنين» آرى برداشت آخرت نتيجه كشت دنيوى است.
- لازمه ى تقوا، احسان و نيكوكارى است. «المتّقين... محسنين»
- پاداش الهى، با عملكرد انسان همگون است. پاداش نيكى به ديگران در امروز سبب دريافت نيكى در فرداست. «آخذين... محسنين»
- نيكوكارى بايد سيره دائمى انسان باشد. «كانوا... محسنين»
- شب زنده دارى، از نشانه هاى متقين است. «قليلاً من الّيل ما يهجعون»
- نماز و نيايش در شب و استغفار در سحر، كار دائمى متقين است. «يهجعون، يستغفرون» (فعل مضارع نشانه تداوم و استمرار است)
- همه انسان ها حتّى متقين در معرض لغزش هستند و به استغفار نياز دارند. «المتقين... هم يستغفرون» (آمدن كلمه «هُم» يعنى اهل تقوا با داشتن تقوا باز هم دائماً استغفار مى كنند.)
- در تهجّد و سحرخيزى، از ميان تمام اذكار و دعاها، استغفار جايگاه ويژه اى دارد. «و بالاسحار هم يستغفرون»
- استغفار در سحر، اوج عبادت است. «و بالاسحار هم يستغفرون»
- اسلام مكتب جامعى است و عبادت در شب را با خدمت به محرومان در كنار هم قرار داده است. «و بالاسحار هم يستغفرون و فى اموالهم...»
- گروهى از مردم، محروم اند امّا سؤال نمى كنند، بايد به آنان نيز توجّه شود. «للسائل والمحروم»
- كمكى كه به سائل و محروم مى كنيد، حق خودشان را مى دهيد، زيرا خداوند در اموال مردم حقى براى آنان قرار داده است، پس بر آنان منّت نگذاريد. «حق للسائل و المحروم»
- نبايد منتظر ماند تا محرومان سؤال خود را مطرح كنند و بعد ما اقدام كنيم، بايد آبرو و حرمت افراد حفظ شود. «و فى اموالهم حق... المحروم»
- لازمه ى تقوا، فقر و نادارى نيست و مى توان متّقى ثروتمند بود. زيرا قرآن مى فرمايد: در اموال آنان، حقّى براى محرومان است.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- براى هدايت و ارشاد مردم، بايد عنصر تشويق و تهديد بهم پيوسته باشد. «ذوقوا فتنتكم... انّ المتقين فى جنّات...»
- براى تقوا پيشگان، نه يك باغ و چشمه، كه باغ ها و چشمه هاى با عظمتى است. «جناتٍ و عيونٍ» (تنوين نشانه عظمت است)
- چشم پوشى از لذّت هاى فانى و زودگذر، كاميابى دائمى را به همراه دارد. «انّ المتقين فى جنّات... آخذين...»
- علاوه بر چشمه ها و باغ ها، بهشتيان هر لحظه از طرف پروردگار، نعمت تازه اى دريافت مى كنند. «آخذين ما آتاهم ربّهم»
- آنچه به بهشتيان عطا مى شود، در شأن ربوبيّتِ خداوند است. «آتاهم ربّهم»
- عطاهاى بهشتى را، ذات مقدّس خداوند به متّقين مى دهد. «آتاهم ربّهم» (نظير آيه 21 سوره انسان كه مى فرمايد: «سقاهم ربّهم» خدا آنان را سيراب مى كند.)
- آن كس كه در اين دنيا رنج نبرد، به گنج جاودان آخرت نخواهد رسيد. «انهم كانوا قبل ذلك محسنين» آرى برداشت آخرت نتيجه كشت دنيوى است.
- لازمه ى تقوا، احسان و نيكوكارى است. «المتّقين... محسنين»
- پاداش الهى، با عملكرد انسان همگون است. پاداش نيكى به ديگران در امروز سبب دريافت نيكى در فرداست. «آخذين... محسنين»
- نيكوكارى بايد سيره دائمى انسان باشد. «كانوا... محسنين»
- شب زنده دارى، از نشانه هاى متقين است. «قليلاً من الّيل ما يهجعون»
- نماز و نيايش در شب و استغفار در سحر، كار دائمى متقين است. «يهجعون، يستغفرون» (فعل مضارع نشانه تداوم و استمرار است)
- همه انسان ها حتّى متقين در معرض لغزش هستند و به استغفار نياز دارند. «المتقين... هم يستغفرون» (آمدن كلمه «هُم» يعنى اهل تقوا با داشتن تقوا باز هم دائماً استغفار مى كنند.)
- در تهجّد و سحرخيزى، از ميان تمام اذكار و دعاها، استغفار جايگاه ويژه اى دارد. «و بالاسحار هم يستغفرون»
- استغفار در سحر، اوج عبادت است. «و بالاسحار هم يستغفرون»
- اسلام مكتب جامعى است و عبادت در شب را با خدمت به محرومان در كنار هم قرار داده است. «و بالاسحار هم يستغفرون و فى اموالهم...»
- گروهى از مردم، محروم اند امّا سؤال نمى كنند، بايد به آنان نيز توجّه شود. «للسائل والمحروم»
- كمكى كه به سائل و محروم مى كنيد، حق خودشان را مى دهيد، زيرا خداوند در اموال مردم حقى براى آنان قرار داده است، پس بر آنان منّت نگذاريد. «حق للسائل و المحروم»
- نبايد منتظر ماند تا محرومان سؤال خود را مطرح كنند و بعد ما اقدام كنيم، بايد آبرو و حرمت افراد حفظ شود. «و فى اموالهم حق... المحروم»
- لازمه ى تقوا، فقر و نادارى نيست و مى توان متّقى ثروتمند بود. زيرا قرآن مى فرمايد: در اموال آنان، حقّى براى محرومان است.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۴k
۰۳ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.