✅ ✅ ✅ تبارک
✅ ✅ ✅ #تبارک
☸ ️ عنوان تحلیل:
💠 #ردپای_شیطان
📝 ردپای شیطان: استنفورد، ابوغریب، پارس آباد
✴ ️✴ ️✴ ️ فیلیپ زیمباردو از معروفترین روانشناسان اجتماعی معاصر است که بنا بر رویکرد موقعیت گرایی حاکم بر مطالعاتش، به بررسی اثر نقش ها، هنجارهای حاکم و انتظارات برخاسته از آن ها بر رفتار انسان ها مشغول بوده است.
🌀 او همواره نگران شیوه های ارتکاب اعمالی از جانب افراد عادی بوده که از نظر عرف اجتماعی و حتی ارزش های درونی خودشان شریرانه خوانده می شده است. از نظر فیلیپ مرز میان خیر و شر نفوذپذیر است و در صورت وجود محرک ها و شرایط موقعیتی مناسب، اکثر ما می توانیم به گونه ای رفتار نماییم که حتی تصورش هم برایمان مشمئزکننده است!
او بر این ادعایش شواهدی داشت:
1️⃣ #استنفورد
🌀 در 1971، زیرزمین بخش روانشناسی دانشگاه استنفورد به زندانی برای انجام یکی از آزمایش های اثرگذار روانشناسی اجتماعی و سیاسی تبدیل شد. در این زندان خودساخته، آزمایش شونده ها به دو گروه نگهبان و زندانی تقسیم شدند. در ساعات ابتدایی همه چیز آرام بود و آن ها متوجه ساختگی بودن اتفاقات زیرزمین بودند، اما پس از گذشت دوروز رفتار هر دو گروه بدتر شد و بعضی نگهبانان رفتار سادیستی پیدا کردند. نهایتا آزمایش در روز ششم به اجبار متوقف شد. زیمباردو، مشاهدات این آزمایش را بعدها با عنوان نظریه موقعیت نامناسب توضیح داد و بیان کرد که چطور موقعیت ها، کنترل اوضاع را به دست می گیرند.
2️⃣ #ابوغریب
🌀 ماجرای رسوایی زندان ابوغریب در سال 2004 علنی شد. زیمباردو در کتاب تأثیر شیطان مطرح می کند که ایجادکنندگان موقعیت، شرایطی را به وجود آوردند که افراد خوب را هم خراب کردند. بسیاری از افرادی که مرتکب آن جنایات در ابوغریب شدند، پس از حادثه 11 سپتامبر داوطلبانه و از روی حس میهن پرستی در ارتش ثبت نام کردند، ولی در زندان اعمالی را مرتکب شدند که حتی در بدترین رویاهای خود نیز آن را تصور نمی کردند.
3️⃣ و حالا #پارس_آباد:
🌀 #آتنا اصلانی دختر 7 ساله پارس آبادی بود که از 29 خرداد گم شد و 19 تیر جسدش(گویا جسد تکه تکه شده و زخم خورده از تجاوز) در پارکینگ خانهای(گویا خانه قاتل) پیدا شد. برخی گزارش ها از متاهل و صاحب فرزندبودن قاتل(گویا مغازه داری آشنای پدر آتنا) خبر می دهند.
🌀 آتنا و البته قاتل آتنا اولین قربانی موقعیت ها نبوده و آخرین هم نیستند. رسانه ها و افراد عادی از خود می پرسند که چگونه یک انسان می تواند اینگونه شیطانی شود؛ اما سؤال مهمتر آنجاست که چه شرایطی، تعادل را به هم زده که باعث شده یک انسان در اینچنین موقعیت مرگ آفرینی نقش بیافریند. می توان از آنچه در پارس آباد واقع گشت شوکه شد، ولی نباید متعجب بود. دوای آن چه می توان موقعیت مشئوم تجاوزگری نامید که عناصر شیطانی وجود آدمی را متحرک می کند، جز در امحای همان موقعیت ها و زمینه های ساخت آن ها نیست.
🌀 قوانین اجتماعی حاکم بر زندگی روزمره ما به شدت آلوده و معیوب است؛ از این رو، تأکید این روزهای برخی ها بر نسخه های تجویزی مثل آموزه های 2030، رهزن تحلیل ها در واکاوی این جرائم و دلایل شکل گیری آن هاست؛ این روزها شاهدیم که عده ای با بهره برداری های سیاسی، مهجور شدن معاهده 2030 را زمینه ساز جنایاتی مشابه می شمارند، این در حالی است که بی شک ولنگاری تربیتی محصول این دست معاهده ها، ردپای شیطان را در زمین تعاملات میانفردی نقش می زند.
✳ ️✳ ️✳ ️ توضیح #تصویر: حد دایره ای IV اثری مبهم است که در آن می توان هم فرشته را دید و هم متوجه شیاطین شد. مرزهای میان فرشته بودن یا شیطان شدن بسیار نفوذپذیر است.
☘ ️ #احمد_شریعتمداری ||| دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
⚜ ️💎 🇮 🇷 💎 ⚜ ️
⛅ ️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌲 #دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
🌿 🌿 🌿 #کانال_جامع_مرکز_رشد
🌐 @Rushdisu
☸ ️ عنوان تحلیل:
💠 #ردپای_شیطان
📝 ردپای شیطان: استنفورد، ابوغریب، پارس آباد
✴ ️✴ ️✴ ️ فیلیپ زیمباردو از معروفترین روانشناسان اجتماعی معاصر است که بنا بر رویکرد موقعیت گرایی حاکم بر مطالعاتش، به بررسی اثر نقش ها، هنجارهای حاکم و انتظارات برخاسته از آن ها بر رفتار انسان ها مشغول بوده است.
🌀 او همواره نگران شیوه های ارتکاب اعمالی از جانب افراد عادی بوده که از نظر عرف اجتماعی و حتی ارزش های درونی خودشان شریرانه خوانده می شده است. از نظر فیلیپ مرز میان خیر و شر نفوذپذیر است و در صورت وجود محرک ها و شرایط موقعیتی مناسب، اکثر ما می توانیم به گونه ای رفتار نماییم که حتی تصورش هم برایمان مشمئزکننده است!
او بر این ادعایش شواهدی داشت:
1️⃣ #استنفورد
🌀 در 1971، زیرزمین بخش روانشناسی دانشگاه استنفورد به زندانی برای انجام یکی از آزمایش های اثرگذار روانشناسی اجتماعی و سیاسی تبدیل شد. در این زندان خودساخته، آزمایش شونده ها به دو گروه نگهبان و زندانی تقسیم شدند. در ساعات ابتدایی همه چیز آرام بود و آن ها متوجه ساختگی بودن اتفاقات زیرزمین بودند، اما پس از گذشت دوروز رفتار هر دو گروه بدتر شد و بعضی نگهبانان رفتار سادیستی پیدا کردند. نهایتا آزمایش در روز ششم به اجبار متوقف شد. زیمباردو، مشاهدات این آزمایش را بعدها با عنوان نظریه موقعیت نامناسب توضیح داد و بیان کرد که چطور موقعیت ها، کنترل اوضاع را به دست می گیرند.
2️⃣ #ابوغریب
🌀 ماجرای رسوایی زندان ابوغریب در سال 2004 علنی شد. زیمباردو در کتاب تأثیر شیطان مطرح می کند که ایجادکنندگان موقعیت، شرایطی را به وجود آوردند که افراد خوب را هم خراب کردند. بسیاری از افرادی که مرتکب آن جنایات در ابوغریب شدند، پس از حادثه 11 سپتامبر داوطلبانه و از روی حس میهن پرستی در ارتش ثبت نام کردند، ولی در زندان اعمالی را مرتکب شدند که حتی در بدترین رویاهای خود نیز آن را تصور نمی کردند.
3️⃣ و حالا #پارس_آباد:
🌀 #آتنا اصلانی دختر 7 ساله پارس آبادی بود که از 29 خرداد گم شد و 19 تیر جسدش(گویا جسد تکه تکه شده و زخم خورده از تجاوز) در پارکینگ خانهای(گویا خانه قاتل) پیدا شد. برخی گزارش ها از متاهل و صاحب فرزندبودن قاتل(گویا مغازه داری آشنای پدر آتنا) خبر می دهند.
🌀 آتنا و البته قاتل آتنا اولین قربانی موقعیت ها نبوده و آخرین هم نیستند. رسانه ها و افراد عادی از خود می پرسند که چگونه یک انسان می تواند اینگونه شیطانی شود؛ اما سؤال مهمتر آنجاست که چه شرایطی، تعادل را به هم زده که باعث شده یک انسان در اینچنین موقعیت مرگ آفرینی نقش بیافریند. می توان از آنچه در پارس آباد واقع گشت شوکه شد، ولی نباید متعجب بود. دوای آن چه می توان موقعیت مشئوم تجاوزگری نامید که عناصر شیطانی وجود آدمی را متحرک می کند، جز در امحای همان موقعیت ها و زمینه های ساخت آن ها نیست.
🌀 قوانین اجتماعی حاکم بر زندگی روزمره ما به شدت آلوده و معیوب است؛ از این رو، تأکید این روزهای برخی ها بر نسخه های تجویزی مثل آموزه های 2030، رهزن تحلیل ها در واکاوی این جرائم و دلایل شکل گیری آن هاست؛ این روزها شاهدیم که عده ای با بهره برداری های سیاسی، مهجور شدن معاهده 2030 را زمینه ساز جنایاتی مشابه می شمارند، این در حالی است که بی شک ولنگاری تربیتی محصول این دست معاهده ها، ردپای شیطان را در زمین تعاملات میانفردی نقش می زند.
✳ ️✳ ️✳ ️ توضیح #تصویر: حد دایره ای IV اثری مبهم است که در آن می توان هم فرشته را دید و هم متوجه شیاطین شد. مرزهای میان فرشته بودن یا شیطان شدن بسیار نفوذپذیر است.
☘ ️ #احمد_شریعتمداری ||| دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
⚜ ️💎 🇮 🇷 💎 ⚜ ️
⛅ ️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌲 #دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
🌿 🌿 🌿 #کانال_جامع_مرکز_رشد
🌐 @Rushdisu
۲.۹k
۲۵ تیر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.