- مقتضاى ربوبیّت الهى هدایت افراد حقّ پذیر و داراى سعه ى
- مقتضاى ربوبیّت الهى هدایت افراد حقّ پذیر و داراى سعه ى صدر است. «هو على نور من ربّه»
- دین باورى و تسلیم بودن در برابر حقّ، به روحى بلند نیاز دارد كه هدیه اى الهى است. «شرح اللّه صدره للاسلام»
- كسى كه شرح صدر دارد، با نور الهى حقّ و باطل را تشخیص مى دهد. «هو على نور من ربّه»
- قساوت قلب، مانع تابش نور الهى بر قلب است. «القاسیة قلوبهم» (به جاى تنگدلى كه مناسبت بیش ترى با سعه ى صدر دارد به سنگدلى تعبیر نمود، زیرا ظرف تنگ كمى نفوذپذیر است ولى سنگدلى هرگز نفوذپذیر نیست).
- اهل تسلیم، همگى یك هدف و یك راه دارند ولى منحرفان هر كدام هدفى دارند. (كلمه «صدر» به صورت مفرد و «قلوبهم» به صورت جمع آمده است)
- نور دل و سعه ى صدر از خداست. «شرح اللّه صدره للاسلام فهو على نور من ربّه» ولى گمراهى را خود انسان به وجود مى آورد. «للقاسیة قلوبهم من ذكر اللّه»
براى درمان قساوت قلب در روایات آمده است كه چون پیامبرصلى الله علیه وآله این آیه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسیدند: نشانه ى ورود نور در دل چیست؟ فرمود: «التّجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت»(18) دل نبستن به سراى پر فریب دنیا و توجّه به سراى جاودان آخرت و آمادگى براى مرگ پیش از فرار رسیدن آن.18) تفسیر نورالثقلین.
- دین باورى و تسلیم بودن در برابر حقّ، به روحى بلند نیاز دارد كه هدیه اى الهى است. «شرح اللّه صدره للاسلام»
- كسى كه شرح صدر دارد، با نور الهى حقّ و باطل را تشخیص مى دهد. «هو على نور من ربّه»
- قساوت قلب، مانع تابش نور الهى بر قلب است. «القاسیة قلوبهم» (به جاى تنگدلى كه مناسبت بیش ترى با سعه ى صدر دارد به سنگدلى تعبیر نمود، زیرا ظرف تنگ كمى نفوذپذیر است ولى سنگدلى هرگز نفوذپذیر نیست).
- اهل تسلیم، همگى یك هدف و یك راه دارند ولى منحرفان هر كدام هدفى دارند. (كلمه «صدر» به صورت مفرد و «قلوبهم» به صورت جمع آمده است)
- نور دل و سعه ى صدر از خداست. «شرح اللّه صدره للاسلام فهو على نور من ربّه» ولى گمراهى را خود انسان به وجود مى آورد. «للقاسیة قلوبهم من ذكر اللّه»
براى درمان قساوت قلب در روایات آمده است كه چون پیامبرصلى الله علیه وآله این آیه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسیدند: نشانه ى ورود نور در دل چیست؟ فرمود: «التّجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت»(18) دل نبستن به سراى پر فریب دنیا و توجّه به سراى جاودان آخرت و آمادگى براى مرگ پیش از فرار رسیدن آن.18) تفسیر نورالثقلین.
۱.۳k
۰۵ مرداد ۱۴۰۳