معیارهای انتخاب شایسته
#معیارهای_انتخاب_شایسته
#از_منظر_قرآن
👈✨تخصص✨
🔷﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوَاْ أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ:
🔶و پیامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است. گفتند: چگونه او بر ما حکومت کند، با اینکه ما از او شایسته تریم و او ثروت زیادى ندارد؟! گفت: خداوند او را بر شما برگزیده است و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است. خدا مُلک خود را به هر کس بخواهد، مى بخشد و احسان خدا وسیع است و (از لیاقت افراد براى منصب ها) آگاه است﴾ (البقره/ 247
👌«یک نکتة شگفتانگیز در جملات مورد تفسیر این است که امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) میفرماید با دو گروه ارتباط دائمی داشته باش:
👈1ـ گروه دانشمندان که واقعیّتها را از دیدگاه علمی محض مینگرند و آنها را با اصول و قواعدی مستند به تجربیّات و مشاهدات توصیف و مورد تصرّف و تغیّر برای نیازهای مادّی و معنوی قرار میدهند.
👈2ـ گروه حکما که همان واقعیّتها را با کلّینگری و دریافت وحدتهای عالیتر در هستی مورد کاوش، تحقیق و تفسیر قرار میدهند.
🌸🍃بنابراین، برای آگاهی و اطّلاع از مردم جامعه، چنان که هستند و چنان که باید باشند، از هر دو نوع معرفت دانشی (علمی) و حکمی، بهویژه بدان روی که سر و کار تو با انسانهاست و مدیریّت آنان را پذیرفتهای، ضرورت قطعی دارد»🍃
👤(جعفری تبریزی، 1386: 208).
🌿معلوم میشود که مدیران جامعه باید بر علوم عقلی و تواناییهای ذهنی و فکری والایی دست یافته باشند و از تخصّصهای مختلف افراد جامعه بهرهمند گردند تا تصمیمهای بدون نقص و درخور توجّهی اتّخاذ کنند. مطلب دوم اینکه هر مدیر عالمی باید با کاربردی کردن علم خود و علوم متخصّصان دیگر در اجرایی کردن آنچه که بدان دست مییابد و صواب تشخیص میدهد، توانا باشد.🌿
#از_منظر_قرآن
👈✨تخصص✨
🔷﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوَاْ أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ:
🔶و پیامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است. گفتند: چگونه او بر ما حکومت کند، با اینکه ما از او شایسته تریم و او ثروت زیادى ندارد؟! گفت: خداوند او را بر شما برگزیده است و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است. خدا مُلک خود را به هر کس بخواهد، مى بخشد و احسان خدا وسیع است و (از لیاقت افراد براى منصب ها) آگاه است﴾ (البقره/ 247
👌«یک نکتة شگفتانگیز در جملات مورد تفسیر این است که امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) میفرماید با دو گروه ارتباط دائمی داشته باش:
👈1ـ گروه دانشمندان که واقعیّتها را از دیدگاه علمی محض مینگرند و آنها را با اصول و قواعدی مستند به تجربیّات و مشاهدات توصیف و مورد تصرّف و تغیّر برای نیازهای مادّی و معنوی قرار میدهند.
👈2ـ گروه حکما که همان واقعیّتها را با کلّینگری و دریافت وحدتهای عالیتر در هستی مورد کاوش، تحقیق و تفسیر قرار میدهند.
🌸🍃بنابراین، برای آگاهی و اطّلاع از مردم جامعه، چنان که هستند و چنان که باید باشند، از هر دو نوع معرفت دانشی (علمی) و حکمی، بهویژه بدان روی که سر و کار تو با انسانهاست و مدیریّت آنان را پذیرفتهای، ضرورت قطعی دارد»🍃
👤(جعفری تبریزی، 1386: 208).
🌿معلوم میشود که مدیران جامعه باید بر علوم عقلی و تواناییهای ذهنی و فکری والایی دست یافته باشند و از تخصّصهای مختلف افراد جامعه بهرهمند گردند تا تصمیمهای بدون نقص و درخور توجّهی اتّخاذ کنند. مطلب دوم اینکه هر مدیر عالمی باید با کاربردی کردن علم خود و علوم متخصّصان دیگر در اجرایی کردن آنچه که بدان دست مییابد و صواب تشخیص میدهد، توانا باشد.🌿
۳.۰k
۱۷ خرداد ۱۴۰۰