بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول : نهج البلاغه، نامه 69
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، در نامهای به حارث همدانی، توصیههایی نمودند که چند فراز آن ایفاد میگردد:
وَ احْذَرْ كُلَّ عَمَل يَرْضاهُ صاحِبُهُ لِنَفْسِهِ وَ يُكْرَهُ لِعامَّةِ الْمُسْلِمينَ - از هر عملی که کنندهاش آن را برای خود میپسندد و برای مسلمین خوشایند نیست برحذر باش.
وَاحْذَرْ كُلَّ عَمَل يُعْمَلُ بِهِ فِى السِّرِّ، وَ يُسْتَحى مِنْهُ فِى الْعَلانِيَةِ - و از هر کاری که در نهان انجام میگیرد و در آشکار از آن شرم میرود دوری کن.
وَ احْذَرْ كُلَّ عَمَل اِذا سُئِلَ عَنْهُ صاحِبُهُ اَنْكَرَهُ اَوِ اعْتَذَرَ مِنْهُ - از کارهایی که اگر از کنندهاش سؤال شود به انکار برمی خیزد یا از آن پوزش میطلبد بپرهیز.
وَ لاتَجْعَلْ عِرْضَكَ غَرَضاً لِنِبالِ الْقَوْلِ، -آبرویت را نشانه تیرهای گفتههای مردم قرار مده .
وَ لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعْتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِباً - و هر آنچه را شنیدی با مردم در میان مگذار، که همین کار بر دروغگویی کفایت میکند.
وَ لا تَرُدَّ عَلَى النّاسِ كُلَّ ما حَدَّثُوكَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ جَهْلاً - و نیز هر آنچه را برای تو میگویند تکذیب مکن، که این گواه بر جهل است.
وَ اكْظِمِ الْغَيْظَ، وَ تَجاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدُرَةِ، وَ احْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ، وَ اصْفَحْ مَعَ الدَّوْلَةِ تَكُنْ لَكَ الْعاقِبَةُ - خشم را فرو خور، به هنگام توانایی گذشت کن، و به وقت غضب بردبار باش، و زمان حکومت و قدرت چشم پوشی داشته باش تا عاقبت خوشی برایت باشد.
وَ اسْتَصْلِحْ كُلَّ نِعْمَة اَنْعَمَها اللّهُ عَلَيْكَ، وَ لا تُضَيِّعَنَّ نِعْمَةً مِنْ نِعَمِ اللّهِ عِنْدَكَ، وَلْيُرَ عَلَيْكَ اَثَرُ ما اَنْعَمَ اللّهُ بِهِ عَلَيْكَ - از هر نعمتی که خداوند در اختیارت گذاشته به راه صلاح مصرف کن، و هیچ نعمت خداداده را به تباهی نبر، باید نشانه نعمت هایی که خداوند به تو داده در تو دیده شود.
شرح مختصر : بایدها و نبایدها، در درون یک دیگر قرار دارند و لازم و ملزوم میباشند. هیچ بایدی، بدون نبایدش، تعریف نمی شود و به انجام نمیرسد. به عنوان مثال: اگر فرموده: باید موحد باشید، یعنی: نباید کافر و مشرک باشید - و اگر فرموده: باید احکام الهی را رعایت نمایید، یعنی: نباید حدود إلهی را بشکنید و هر دو وجه را به تفصیل بیان نموده است.(ادامه دارد...)
قسمت اول : نهج البلاغه، نامه 69
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، در نامهای به حارث همدانی، توصیههایی نمودند که چند فراز آن ایفاد میگردد:
وَ احْذَرْ كُلَّ عَمَل يَرْضاهُ صاحِبُهُ لِنَفْسِهِ وَ يُكْرَهُ لِعامَّةِ الْمُسْلِمينَ - از هر عملی که کنندهاش آن را برای خود میپسندد و برای مسلمین خوشایند نیست برحذر باش.
وَاحْذَرْ كُلَّ عَمَل يُعْمَلُ بِهِ فِى السِّرِّ، وَ يُسْتَحى مِنْهُ فِى الْعَلانِيَةِ - و از هر کاری که در نهان انجام میگیرد و در آشکار از آن شرم میرود دوری کن.
وَ احْذَرْ كُلَّ عَمَل اِذا سُئِلَ عَنْهُ صاحِبُهُ اَنْكَرَهُ اَوِ اعْتَذَرَ مِنْهُ - از کارهایی که اگر از کنندهاش سؤال شود به انکار برمی خیزد یا از آن پوزش میطلبد بپرهیز.
وَ لاتَجْعَلْ عِرْضَكَ غَرَضاً لِنِبالِ الْقَوْلِ، -آبرویت را نشانه تیرهای گفتههای مردم قرار مده .
وَ لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعْتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِباً - و هر آنچه را شنیدی با مردم در میان مگذار، که همین کار بر دروغگویی کفایت میکند.
وَ لا تَرُدَّ عَلَى النّاسِ كُلَّ ما حَدَّثُوكَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ جَهْلاً - و نیز هر آنچه را برای تو میگویند تکذیب مکن، که این گواه بر جهل است.
وَ اكْظِمِ الْغَيْظَ، وَ تَجاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدُرَةِ، وَ احْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ، وَ اصْفَحْ مَعَ الدَّوْلَةِ تَكُنْ لَكَ الْعاقِبَةُ - خشم را فرو خور، به هنگام توانایی گذشت کن، و به وقت غضب بردبار باش، و زمان حکومت و قدرت چشم پوشی داشته باش تا عاقبت خوشی برایت باشد.
وَ اسْتَصْلِحْ كُلَّ نِعْمَة اَنْعَمَها اللّهُ عَلَيْكَ، وَ لا تُضَيِّعَنَّ نِعْمَةً مِنْ نِعَمِ اللّهِ عِنْدَكَ، وَلْيُرَ عَلَيْكَ اَثَرُ ما اَنْعَمَ اللّهُ بِهِ عَلَيْكَ - از هر نعمتی که خداوند در اختیارت گذاشته به راه صلاح مصرف کن، و هیچ نعمت خداداده را به تباهی نبر، باید نشانه نعمت هایی که خداوند به تو داده در تو دیده شود.
شرح مختصر : بایدها و نبایدها، در درون یک دیگر قرار دارند و لازم و ملزوم میباشند. هیچ بایدی، بدون نبایدش، تعریف نمی شود و به انجام نمیرسد. به عنوان مثال: اگر فرموده: باید موحد باشید، یعنی: نباید کافر و مشرک باشید - و اگر فرموده: باید احکام الهی را رعایت نمایید، یعنی: نباید حدود إلهی را بشکنید و هر دو وجه را به تفصیل بیان نموده است.(ادامه دارد...)
۳۰۳
۱۰ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.