کلام خدا و تفکر درآن
✍ با نزول قرآن، راه عذرى بر هیچ كس باقى نمانده است. «قد جاءكم بصائر»
- مردم در انتخاب راه، آزادند. «مَن أبصر ... و مَن عمى»
- آگاه كردن مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «بصائر من ربّكم»
- سود ایمان و زیان كفر مردم، به خودشان برمى گردد نه خدا. «فلنفسه... فعلیها»
- كیفر گروهى از مردم، نشانه باطل بودن تعالیم انبیا نیست، بلكه نشانه ى كوردلى خود آنان است. «و مَن عمى»
- وظیفه ى پیامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أنا علیكم بحفیظ»
از آیه ى 95 تا اینجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرك بود، این آیه به منزله ى نتیجه و خلاصه ى آیات گذشته است.
مشابه این آیه در قرآن زیاد است كه نتیجه ى ایمان وكفر، خوبى وبدى، یا بصیرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مى داند. همچون:
* «لها ما كَسَبَت وعلیها ما اكتسبت» (435)
* «مَن عَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَلیها» (436)
* «اِن أحسنتُم أحسنتُم لانفُسِكم و اِن أساتُم فلها» (437)
-----
435) بقره، 286.
436) فصّلت، 46.
437) اسراء، 7.
- مردم در انتخاب راه، آزادند. «مَن أبصر ... و مَن عمى»
- آگاه كردن مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «بصائر من ربّكم»
- سود ایمان و زیان كفر مردم، به خودشان برمى گردد نه خدا. «فلنفسه... فعلیها»
- كیفر گروهى از مردم، نشانه باطل بودن تعالیم انبیا نیست، بلكه نشانه ى كوردلى خود آنان است. «و مَن عمى»
- وظیفه ى پیامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أنا علیكم بحفیظ»
از آیه ى 95 تا اینجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرك بود، این آیه به منزله ى نتیجه و خلاصه ى آیات گذشته است.
مشابه این آیه در قرآن زیاد است كه نتیجه ى ایمان وكفر، خوبى وبدى، یا بصیرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مى داند. همچون:
* «لها ما كَسَبَت وعلیها ما اكتسبت» (435)
* «مَن عَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَلیها» (436)
* «اِن أحسنتُم أحسنتُم لانفُسِكم و اِن أساتُم فلها» (437)
-----
435) بقره، 286.
436) فصّلت، 46.
437) اسراء، 7.
۷۱۹
۰۱ آذر ۱۴۰۳