تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 26 و 27 و 28
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ (26)
إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ (27)
وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (28)
ترجمه :
و(به ياد آور) زمانى كه ابراهيم به پدر (عمويش آزر) و قوم خود گفت: همانا من از آنچه شما مى پرستيد بيزارم.
مگر (پرستش) كسى كه مرا پديد آورد كه البتّه او هدايتم خواهد كرد.
و آن (كلمه توحيد) را در ميان نسلش كلمه ماندنى قرار داد. باشد كه آنان (به توحيد) بازگردند.
نکته ها:
در آيات قبل منطق بت پرستان پيروى از نياكان بود، اين آيات مى فرمايد: ابراهيم با راه سرپرست خود كه عمويش بود، به شدّت مخالفت كرد.
در اينكه فاعل «جعل» در «و جعلها كلمة باقية» كيست، دو احتمال وجود دارد: خداوند يا ابراهيم. هم مى توان گفت خدا به پاس ايمان ابراهيم، توحيد را در نسل او زنده نگاه داشت و هم مى توان گفت ابراهيم فرياد توحيد و برائت از شرك را در نسل خود به يادگار گذاشت.
حضرت على عليه السلام فرمود: رسول خداصلى الله عليه وآله از نسل ابراهيم است و ما اهل بيت نيز از نسل ابراهيم و محمّد هستيم.(3)
-----
3) تفسير برهان.
پیامها :
- ياد بزرگان و كلمات و حركات و موضع گيرى هاى قاطع آنان را فراموش نكنيم. «و اذ قال»
- وابستگى قومى و قبيله اى و حزبى نبايد در عقيده و تفكّر ما اثر منفى داشته باشد. «قال لابيه و قومه»
- انسان در برابر بستگان مسئوليّت ويژه دارد و هدايت آنان در اولويّت است. «قال لابيه»
- برائت از شرك يك شعار توحيدى است. «اننى براء مما تعبدون»
- آنكه آفريد هدايت هم خواهد كرد. «فطرنى... سيهدين»
- تمام مردم حتّى انبيا به هدايت الهى نيازمندند. «سيهدين»
- ايمان آغازين كافى نيست، هدايت الهى بايد تداوم داشته باشد. «سيهدين»
- فرياد توحيد در تاريخ مى ماند، گرچه مخاطب آن روز گوش ندهد. «كلمة باقية فى عقبه»
- خداوند حافظ و نگاهبان آئين توحيد در تاريخ است. «جعلها كلمة باقية»
- نسل حضرت ابراهيم پرچمدار توحيد در طول تاريخ است. «جعلها كلمة باقية فى عقبه»
- عملكرد پدران در سرنوشت نسل مؤثّر است. «جعلها كلمة باقية»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 26 و 27 و 28
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ (26)
إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ (27)
وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (28)
ترجمه :
و(به ياد آور) زمانى كه ابراهيم به پدر (عمويش آزر) و قوم خود گفت: همانا من از آنچه شما مى پرستيد بيزارم.
مگر (پرستش) كسى كه مرا پديد آورد كه البتّه او هدايتم خواهد كرد.
و آن (كلمه توحيد) را در ميان نسلش كلمه ماندنى قرار داد. باشد كه آنان (به توحيد) بازگردند.
نکته ها:
در آيات قبل منطق بت پرستان پيروى از نياكان بود، اين آيات مى فرمايد: ابراهيم با راه سرپرست خود كه عمويش بود، به شدّت مخالفت كرد.
در اينكه فاعل «جعل» در «و جعلها كلمة باقية» كيست، دو احتمال وجود دارد: خداوند يا ابراهيم. هم مى توان گفت خدا به پاس ايمان ابراهيم، توحيد را در نسل او زنده نگاه داشت و هم مى توان گفت ابراهيم فرياد توحيد و برائت از شرك را در نسل خود به يادگار گذاشت.
حضرت على عليه السلام فرمود: رسول خداصلى الله عليه وآله از نسل ابراهيم است و ما اهل بيت نيز از نسل ابراهيم و محمّد هستيم.(3)
-----
3) تفسير برهان.
پیامها :
- ياد بزرگان و كلمات و حركات و موضع گيرى هاى قاطع آنان را فراموش نكنيم. «و اذ قال»
- وابستگى قومى و قبيله اى و حزبى نبايد در عقيده و تفكّر ما اثر منفى داشته باشد. «قال لابيه و قومه»
- انسان در برابر بستگان مسئوليّت ويژه دارد و هدايت آنان در اولويّت است. «قال لابيه»
- برائت از شرك يك شعار توحيدى است. «اننى براء مما تعبدون»
- آنكه آفريد هدايت هم خواهد كرد. «فطرنى... سيهدين»
- تمام مردم حتّى انبيا به هدايت الهى نيازمندند. «سيهدين»
- ايمان آغازين كافى نيست، هدايت الهى بايد تداوم داشته باشد. «سيهدين»
- فرياد توحيد در تاريخ مى ماند، گرچه مخاطب آن روز گوش ندهد. «كلمة باقية فى عقبه»
- خداوند حافظ و نگاهبان آئين توحيد در تاريخ است. «جعلها كلمة باقية»
- نسل حضرت ابراهيم پرچمدار توحيد در طول تاريخ است. «جعلها كلمة باقية فى عقبه»
- عملكرد پدران در سرنوشت نسل مؤثّر است. «جعلها كلمة باقية»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۳k
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.