1سوره والفجر1-5
1سوره والفجر1-5
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
وَ الْفَجْرِ «1» وَ لَیالٍ عَشْرٍ «2» وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ «3» وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ «4» هَلْ فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ «5»
(1) به سپیده دم سوگند. (2) به شبهای ده گانه سوگند. (3) به زوج و فرد سوگند. (4) به شب سوگند آنگاه که سپری شود. (5) آیا (در این سوگندها) برای اهل خرد، سوگندی مهم نیست؟
نکتهها:
«فجر» به معنای شکافتن است و مراد از آن، شکافتن تاریکی با سپیده دم است که زمان مقدّس و با ارزشی است و در آن هنگام، جنبندهها به تکاپو میافتند و صبح و روز تازهای را آغاز میکنند.
در حدیثی مراد از فجر را حضرت مهدی علیه السلام دانسته «الفجر هو القائم علیه السلام» که شب تاریک ظلم و فساد، به صبح قیام آن حضرت برچیده خواهد شد. (تفسیر برهان)
«حِجْرٍ» به معنای منع و مراد از آن عقل است که انسان را از کار خلاف منع میکند. چنانکه «محجور» به معنای ممنوع التصرف است.
در روایات، برای «شفع» به معنای زوج و «وتر» به معنای فرد، مصادیق زیادی گفته شده است، از جمله اینکه مراد از وتر، روز نهم ذیالحجه (روز عرفه) و مراد از شفع روز دهم ذیالحجه (عید قربان) است و یا مراد از شفع، دو کوه صفا و مروه است و مراد از وتر، کعبه که یکی است. و یا مراد از وتر، خداوند یکتا و مراد از شفع، مخلوقاتاند که همه جفت و زوج هستند، یا مراد نماز مستحبّی شفع و وتر است که در سحر خوانده میشود و یا مراد از شفع، روز نهم و دهم ذی الحجه و وتر، شب مشعر است. (تفسیر نور الثقلین)
مراد از «لَیالٍ عَشْرٍ»، یا ده شب آخر ماه مبارک رمضان است که شبهای قدر در آن قرار گرفته و یا ده شب اول ماه ذی الحجه است که روز عرفه و عید قربان را شامل میشود.
پیامها:
1- زمان، مقدّس و قابل سوگند است. «وَ الْفَجْرِ»
2- بعضی ایام از قداست ویژهای برخوردار است. «وَ لَیالٍ عَشْرٍ»
3- ساعات پایان شب که سالکان در آن سیر معنوی دارند، از قداست خاصّی برخوردار است. «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ»
4- مخاطبان قرآن، اهل خردند. «لِذِی حِجْرٍ»
#قرآن#آیات#کتاب_خدا#مصحف#کلام_الله#quranic#پیام_قرآنی#quran#نکته_قرآنی#قرآنی#استاد_قرائتی#khoda#کتاب_الله#اسلام#دینی#مذهبی#islam#شیعه#معادلات_آسمانی#
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
وَ الْفَجْرِ «1» وَ لَیالٍ عَشْرٍ «2» وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ «3» وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ «4» هَلْ فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ «5»
(1) به سپیده دم سوگند. (2) به شبهای ده گانه سوگند. (3) به زوج و فرد سوگند. (4) به شب سوگند آنگاه که سپری شود. (5) آیا (در این سوگندها) برای اهل خرد، سوگندی مهم نیست؟
نکتهها:
«فجر» به معنای شکافتن است و مراد از آن، شکافتن تاریکی با سپیده دم است که زمان مقدّس و با ارزشی است و در آن هنگام، جنبندهها به تکاپو میافتند و صبح و روز تازهای را آغاز میکنند.
در حدیثی مراد از فجر را حضرت مهدی علیه السلام دانسته «الفجر هو القائم علیه السلام» که شب تاریک ظلم و فساد، به صبح قیام آن حضرت برچیده خواهد شد. (تفسیر برهان)
«حِجْرٍ» به معنای منع و مراد از آن عقل است که انسان را از کار خلاف منع میکند. چنانکه «محجور» به معنای ممنوع التصرف است.
در روایات، برای «شفع» به معنای زوج و «وتر» به معنای فرد، مصادیق زیادی گفته شده است، از جمله اینکه مراد از وتر، روز نهم ذیالحجه (روز عرفه) و مراد از شفع روز دهم ذیالحجه (عید قربان) است و یا مراد از شفع، دو کوه صفا و مروه است و مراد از وتر، کعبه که یکی است. و یا مراد از وتر، خداوند یکتا و مراد از شفع، مخلوقاتاند که همه جفت و زوج هستند، یا مراد نماز مستحبّی شفع و وتر است که در سحر خوانده میشود و یا مراد از شفع، روز نهم و دهم ذی الحجه و وتر، شب مشعر است. (تفسیر نور الثقلین)
مراد از «لَیالٍ عَشْرٍ»، یا ده شب آخر ماه مبارک رمضان است که شبهای قدر در آن قرار گرفته و یا ده شب اول ماه ذی الحجه است که روز عرفه و عید قربان را شامل میشود.
پیامها:
1- زمان، مقدّس و قابل سوگند است. «وَ الْفَجْرِ»
2- بعضی ایام از قداست ویژهای برخوردار است. «وَ لَیالٍ عَشْرٍ»
3- ساعات پایان شب که سالکان در آن سیر معنوی دارند، از قداست خاصّی برخوردار است. «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ»
4- مخاطبان قرآن، اهل خردند. «لِذِی حِجْرٍ»
#قرآن#آیات#کتاب_خدا#مصحف#کلام_الله#quranic#پیام_قرآنی#quran#نکته_قرآنی#قرآنی#استاد_قرائتی#khoda#کتاب_الله#اسلام#دینی#مذهبی#islam#شیعه#معادلات_آسمانی#
۶۴۱
۰۲ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.