بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا - بدرستى كه مردان مسلمان، و زنان مسلمان و مردان مؤمن، و زنان مؤمن،مردان عابد، و زنان عابد، مردان راستگو، و زنان راستگو،مردان صابر و زنان صابر، مردان خاشع، و زنان خاشع، مردان و زنانى كه صدقه مىدهند یا صدق دارند، مردان و زنانى كه روزه مىگيرند، مردان و زنانى كه شهوت و فرج خود را حفظ مىكنند، مردان و زنانى كه خدا را بسيار ذكر مى گويند، و ياد مىكنند، خداوند برايشان آمرزشى و اجرى عظيم آماده كرده است.(سوره احزاب آیه 35)
حوزه احکام :
پس تفاوت فقط در برخی از احکام است و احکام برای همین است که صفات، ویژگیها، ملکات و استعدادهای آدمیت که در آیه فوق بیان شد، در انسان زن و مرد ظهور یابد و تثبیت و تقویت گردد و آدمی طبق برنامۀ حق تعالی حرکت نماید تا رشد کند و به سعادت برسد.
احکامی که از سوی خداوند علیم و حکیم صادر شده است، سراسر حکیمانه میباشد، و متناسب با خلقت میباشد و به طور کلی شریعت منطبق با تکوین است؛ یعنی احکام الهی، مطابق با نظام خلقت و هدایت میباشد.
هدف و حکمت اصلی احکام، همان عبادت و اطاعت برای آدم شدن، برای کامل شدن و مقرب شدن است، منتهی برای هر شخصی، هر گروهی، هر جنسیتی، هر مقام و منسبی و به تناسب خلقت، جایگاه و نقش او در کارگاه آفرینش، احکام یا برنامۀ اجرایی صادر شده که در بسیاری از موارد مشابه و گاه با یک دیگر متفاوتاند و این تفاوت، اختصاصی به زن و مرد ندارد؛ چنان که نماز مسافر شکسته است و حج فقط بر مستطیع واجب است و احکام بسیاری در میان زن ومردمشابه است احکامی مخصوص مردان،احکامی مخصوص بانوان، احکامی مخصوص پدران، احکامی مخصوص مادران، احکامی در خصوص فرزندان، احکامی در خصوص عالمان و معلمان، احکامی در خصوص متعلمان دانش پژوهشان،احکامی برای اهل کسب و تجارت،احکامی برای اهل رزم و مجاهدان، احکامی برای حاکمان، احکامی برای مردم و رعیت و ...، وجود دارد، و البته چون ما نمیدانیم و گاهی نظام را بر هم میزنیم، برخی از احکام به مذاق ما خوش نمیآید و آن را مشقت بارتر از احکام دیگران گمان می نماییم!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا - بدرستى كه مردان مسلمان، و زنان مسلمان و مردان مؤمن، و زنان مؤمن،مردان عابد، و زنان عابد، مردان راستگو، و زنان راستگو،مردان صابر و زنان صابر، مردان خاشع، و زنان خاشع، مردان و زنانى كه صدقه مىدهند یا صدق دارند، مردان و زنانى كه روزه مىگيرند، مردان و زنانى كه شهوت و فرج خود را حفظ مىكنند، مردان و زنانى كه خدا را بسيار ذكر مى گويند، و ياد مىكنند، خداوند برايشان آمرزشى و اجرى عظيم آماده كرده است.(سوره احزاب آیه 35)
حوزه احکام :
پس تفاوت فقط در برخی از احکام است و احکام برای همین است که صفات، ویژگیها، ملکات و استعدادهای آدمیت که در آیه فوق بیان شد، در انسان زن و مرد ظهور یابد و تثبیت و تقویت گردد و آدمی طبق برنامۀ حق تعالی حرکت نماید تا رشد کند و به سعادت برسد.
احکامی که از سوی خداوند علیم و حکیم صادر شده است، سراسر حکیمانه میباشد، و متناسب با خلقت میباشد و به طور کلی شریعت منطبق با تکوین است؛ یعنی احکام الهی، مطابق با نظام خلقت و هدایت میباشد.
هدف و حکمت اصلی احکام، همان عبادت و اطاعت برای آدم شدن، برای کامل شدن و مقرب شدن است، منتهی برای هر شخصی، هر گروهی، هر جنسیتی، هر مقام و منسبی و به تناسب خلقت، جایگاه و نقش او در کارگاه آفرینش، احکام یا برنامۀ اجرایی صادر شده که در بسیاری از موارد مشابه و گاه با یک دیگر متفاوتاند و این تفاوت، اختصاصی به زن و مرد ندارد؛ چنان که نماز مسافر شکسته است و حج فقط بر مستطیع واجب است و احکام بسیاری در میان زن ومردمشابه است احکامی مخصوص مردان،احکامی مخصوص بانوان، احکامی مخصوص پدران، احکامی مخصوص مادران، احکامی در خصوص فرزندان، احکامی در خصوص عالمان و معلمان، احکامی در خصوص متعلمان دانش پژوهشان،احکامی برای اهل کسب و تجارت،احکامی برای اهل رزم و مجاهدان، احکامی برای حاکمان، احکامی برای مردم و رعیت و ...، وجود دارد، و البته چون ما نمیدانیم و گاهی نظام را بر هم میزنیم، برخی از احکام به مذاق ما خوش نمیآید و آن را مشقت بارتر از احکام دیگران گمان می نماییم!(ادامه دارد...)
۳۱۸
۲۲ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.