در جستجوی عقل ، استاد علی اکبر خانجانی
از کتاب؛ در جستجوی عقل
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی »
۳۰۹ _پس نخستین پیام بنیادی خداوند در خلق هستی بیکرانه برای آدمی همانا امر به تعقل است و تفکر در خویشتن تا حق وجود هر چیزی را در جهان بیابند که به بازی و سرگرمی آفریده نشدهاند:چرا در خود تفکر نمی کنند تا بدانند که هر چیزی به حق آفریده شده است . قرآن _یعنی هر چیزی حامل حقی برای انسان است پس تا زمانیکه آدمی حق چیزها را در خود و برای هستی خود درک نکرده است به مقصود خلقت خود نائل نیامده است. یعنی آدمی جهت حصول وجود کاملش بایستی حقوق همه موجودات جهان هستی بیکرانه را دریابد واین دریافت همان واقعه تعقل است. پس آدمی در جهان کار و بار و رسالتی جز تعقل ندارد و مابقی وظایفی که برای خود درست کرده همه از بیهودگی و غفلت و کفر اوست بخصوص رسالت تأمین معیشت خود که گوئی کل رسالت او از آفرینش است که این واضح ترین دلیل کفر و بی وجودی و عدمیت آدم است و لذا تلاش مذبوحانه اش در امرار معیشت فقط رزق کریم و طيبه خداوند را بر خودش حرام
کرده است و رزق نوری را ناری نموده است.
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی »
۳۰۹ _پس نخستین پیام بنیادی خداوند در خلق هستی بیکرانه برای آدمی همانا امر به تعقل است و تفکر در خویشتن تا حق وجود هر چیزی را در جهان بیابند که به بازی و سرگرمی آفریده نشدهاند:چرا در خود تفکر نمی کنند تا بدانند که هر چیزی به حق آفریده شده است . قرآن _یعنی هر چیزی حامل حقی برای انسان است پس تا زمانیکه آدمی حق چیزها را در خود و برای هستی خود درک نکرده است به مقصود خلقت خود نائل نیامده است. یعنی آدمی جهت حصول وجود کاملش بایستی حقوق همه موجودات جهان هستی بیکرانه را دریابد واین دریافت همان واقعه تعقل است. پس آدمی در جهان کار و بار و رسالتی جز تعقل ندارد و مابقی وظایفی که برای خود درست کرده همه از بیهودگی و غفلت و کفر اوست بخصوص رسالت تأمین معیشت خود که گوئی کل رسالت او از آفرینش است که این واضح ترین دلیل کفر و بی وجودی و عدمیت آدم است و لذا تلاش مذبوحانه اش در امرار معیشت فقط رزق کریم و طيبه خداوند را بر خودش حرام
کرده است و رزق نوری را ناری نموده است.
۶۶۱
۱۸ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.