کلام وحی روزی یک آیه از قرآن مجید
#کلام_وحی #روزی_یک_آیه_از_قرآن_مجید
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطِیحَةُ وَ ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
بر شما، (خوردن گوشت) مردار، خون، #گوشت_خوک و حیوانی که به نام غیر خدا ذبح شود و حیوانی ( #حلال_گوشت ) که بر اثر خفه شدن یا کتک خوردن، یا پرت شدن یا شاخ خوردن بمیرد و نیم خورده درندگان حرام شده است مگر آنکه به طور شرعی ذبح کرده باشید. همچنین حرام است حیوانی که برای بتها ذبح شده یا به وسیلهی چوبههای قمار تقسیم میکنید. همهی اینها #نافرمانی_خداست . امروز، (روز #هجده_ذی_الحجه سال دهم هجری که #حضرت_علی_ع به #فرمان_خدا به #جانشینی_پیامبر_اکرم_ص منصوب شد) #کافران از (زوال) #دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان «دین» برایتان برگزیدم. پس هرکه در گرسنگی گرفتار شود، بیآنکه میل به گناه داشته باشد، (میتواند از خوردنیهای تحریم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشندهی مهربان است.
پیام ها :
1- اسلام، #دینی_جامع است و همهی نیازهای طبیعی و روحی انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صریح میدهد.
2- در #نظام_توحیدی ، باید ذبح حیوان هم رنگ الهی داشته باشد، وگرنه حرام میشود.
3- با همهی مظاهر شرک، در هر شکل، باید مبارزه کرد.
4- کفّار از دینِ کامل میترسند، نه از دینی که رهبرش تسلیم، جهادش تعطیل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند.
5- اگر کفّار از شما مأیوس نشدهاند، چه بسا نقصی از نظر رهبری در دین شماست.
6- دین بدون رهبر معصوم، کامل نیست.
7- همهی نعمتها بدون رهبری الهی ناقص است.
8- نصب علی علیه السلام به امامت، اتمام نعمت است، و رها کردن ولایت او کفران نعمت و ناسپاسی نعمت و عواقب بدی دارد.
9- اضطرار غیر اختیاری، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نباید به اختیار خود را مضطر کند.
10- در احکام اسلام، بنبست نیست.
11- شرایط ویژهی اضطرار، نباید زمینهساز گناه و آزاد سازی مطلق شود؛ بلکه باید به همان مقدار رفع اضطرار اکتفا کرد.
12- از تسهیلاتی که برای افراد مضطرّ قرار داده میشود، سوء استفاده نکنیم.
منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 2 . ص 235 تا 240
#گنجینه_علوی_ساوجی
@srazsaveh
#قرآن_مجید #سوره_مائده_آیه3 #کلام_الهی #شف7987
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطِیحَةُ وَ ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
بر شما، (خوردن گوشت) مردار، خون، #گوشت_خوک و حیوانی که به نام غیر خدا ذبح شود و حیوانی ( #حلال_گوشت ) که بر اثر خفه شدن یا کتک خوردن، یا پرت شدن یا شاخ خوردن بمیرد و نیم خورده درندگان حرام شده است مگر آنکه به طور شرعی ذبح کرده باشید. همچنین حرام است حیوانی که برای بتها ذبح شده یا به وسیلهی چوبههای قمار تقسیم میکنید. همهی اینها #نافرمانی_خداست . امروز، (روز #هجده_ذی_الحجه سال دهم هجری که #حضرت_علی_ع به #فرمان_خدا به #جانشینی_پیامبر_اکرم_ص منصوب شد) #کافران از (زوال) #دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان «دین» برایتان برگزیدم. پس هرکه در گرسنگی گرفتار شود، بیآنکه میل به گناه داشته باشد، (میتواند از خوردنیهای تحریم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشندهی مهربان است.
پیام ها :
1- اسلام، #دینی_جامع است و همهی نیازهای طبیعی و روحی انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صریح میدهد.
2- در #نظام_توحیدی ، باید ذبح حیوان هم رنگ الهی داشته باشد، وگرنه حرام میشود.
3- با همهی مظاهر شرک، در هر شکل، باید مبارزه کرد.
4- کفّار از دینِ کامل میترسند، نه از دینی که رهبرش تسلیم، جهادش تعطیل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند.
5- اگر کفّار از شما مأیوس نشدهاند، چه بسا نقصی از نظر رهبری در دین شماست.
6- دین بدون رهبر معصوم، کامل نیست.
7- همهی نعمتها بدون رهبری الهی ناقص است.
8- نصب علی علیه السلام به امامت، اتمام نعمت است، و رها کردن ولایت او کفران نعمت و ناسپاسی نعمت و عواقب بدی دارد.
9- اضطرار غیر اختیاری، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نباید به اختیار خود را مضطر کند.
10- در احکام اسلام، بنبست نیست.
11- شرایط ویژهی اضطرار، نباید زمینهساز گناه و آزاد سازی مطلق شود؛ بلکه باید به همان مقدار رفع اضطرار اکتفا کرد.
12- از تسهیلاتی که برای افراد مضطرّ قرار داده میشود، سوء استفاده نکنیم.
منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 2 . ص 235 تا 240
#گنجینه_علوی_ساوجی
@srazsaveh
#قرآن_مجید #سوره_مائده_آیه3 #کلام_الهی #شف7987
۲.۲k
۱۷ بهمن ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.