بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
بینش، چیز نیست که گفته شود چیست؛ بلکه به قدرت بینایی فکری یک شخص، بینش گفته میشود. همان که در عربی و یا اصطلاح رایج خودمان، به آن بصیرت میگویند.
الف) - بنابراین، بینش، صرفاً به بدبینی، خوش بینی و یا واقعبینی تقسیم نمی شود، بلکه ممکن است کسی ظاهربین باشد و دیگری باطنبین، یا کسی سطحینگر باشد و دیگری عمقنگر.
به عنوان مثال: شاید کسی در غاری، کوزهای ببیند و احتمال قوی دهد که گنج است و بی مهابا به سراغش رود، اما دیگری که عمق بینتر است، احتمال دهد که شاید زیرش ماری خفته باشد! همین مثال را به تمامی شئون زندگی فردی و اجتماعی، در تمامی زمینههای علمی، اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، رفتاری و ... تعمیم دهید.
یکی مقابل آینه میایستد و میبیند که اگر با این آرایش و لباس، در انظار بچرخد، زیباتر و جذابتر میباشد، و دیگری میبیند که اگر اینگونه در انظار ظاهر شود، شاید نگاههایی را متوجه خود کند، اما بیشخصیت و بیاخترام خواهد شد.
یکی را اندک زرق و برق دنیا و کمی لذت فریب میدهد و دنیا و آخرتش را برای به دست آوردن آن میبازد، دیگری نه تنها فردایش را میبیند، بلکه حتی پس از مرگ و تا قیامتش را نیز میبیند.
یکی از سران نظامات سلطه غرب، فقط موی بور، چشم آبی، کت و شلوار مردانه یا زنانه، کراوات، گردنبند و شال را می بیند، و برصورت آنها لبخند دیده و دل به شعارهای دروغین آنها خوش می کند؛ دیگری مُشت آهنین پشت دستکش مخملین را نیز میبیند و فریب ظواهر، لخندها و وعدههای پوچ دشمن را نمی خورد.
پس، یکی ظاهربین و سطحینگر می شود و دیگری عاقل و بصیر.
ب) - بینش هر کسی، متناسب با خرد عقل و علم اوست و هیچ کدام نیز به تنهایی فایدهای ندارند. عقل به نور علم میبیند، پس اگر عاقلی، علم نداشته باشد، مانند بینایی است که در غاری تاریک قرار گرفته و هیچ نمیبیند. علم نیز دسترسی به علل، اسباب و ابزار را فراهم میسازد که اگر در اختیار بیخرد قرار گیرد، مانند چراغ در دست دزد می شود و فاجعه میآفریند.
در قرآن کریم فرمود: از ویژگیهای مؤمن این است که به غیب ایمان دارد: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ(سوره بقره بخشی از آیه 3)
خب غیب اگر از هر لحاظ پنهان باشد، قابل شناخت نیست که قابل ایمان باشد! بلکه یعنی، مؤمن ظاهر بین و سطحی نگر نیست، بلکه عاقل، فهیم و بصیر است؛ لایههای بعدی و عمیقتر را نیز میبیند، لذا میشناسد و ایمان میآورد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
بینش، چیز نیست که گفته شود چیست؛ بلکه به قدرت بینایی فکری یک شخص، بینش گفته میشود. همان که در عربی و یا اصطلاح رایج خودمان، به آن بصیرت میگویند.
الف) - بنابراین، بینش، صرفاً به بدبینی، خوش بینی و یا واقعبینی تقسیم نمی شود، بلکه ممکن است کسی ظاهربین باشد و دیگری باطنبین، یا کسی سطحینگر باشد و دیگری عمقنگر.
به عنوان مثال: شاید کسی در غاری، کوزهای ببیند و احتمال قوی دهد که گنج است و بی مهابا به سراغش رود، اما دیگری که عمق بینتر است، احتمال دهد که شاید زیرش ماری خفته باشد! همین مثال را به تمامی شئون زندگی فردی و اجتماعی، در تمامی زمینههای علمی، اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، رفتاری و ... تعمیم دهید.
یکی مقابل آینه میایستد و میبیند که اگر با این آرایش و لباس، در انظار بچرخد، زیباتر و جذابتر میباشد، و دیگری میبیند که اگر اینگونه در انظار ظاهر شود، شاید نگاههایی را متوجه خود کند، اما بیشخصیت و بیاخترام خواهد شد.
یکی را اندک زرق و برق دنیا و کمی لذت فریب میدهد و دنیا و آخرتش را برای به دست آوردن آن میبازد، دیگری نه تنها فردایش را میبیند، بلکه حتی پس از مرگ و تا قیامتش را نیز میبیند.
یکی از سران نظامات سلطه غرب، فقط موی بور، چشم آبی، کت و شلوار مردانه یا زنانه، کراوات، گردنبند و شال را می بیند، و برصورت آنها لبخند دیده و دل به شعارهای دروغین آنها خوش می کند؛ دیگری مُشت آهنین پشت دستکش مخملین را نیز میبیند و فریب ظواهر، لخندها و وعدههای پوچ دشمن را نمی خورد.
پس، یکی ظاهربین و سطحینگر می شود و دیگری عاقل و بصیر.
ب) - بینش هر کسی، متناسب با خرد عقل و علم اوست و هیچ کدام نیز به تنهایی فایدهای ندارند. عقل به نور علم میبیند، پس اگر عاقلی، علم نداشته باشد، مانند بینایی است که در غاری تاریک قرار گرفته و هیچ نمیبیند. علم نیز دسترسی به علل، اسباب و ابزار را فراهم میسازد که اگر در اختیار بیخرد قرار گیرد، مانند چراغ در دست دزد می شود و فاجعه میآفریند.
در قرآن کریم فرمود: از ویژگیهای مؤمن این است که به غیب ایمان دارد: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ(سوره بقره بخشی از آیه 3)
خب غیب اگر از هر لحاظ پنهان باشد، قابل شناخت نیست که قابل ایمان باشد! بلکه یعنی، مؤمن ظاهر بین و سطحی نگر نیست، بلکه عاقل، فهیم و بصیر است؛ لایههای بعدی و عمیقتر را نیز میبیند، لذا میشناسد و ایمان میآورد.(ادامه دارد...)
۱۷۰
۲۱ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.