تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ملک
آیه 16 و 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمٰاءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذٰا هِيَ تَمُورُ (١٦)
آيا از كسى كه [حاكميت و فرمانروايى اش] در آسمان قطعى است [چه رسد در زمين] خود را در امان ديده ايد، از اينكه [با شكافتن زمين] شما را در آن فرو برد در حالى كه زلزله و جنبش موج آسايش را ادامه دهد؟
أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمٰاءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حٰاصِباً فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ (١٧)
آيا از كسى كه حاكميت و فرمانروايى اش در آسمان قطعى است [چه رسد در زمين] خود را در امان ديده ايد از اينكه توفانى سخت [كه با خود ريگ و سنگ مى آورد] بر شما فرستد؟ پس به زودى خواهيد دانست كه بيم دادن من چگونه است!
نکته ها:
محتواى اين دو آيه، شبيه آيه 65 سوره انعام است كه مى فرمايد: به مردم بگو: او قادر است كه از آسمان يا زمين بر شما عذابى نازل نمايد. «قل هو القادر على ان يبعث عليكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم»
«حاصب» به معناى تند بادى است كه سنگريزه به همراه دارد.
نمونه فرو رفتن در زمين را در آخر سوره قصص درباره قارون مى خوانيم كه مى فرمايد: «فخسفنا به» و نمونه نزول سنگريزه از آسمان را در ماجراى قوم لوط مى خوانيم كه فرمود: «انّا ارسلنا عليهم حاصباً»(11)
قدرت خداوند در آرامش بخشيدن به زمين، جلوه اى از فرمانروايى اوست كه در ابتداى سوره خوانديم: «بيده الملك و هو على كلّ شى ءٍ قدير»(12)
احتمال تغيير و دگرگونى در هستى، انسان را از مغرور شدن و تكيه كردن به دنيا نجات مى دهد. مولوى در مثنوى در اين باره شعر زيبايى آورده است:
جمله ذرّات زمين و آسمان
لشگر حقّند گاه امتحان
باد را ديدى كه با عادان چه كرد
آب را ديدى كه در طوفان چه كرد
آنچه بر فرعون زد آن بحر كين
و آنچه با قارون نمودست اين زمين
وآنچه آن بابيل با آن پيل كرد
وآنچه پشّه كلّه نمرود خورد
و آن كه سنگ انداخت داودى بدست
گشت سيصد پاره و لشگر شكست
گر بگويم از جمادات جهان
عاقلانه يارى پيغمبران
مثنوى چندان شود كه چهل شتر
گر كشد عاجز شود از بار پر
-----
11) قمر، 34.
12) ملك، 1.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ملک
آیه 16 و 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمٰاءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذٰا هِيَ تَمُورُ (١٦)
آيا از كسى كه [حاكميت و فرمانروايى اش] در آسمان قطعى است [چه رسد در زمين] خود را در امان ديده ايد، از اينكه [با شكافتن زمين] شما را در آن فرو برد در حالى كه زلزله و جنبش موج آسايش را ادامه دهد؟
أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمٰاءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حٰاصِباً فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ (١٧)
آيا از كسى كه حاكميت و فرمانروايى اش در آسمان قطعى است [چه رسد در زمين] خود را در امان ديده ايد از اينكه توفانى سخت [كه با خود ريگ و سنگ مى آورد] بر شما فرستد؟ پس به زودى خواهيد دانست كه بيم دادن من چگونه است!
نکته ها:
محتواى اين دو آيه، شبيه آيه 65 سوره انعام است كه مى فرمايد: به مردم بگو: او قادر است كه از آسمان يا زمين بر شما عذابى نازل نمايد. «قل هو القادر على ان يبعث عليكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم»
«حاصب» به معناى تند بادى است كه سنگريزه به همراه دارد.
نمونه فرو رفتن در زمين را در آخر سوره قصص درباره قارون مى خوانيم كه مى فرمايد: «فخسفنا به» و نمونه نزول سنگريزه از آسمان را در ماجراى قوم لوط مى خوانيم كه فرمود: «انّا ارسلنا عليهم حاصباً»(11)
قدرت خداوند در آرامش بخشيدن به زمين، جلوه اى از فرمانروايى اوست كه در ابتداى سوره خوانديم: «بيده الملك و هو على كلّ شى ءٍ قدير»(12)
احتمال تغيير و دگرگونى در هستى، انسان را از مغرور شدن و تكيه كردن به دنيا نجات مى دهد. مولوى در مثنوى در اين باره شعر زيبايى آورده است:
جمله ذرّات زمين و آسمان
لشگر حقّند گاه امتحان
باد را ديدى كه با عادان چه كرد
آب را ديدى كه در طوفان چه كرد
آنچه بر فرعون زد آن بحر كين
و آنچه با قارون نمودست اين زمين
وآنچه آن بابيل با آن پيل كرد
وآنچه پشّه كلّه نمرود خورد
و آن كه سنگ انداخت داودى بدست
گشت سيصد پاره و لشگر شكست
گر بگويم از جمادات جهان
عاقلانه يارى پيغمبران
مثنوى چندان شود كه چهل شتر
گر كشد عاجز شود از بار پر
-----
11) قمر، 34.
12) ملك، 1.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۰۴
۰۹ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.