سخن خدا
#سخن_خدا
ﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻳُﺮِﻳﺪُ ﺍﻟْﻌَﺎﺟِﻠَﺔَ ﻋَﺠَّﻠْﻨَﺎ ﻟَﻪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﺎ ﻧَﺸَﺂءُ ﻟِﻤَﻦ ﻧُّﺮِﻳﺪُ ﺛُﻢَّ ﺟَﻌَﻠْﻨَﺎ ﻟَﻪُ ﺟَﻬَﻨَّﻢَ ﻳَﺼْﻠَﺎﻫَﺎ ﻣَﺬْﻣُﻮﻣﺎً ﻣَّﺪْﺣُﻮﺭﺍً
ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮﻛﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﻨﻴﻢ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺸﺘﺎﺏ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺳﭙﺲ ﺟﻬﻨّﻢ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﻲ ﻭﻃﺮﺩﺷﺪﮔﻲ، ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
#قرآن_سوره_اسرا_آیه۱۸
#دنیا_گرایی
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻗﺮﺁﻥ، ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﻲ ﻭ ﺩﻧﻴﺎﮔﺮﺍﻳﻲ ﺍﮔﺮ ﺳﺒﺐ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: «ﻳَﻌﻠﻤﻮﻥ ﻇﺎﻫِﺮﺍً ﻣِﻦ ﺍﻟﺤَﻴﻮﺓ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻋَﻦ ﺍﻟﺂﺧﺮﺓ ﻫﻢ ﻏﺎﻓِﻠﻮﻥ»(٤٥)، «ﻓﺄﻋﺮﺽ ﻋﻦ ﻣَﻦ ﺗَﻮﻟّﻲ ﻋﻦ ﺫﻛﺮِﻧﺎ ﻭ ﻟﻢ ﻳُﺮِﺩ ﺍﻟﺎّ ﺍﻟﺤﻴﻮﺓَ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ»(٤٦) ﻭ «ﺃﺭَﺿﻴﺘُﻢ ﺑﺎﻟﺤَﻴﻮﺓ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ»(٤٧)
ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﻳّﺎﺕ ﻧﺰﺍﻉ ﻭ ﺩﺭﮔﻴﺮﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻳﺶ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭ ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﭼﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ: «ﻋﺠّﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﻓﻴﻬﺎ ﻣﺎ ﻧﺸﺎء ﻟﻤﻦ ﻧﺮﻳﺪ»، ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳﺎﺕ، ﭼﻮﻥ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳّﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﻪ ﺻﺪ ﺩﺭﺻﺪ ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻫﻢ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻥ ﺳﻌﻴﻬﻢ ﻣﺸﻜﻮﺭﺍ»(٤٨)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺩﻧﻴﺎ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻌﺎﺟﻠﺔ»
٢- ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﻭﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺮﻳﺪ... ﻟﻤﻦ ﻧُﺮﻳﺪ»
٣- ﺁﻧﭽﻪ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ، ﺧﺼﻠﺖ ﺩﻧﻴﺎﮔﺮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺍﺻﻞ ﺩﻧﻴﺎ. «ﻛﺎﻥ ﻳُﺮﻳﺪ ﺍﻟﻌﺎﺟﻠﻪ»
٤- ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲ ﺣﺪّ ﻭ ﺣﺼﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭﭼﻮﺏ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺷﻮﺩ. «ﻣﺎ ﻧﺸﺎء»
٥ - ﻫﻤﻪ ﻱ ﺩﻧﻴﺎﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻨﺪ. «ﻟﻤﻦ ﻧُﺮﻳﺪ»
٦- ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﺎﺯﻧﺪ، «ﺧﺴﺮ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻭ ﺍﻟﺂﺧﺮﺓ» ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﺷﺎﻥ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ. «ﻋﺠّﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﻓﻴﻬﺎ ﻣﺎ ﻧﺸﺎء»
٧- ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﺎﻥ ﻭ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﺎﺩّﻱ، ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻧﺎم ﻭ ﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﻗﻴﺎﻣﺘﺸﺎﻥ ﺗﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺟﻌﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﺟﻬﻨّﻢ»
٨ - ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﻲ، ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻲ
ﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻳُﺮِﻳﺪُ ﺍﻟْﻌَﺎﺟِﻠَﺔَ ﻋَﺠَّﻠْﻨَﺎ ﻟَﻪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﺎ ﻧَﺸَﺂءُ ﻟِﻤَﻦ ﻧُّﺮِﻳﺪُ ﺛُﻢَّ ﺟَﻌَﻠْﻨَﺎ ﻟَﻪُ ﺟَﻬَﻨَّﻢَ ﻳَﺼْﻠَﺎﻫَﺎ ﻣَﺬْﻣُﻮﻣﺎً ﻣَّﺪْﺣُﻮﺭﺍً
ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮﻛﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﻨﻴﻢ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺸﺘﺎﺏ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺳﭙﺲ ﺟﻬﻨّﻢ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﻲ ﻭﻃﺮﺩﺷﺪﮔﻲ، ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
#قرآن_سوره_اسرا_آیه۱۸
#دنیا_گرایی
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻗﺮﺁﻥ، ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﻲ ﻭ ﺩﻧﻴﺎﮔﺮﺍﻳﻲ ﺍﮔﺮ ﺳﺒﺐ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: «ﻳَﻌﻠﻤﻮﻥ ﻇﺎﻫِﺮﺍً ﻣِﻦ ﺍﻟﺤَﻴﻮﺓ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻋَﻦ ﺍﻟﺂﺧﺮﺓ ﻫﻢ ﻏﺎﻓِﻠﻮﻥ»(٤٥)، «ﻓﺄﻋﺮﺽ ﻋﻦ ﻣَﻦ ﺗَﻮﻟّﻲ ﻋﻦ ﺫﻛﺮِﻧﺎ ﻭ ﻟﻢ ﻳُﺮِﺩ ﺍﻟﺎّ ﺍﻟﺤﻴﻮﺓَ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ»(٤٦) ﻭ «ﺃﺭَﺿﻴﺘُﻢ ﺑﺎﻟﺤَﻴﻮﺓ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ»(٤٧)
ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﻳّﺎﺕ ﻧﺰﺍﻉ ﻭ ﺩﺭﮔﻴﺮﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻳﺶ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭ ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﭼﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ: «ﻋﺠّﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﻓﻴﻬﺎ ﻣﺎ ﻧﺸﺎء ﻟﻤﻦ ﻧﺮﻳﺪ»، ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳﺎﺕ، ﭼﻮﻥ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳّﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﻪ ﺻﺪ ﺩﺭﺻﺪ ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻫﻢ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻥ ﺳﻌﻴﻬﻢ ﻣﺸﻜﻮﺭﺍ»(٤٨)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺩﻧﻴﺎ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻌﺎﺟﻠﺔ»
٢- ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﻭﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺮﻳﺪ... ﻟﻤﻦ ﻧُﺮﻳﺪ»
٣- ﺁﻧﭽﻪ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ، ﺧﺼﻠﺖ ﺩﻧﻴﺎﮔﺮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺍﺻﻞ ﺩﻧﻴﺎ. «ﻛﺎﻥ ﻳُﺮﻳﺪ ﺍﻟﻌﺎﺟﻠﻪ»
٤- ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲ ﺣﺪّ ﻭ ﺣﺼﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭﭼﻮﺏ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺷﻮﺩ. «ﻣﺎ ﻧﺸﺎء»
٥ - ﻫﻤﻪ ﻱ ﺩﻧﻴﺎﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻨﺪ. «ﻟﻤﻦ ﻧُﺮﻳﺪ»
٦- ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﺎﺯﻧﺪ، «ﺧﺴﺮ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻭ ﺍﻟﺂﺧﺮﺓ» ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﺷﺎﻥ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ. «ﻋﺠّﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﻓﻴﻬﺎ ﻣﺎ ﻧﺸﺎء»
٧- ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﺎﻥ ﻭ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﺎﺩّﻱ، ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻧﺎم ﻭ ﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﻗﻴﺎﻣﺘﺸﺎﻥ ﺗﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺟﻌﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﺟﻬﻨّﻢ»
٨ - ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﻲ، ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻲ
۸۴۱
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.