Mosque
#Mosque
#مسجدجامع سنندج
این #مسجد دارای بیست و چهار ستون سنگی است که به طور استادانه پایه، بدنه و سرستونهای آن حجاری شده و از این حیث با #مسجد-وکیل-شیراز قابل مقایسه است. بر روی تمام پایهها یک طرح به صورت گلهای برجسته حجاری شده است.
تزیینات بدنه ستونها شامل کاشیکاری توأم با خط و آیات مقدس قرآنی است و سرستونها با نوعی مقرنس کاری حجاری شدهاند و توجه خاص این بنای باشکوه را نشان میدهند. تنوع حجاری بیانگر این است که به احتمال فروان گروهی از حجاران در ردههای مختلف زیرنظر استاد کاری شایسته این اقدامات را انجام دادهاند. حجاری روی سرستونها به صورت مقرنس و بدنه ستونها به صورت طنابی شکل و پایه ستونها هم ترکیبی از گلهای طبیعی و نشانه حضور هنرمندان حجار محلی است. به هر ترتیب علاوه بر کتیبهها، ترکیب و قرارگیری ستونها و تزیینات حجاری آنها به شبستان #مسجد شکوه و زیبایی خاصی بخشیده است. در دوره قاجار و در غرب کشور، هیچ #مسجدی احداث نگردیده که در آن از بیست و چهار ستون سنگی یکسره و حجاریشده استفاده شده باشد.
#مسجدجامع سنندج
این #مسجد دارای بیست و چهار ستون سنگی است که به طور استادانه پایه، بدنه و سرستونهای آن حجاری شده و از این حیث با #مسجد-وکیل-شیراز قابل مقایسه است. بر روی تمام پایهها یک طرح به صورت گلهای برجسته حجاری شده است.
تزیینات بدنه ستونها شامل کاشیکاری توأم با خط و آیات مقدس قرآنی است و سرستونها با نوعی مقرنس کاری حجاری شدهاند و توجه خاص این بنای باشکوه را نشان میدهند. تنوع حجاری بیانگر این است که به احتمال فروان گروهی از حجاران در ردههای مختلف زیرنظر استاد کاری شایسته این اقدامات را انجام دادهاند. حجاری روی سرستونها به صورت مقرنس و بدنه ستونها به صورت طنابی شکل و پایه ستونها هم ترکیبی از گلهای طبیعی و نشانه حضور هنرمندان حجار محلی است. به هر ترتیب علاوه بر کتیبهها، ترکیب و قرارگیری ستونها و تزیینات حجاری آنها به شبستان #مسجد شکوه و زیبایی خاصی بخشیده است. در دوره قاجار و در غرب کشور، هیچ #مسجدی احداث نگردیده که در آن از بیست و چهار ستون سنگی یکسره و حجاریشده استفاده شده باشد.
۹۶۴
۱۸ آذر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.