تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 20
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًي وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ (20)
ترجمه :
آيا نديديد كه خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمين است براى شما مسخّر كرده، و نعمت هاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازير كرده است، ولى بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايتى و بدون هيچ كتاب روشنگرى، درباره خداوند به جدال و ستيز مى پردازند.
نکته ها:
«اِسباغ» به معناى گسترانيدن و توسعه دادن است.
در اين آيه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زيبايى و امثال اينها و نعمت باطنى مانند: ايمان، معرفت، اطمينان، حسن خلق، امداد غيبى، علم، فطرت، ولايت و... .
شايد بتوان گفت: مراد از علم در آيه، استدلال عقلى و مراد از هدايت، هدايت هاى فطرى و مراد از كتاب، وحى الهى است، كه برخى افراد بدون استناد به هيچ يك از عقل، فطرت و وحى، درباره خدا سخن مى گويند و اظهار نظر مى كنند.
پیامها :
- بى توجّهى به آفريده ها و نقش آنها در زندگى بشر، سبب سرزنش و توبيخ است. «ألم تروا» سعدى مى گويد:
اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود
هر كه فكرت نكند نقش بود بر ديوار
- تمام آفريده ها هدفدار و به خاطر بهره گيرى انسان است. «سخّر لكم»
- انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمين است، به تسخير خود درآورد. «سخّر لكم»
- نعمت هاى الهى، هم گسترده وفراوان است، «اسبغ» هم در دسترس بندگان، «عليكم» و هم متنّوع. «ظاهرة و باطنة»
- نبايد از نعمت هاى باطنى خداوند غفلت كنيم و به آنها بى توجّه باشيم. «ألم تروا... باطنة»
- على رغم گستردگى و فراوانى نعمت ها، انسان درباره خدا مجادله مى كند و اين نوعى كفران نعمت است. «اسبغ عليكم نعمه... يجادل فى اللّه»
- جدالِ منطقى نيكوست، «و جادلهم بالّتى هى احسن»(313) ولى جدالى كه بدون پشتوانه ى علمى و به دور از هدايت الهى و مخالف با كتاب خدا باشد، بى ارزش است.(314) «يجادل فى اللّه بغير علم و لاهُدىً و لاكتاب منير»
- در جهان بينى الهى، عقل، فطرت و وحى، منابع معتبر شناخت هستند، نه غير آن. «علمٍ، هدىً، كتابٍ منير»
313) نحل، 125.
314) ملاّصدرا در كتاب اسفار خود مى گويد: «تبّاً لفلسفة تخالف الكتاب و السنّة»، نابود باد آن فلسفه اى كه با كتاب و سنّت مخالفت كند.
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 20
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًي وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ (20)
ترجمه :
آيا نديديد كه خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمين است براى شما مسخّر كرده، و نعمت هاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازير كرده است، ولى بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايتى و بدون هيچ كتاب روشنگرى، درباره خداوند به جدال و ستيز مى پردازند.
نکته ها:
«اِسباغ» به معناى گسترانيدن و توسعه دادن است.
در اين آيه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زيبايى و امثال اينها و نعمت باطنى مانند: ايمان، معرفت، اطمينان، حسن خلق، امداد غيبى، علم، فطرت، ولايت و... .
شايد بتوان گفت: مراد از علم در آيه، استدلال عقلى و مراد از هدايت، هدايت هاى فطرى و مراد از كتاب، وحى الهى است، كه برخى افراد بدون استناد به هيچ يك از عقل، فطرت و وحى، درباره خدا سخن مى گويند و اظهار نظر مى كنند.
پیامها :
- بى توجّهى به آفريده ها و نقش آنها در زندگى بشر، سبب سرزنش و توبيخ است. «ألم تروا» سعدى مى گويد:
اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود
هر كه فكرت نكند نقش بود بر ديوار
- تمام آفريده ها هدفدار و به خاطر بهره گيرى انسان است. «سخّر لكم»
- انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمين است، به تسخير خود درآورد. «سخّر لكم»
- نعمت هاى الهى، هم گسترده وفراوان است، «اسبغ» هم در دسترس بندگان، «عليكم» و هم متنّوع. «ظاهرة و باطنة»
- نبايد از نعمت هاى باطنى خداوند غفلت كنيم و به آنها بى توجّه باشيم. «ألم تروا... باطنة»
- على رغم گستردگى و فراوانى نعمت ها، انسان درباره خدا مجادله مى كند و اين نوعى كفران نعمت است. «اسبغ عليكم نعمه... يجادل فى اللّه»
- جدالِ منطقى نيكوست، «و جادلهم بالّتى هى احسن»(313) ولى جدالى كه بدون پشتوانه ى علمى و به دور از هدايت الهى و مخالف با كتاب خدا باشد، بى ارزش است.(314) «يجادل فى اللّه بغير علم و لاهُدىً و لاكتاب منير»
- در جهان بينى الهى، عقل، فطرت و وحى، منابع معتبر شناخت هستند، نه غير آن. «علمٍ، هدىً، كتابٍ منير»
313) نحل، 125.
314) ملاّصدرا در كتاب اسفار خود مى گويد: «تبّاً لفلسفة تخالف الكتاب و السنّة»، نابود باد آن فلسفه اى كه با كتاب و سنّت مخالفت كند.
۱.۶k
۰۴ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.