سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَﺍﺗَّﻘُﻮﺍْ ﻓِﺘْﻨَﺔً ﻟَّﺎ ﺗُﺼِﻴﺒَﻦَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻇَﻠَﻤُﻮﺍْ ﻣِﻨﻜُﻢْ ﺧَﺂﺻَّﺔً ﻭَﺍﻋْﻠَﻤُﻮﺍْ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺷَﺪِﻳﺪُ ﺍﻟْﻌِﻘَﺎﺏِ
ﻭ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ (ﻭ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ) ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺍﻣﻨﮕﻴﺮ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، (ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺳﻜﻮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ) ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺨﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﺳﺖ.
#قرآن_سوره_الانفال_آیات۲۵
#فتنه
#امربه_معروف_نهی_از_منکر
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﻓﺘﻨﻪ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﺮﻙ، ﻛﻔﺮ، ﺑﻠﺎ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ، ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻠﺎ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ.(٤٦٤)
ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺘﻨﻪ، ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﻓﺤﺸﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺮﻭﭘﺎﺷﻲ ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﺁﻥ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﺜﻞ ﻓﺴﺎﺩ ﺣﻜّﺎم ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴّﻪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﺯﺩﻧﺪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺮﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺫﻟّﺖ ﻛﺸﺎﻧﺪﻧﺪ.
ﺳﻜﻮﺕ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ، ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﺷﺪﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻤﺎم ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮﺍﺕ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺳﻜﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺁﻧﺎﻥ (ﺧﺎﺹّ ﻭ ﻋﺎم) ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ».(٤٦٧) ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺍﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻤﻮم ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﻨﻜﺮﺍﺗﻲ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺴﺘﻮﺟﺐ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ».(٤٦٨)
. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺩﺭ ﻓﺘﻨﻪ ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺑﭽّﻪ ﺷﺘﺮﻱ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺭ ﺑﻜﺸﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﺷﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻛﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﺘﻨﺔ ﻛﺎﺑﻦ ﺍﻟّﺒﻮﻥ، ﻟﺎﻇﻬﺮ ﻓﻴﺮﻛﺐ ﻭ ﻟﺎﺿﺮﻉ ﻓﻴﺤﻠﺐ»(٤٦٩)
ﻫﻨﮕﺎم ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻫﺮﻛﺲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻇﻠﻢ ﻛﻨﺪ، «ﻓﻜﺎﻧّﻤﺎ ﺟﺤﺪ ﻧﺒﻮّﺗﻲ ﻭ ﻧﺒﻮﺓ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎء ﻗﺒﻠﻲ» ﮔﻮﻳﺎ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻣﻦ ﻭ ﻧﺒﻮّﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ کرده
ﻭَﺍﺗَّﻘُﻮﺍْ ﻓِﺘْﻨَﺔً ﻟَّﺎ ﺗُﺼِﻴﺒَﻦَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻇَﻠَﻤُﻮﺍْ ﻣِﻨﻜُﻢْ ﺧَﺂﺻَّﺔً ﻭَﺍﻋْﻠَﻤُﻮﺍْ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺷَﺪِﻳﺪُ ﺍﻟْﻌِﻘَﺎﺏِ
ﻭ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ (ﻭ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ) ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺍﻣﻨﮕﻴﺮ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، (ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺳﻜﻮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ) ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺨﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﺳﺖ.
#قرآن_سوره_الانفال_آیات۲۵
#فتنه
#امربه_معروف_نهی_از_منکر
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﻓﺘﻨﻪ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﺮﻙ، ﻛﻔﺮ، ﺑﻠﺎ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ، ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻠﺎ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ.(٤٦٤)
ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺘﻨﻪ، ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﻓﺤﺸﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺮﻭﭘﺎﺷﻲ ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﺁﻥ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﺜﻞ ﻓﺴﺎﺩ ﺣﻜّﺎم ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴّﻪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﺯﺩﻧﺪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺮﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺫﻟّﺖ ﻛﺸﺎﻧﺪﻧﺪ.
ﺳﻜﻮﺕ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ، ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﺷﺪﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻤﺎم ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮﺍﺕ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺳﻜﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺁﻧﺎﻥ (ﺧﺎﺹّ ﻭ ﻋﺎم) ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ».(٤٦٧) ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺍﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻤﻮم ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﻨﻜﺮﺍﺗﻲ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺴﺘﻮﺟﺐ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ».(٤٦٨)
. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺩﺭ ﻓﺘﻨﻪ ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺑﭽّﻪ ﺷﺘﺮﻱ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺭ ﺑﻜﺸﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﺷﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻛﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﺘﻨﺔ ﻛﺎﺑﻦ ﺍﻟّﺒﻮﻥ، ﻟﺎﻇﻬﺮ ﻓﻴﺮﻛﺐ ﻭ ﻟﺎﺿﺮﻉ ﻓﻴﺤﻠﺐ»(٤٦٩)
ﻫﻨﮕﺎم ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻫﺮﻛﺲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻇﻠﻢ ﻛﻨﺪ، «ﻓﻜﺎﻧّﻤﺎ ﺟﺤﺪ ﻧﺒﻮّﺗﻲ ﻭ ﻧﺒﻮﺓ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎء ﻗﺒﻠﻲ» ﮔﻮﻳﺎ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻣﻦ ﻭ ﻧﺒﻮّﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ کرده
۸۴۷
۲۰ دی ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.