📝 یاداشت دکتر وحید یامین پور؛
📝 یاداشت دکتر وحید یامین پور؛
🔸 آستان قدس رضوی؛ یک قرارگاه فرهنگی
مخاطبان اجلاسیه جوانان رضوی و تشکلهای همکار با آستان قدس رضوی که به عنوان بازوهای آستان قدس رضوی در کشور در حال فعالیت هستند، جوانانیاند که توفیق داشتهاند با تشکیل تیمهای ویژه آرمانهای خود را دنبال کنند.
کار تشکیلاتی تأثیرگذاری و عمق کار فرهنگی را افزایش میدهد؛ بنا براین در نفس، خود امری مبارک و مهم است. ده نفر که به طور انفرادی فعالیت میکنند اگر با هم جمع شوند، فعالیتشان به لحاظ میزان و گستره اثرگذاری ضریب مییابد و این طور نخواهد بود که فقط حاصل جمع کار ده نفر باشد.
در فضای دینی و معنوی کنونی، برای گسترش مفهوم تبلیغ و ابلاغ نیاز بیشتری برای رفتن به سمت کارهای تشکیلاتی داریم؛ یکی از ایرادهایی که به ما وارد است این است که در تمام سال های پس از انقلاب گویی ما هنوز به شیوههای پیش از انقلاب در حال انجام فعالیت های فرهنگی هستیم؛ یعنی تکچهرهها و مبلغان انفرادی که به مناطق اعزام و فعالیتهای فرهنگی را از سر میگیرند.
🔹 دشمنی تشکیلاتی
در این زمینه به نظر میرسد که باید وارد فاز جدیدی شویم و البته چند سالی است که به مراحلی از این فاز جدید وارد آمدهایم. ضرورت امر این است که رقیب و جبهه مقابل ما و در حقیقت دشمن ما اتفاقا به طور کاملا تشکیلاتی در حال اثرگذاری و دینزدایی است و گزاره های منفی خود را علیه سبک زندگی، عقاید و گرایشهای سیاسی و مواضع انقلابی ما صادر میکند. حقیقت این است که اگر دشمن در حال انجام فعالیتهای وسیع منفی است، باید تمهیدی بریا مقابله اندیشیده شود؛ وقتی از کار فرهنگی یا امر تبلیغ سخن به میان میآوریم، مخاطب خود را عموم مردم فرض می کنیم بنابراین نمی توانیم به فعالیت های جزئی و گوشهگیرانه و انزواطلبانه اکتفا کنیم.
🔹 فرصت نداریم
در حقیقت باید دانست که فرصت نداریم و شتاب تحولات و حجم فعالیت های جبهه دشمن به حدی زیاد است که باید طبعا در مقابلش فعالیت مناسبی بروز دهیم و این امر تنها از مسیر کار تشکیلاتی عبور میکند.
مقام معظم رهبری در این چند سال، مدام به کار تشکیلاتی ذیل عنوان جناح مومن انقلابی یا گروه های خودجوش انقلابی اشاره داشتند که اگر از این مسیر و کانال، فعالیت های خود را ساماندهی نکنیم، با مبارزات تن به تن و با فعالیت های انفرادی صحنه را واگذار خواهیم کرد.
حال تصور کنید بناست ذیل مفهوم «ولایت» کار فرهنگی کنیم. مفهوم و سازمان ولایت، اصولا مفهومی تشکیلاتی است. اساسا شیعه یک حزب تشکیلاتی است که توسط ولایت سازماندهی میشود. وقتی ما چنین ظرفیت تاریخی و دینی داریم انتظار می رود که از رقبا بهتر کار تشکیلاتی انجام دهیم.
🔹 آستان قدس رضوی؛ یک قرارگاه فرهنگی
با توجه به ارادتی که عموم جریان های فرهنگی و فکری در کشور به حضرت رضا(ع) دارند، ظرفیت مناسبی وجود دارد که آستان قدس رضوی بتواند مانند یک نخ تسبیح مجموعهای از این تشکلها را گرد هم آورد. آستان قدس رضوی میتواند نقش یک قرارگاه و یک ستاد متمرکز را ایفا کند و از فکر و سیاستهای موجود بهرهمند شود و به کارهای مثبت ضریب دهد و نقش یک میزبان و برادر پشتیبان را ایفاء کند.
اگر با این تواضعی که گفته شد نقش آستان قدس رضوی به درستی ایفا شود، خود به خود محوریت را بیش از گذشته به دست خواهد آورد. طیف های مختلف فعالان فرهنگی هم که ممکن است با هم اختلاف نظراتی داشته باشند، به دلیل ارادت به آستان حضرت رضا(ع) پوشش داده خواهد شد و در این زمینه، آستان قدس رضوی نقش ستادی و قرارگاهی را ایفاء کند.
در اندیشه ما کار فرهنگی یک کار تشکیلاتی صرف نبوده و مسیر انتقال پیام بسیار مهم است. یک انسان باروزنامه، سایت یا برنامه تلویزیونی متفاوت است و لذا اگر این انسان خودش بهره مندی از کمال داشته باشد، آن پیام را میتواند به طور موثرتری به مخاطب منتقل کند. ما درباره یک جوان مومن انقلابی سخن می گوییم و در واقع، از یک انقلابی سخن می گوییم.
🔹 تربیت نفوس؛ مهمترین رسالت
همچنان معتقدم که مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی از مسیر نفوس تربیت شده عبور می کند یعنی مهم ترین کار فرهنگی تشکیلاتی که باید انجام شود همین تربیت نفوس است؛ مربی و تربیت شده ذیل عنوان جوان مومن انقلابی قرار میگیرد.
پیام من به جوانان این است که همه ما بر حسب آیه«المومنون بعضهم اولیاء بعض» نقایص و نسبت به یکدیگر امتیازاتی داریم. همگی نسبت به هم ولایت داریم یعنی رشته ولایتی بین ما برقرار است؛ کار تشکیلاتی اقتضائاتی دارد و اخلاق لازم دارد که باید با هم آن را تمرین کنیم و از هم پشتیبانی کرده و نسبت به هم محبت و تعاطف داشته باشیم و سعی کنیم تا نقایص یکدیگر را
🔸 آستان قدس رضوی؛ یک قرارگاه فرهنگی
مخاطبان اجلاسیه جوانان رضوی و تشکلهای همکار با آستان قدس رضوی که به عنوان بازوهای آستان قدس رضوی در کشور در حال فعالیت هستند، جوانانیاند که توفیق داشتهاند با تشکیل تیمهای ویژه آرمانهای خود را دنبال کنند.
کار تشکیلاتی تأثیرگذاری و عمق کار فرهنگی را افزایش میدهد؛ بنا براین در نفس، خود امری مبارک و مهم است. ده نفر که به طور انفرادی فعالیت میکنند اگر با هم جمع شوند، فعالیتشان به لحاظ میزان و گستره اثرگذاری ضریب مییابد و این طور نخواهد بود که فقط حاصل جمع کار ده نفر باشد.
در فضای دینی و معنوی کنونی، برای گسترش مفهوم تبلیغ و ابلاغ نیاز بیشتری برای رفتن به سمت کارهای تشکیلاتی داریم؛ یکی از ایرادهایی که به ما وارد است این است که در تمام سال های پس از انقلاب گویی ما هنوز به شیوههای پیش از انقلاب در حال انجام فعالیت های فرهنگی هستیم؛ یعنی تکچهرهها و مبلغان انفرادی که به مناطق اعزام و فعالیتهای فرهنگی را از سر میگیرند.
🔹 دشمنی تشکیلاتی
در این زمینه به نظر میرسد که باید وارد فاز جدیدی شویم و البته چند سالی است که به مراحلی از این فاز جدید وارد آمدهایم. ضرورت امر این است که رقیب و جبهه مقابل ما و در حقیقت دشمن ما اتفاقا به طور کاملا تشکیلاتی در حال اثرگذاری و دینزدایی است و گزاره های منفی خود را علیه سبک زندگی، عقاید و گرایشهای سیاسی و مواضع انقلابی ما صادر میکند. حقیقت این است که اگر دشمن در حال انجام فعالیتهای وسیع منفی است، باید تمهیدی بریا مقابله اندیشیده شود؛ وقتی از کار فرهنگی یا امر تبلیغ سخن به میان میآوریم، مخاطب خود را عموم مردم فرض می کنیم بنابراین نمی توانیم به فعالیت های جزئی و گوشهگیرانه و انزواطلبانه اکتفا کنیم.
🔹 فرصت نداریم
در حقیقت باید دانست که فرصت نداریم و شتاب تحولات و حجم فعالیت های جبهه دشمن به حدی زیاد است که باید طبعا در مقابلش فعالیت مناسبی بروز دهیم و این امر تنها از مسیر کار تشکیلاتی عبور میکند.
مقام معظم رهبری در این چند سال، مدام به کار تشکیلاتی ذیل عنوان جناح مومن انقلابی یا گروه های خودجوش انقلابی اشاره داشتند که اگر از این مسیر و کانال، فعالیت های خود را ساماندهی نکنیم، با مبارزات تن به تن و با فعالیت های انفرادی صحنه را واگذار خواهیم کرد.
حال تصور کنید بناست ذیل مفهوم «ولایت» کار فرهنگی کنیم. مفهوم و سازمان ولایت، اصولا مفهومی تشکیلاتی است. اساسا شیعه یک حزب تشکیلاتی است که توسط ولایت سازماندهی میشود. وقتی ما چنین ظرفیت تاریخی و دینی داریم انتظار می رود که از رقبا بهتر کار تشکیلاتی انجام دهیم.
🔹 آستان قدس رضوی؛ یک قرارگاه فرهنگی
با توجه به ارادتی که عموم جریان های فرهنگی و فکری در کشور به حضرت رضا(ع) دارند، ظرفیت مناسبی وجود دارد که آستان قدس رضوی بتواند مانند یک نخ تسبیح مجموعهای از این تشکلها را گرد هم آورد. آستان قدس رضوی میتواند نقش یک قرارگاه و یک ستاد متمرکز را ایفا کند و از فکر و سیاستهای موجود بهرهمند شود و به کارهای مثبت ضریب دهد و نقش یک میزبان و برادر پشتیبان را ایفاء کند.
اگر با این تواضعی که گفته شد نقش آستان قدس رضوی به درستی ایفا شود، خود به خود محوریت را بیش از گذشته به دست خواهد آورد. طیف های مختلف فعالان فرهنگی هم که ممکن است با هم اختلاف نظراتی داشته باشند، به دلیل ارادت به آستان حضرت رضا(ع) پوشش داده خواهد شد و در این زمینه، آستان قدس رضوی نقش ستادی و قرارگاهی را ایفاء کند.
در اندیشه ما کار فرهنگی یک کار تشکیلاتی صرف نبوده و مسیر انتقال پیام بسیار مهم است. یک انسان باروزنامه، سایت یا برنامه تلویزیونی متفاوت است و لذا اگر این انسان خودش بهره مندی از کمال داشته باشد، آن پیام را میتواند به طور موثرتری به مخاطب منتقل کند. ما درباره یک جوان مومن انقلابی سخن می گوییم و در واقع، از یک انقلابی سخن می گوییم.
🔹 تربیت نفوس؛ مهمترین رسالت
همچنان معتقدم که مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی از مسیر نفوس تربیت شده عبور می کند یعنی مهم ترین کار فرهنگی تشکیلاتی که باید انجام شود همین تربیت نفوس است؛ مربی و تربیت شده ذیل عنوان جوان مومن انقلابی قرار میگیرد.
پیام من به جوانان این است که همه ما بر حسب آیه«المومنون بعضهم اولیاء بعض» نقایص و نسبت به یکدیگر امتیازاتی داریم. همگی نسبت به هم ولایت داریم یعنی رشته ولایتی بین ما برقرار است؛ کار تشکیلاتی اقتضائاتی دارد و اخلاق لازم دارد که باید با هم آن را تمرین کنیم و از هم پشتیبانی کرده و نسبت به هم محبت و تعاطف داشته باشیم و سعی کنیم تا نقایص یکدیگر را
۱.۴k
۰۸ دی ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.