تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره والعادیات
فضیلت قرائت این سوره :
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر كه سوره عادیات را بخواند و پیوسته آن را قرائت كند، خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت او را به طور ویژه با امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام بر میانگیزد و او را در پناه ایشان و از جمله همراهان ایشان قرار میدهد.
آیات 1 تا 11 تمام آیات این سوره
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الْعٰادِيٰاتِ ضَبْحاً (١)
سوگند به اسبان دونده اى كه همهمه كنان [به سوى جنگ] مى تازند
فَالْمُورِيٰاتِ قَدْحاً (٢)
و سوگند به اسبانى كه با كوبيدن سمشان از سنگ ها جرقه مى جهانند
فَالْمُغِيرٰاتِ صُبْحاً (٣)
و سوگند به سوارانى كه هنگام صبح غافل گيرانه به دشمن هجوم مى برند
فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً (٤)
و به وسيلۀ آن هجوم، گرد و غبار فراوانى بر انگيزند
فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً (٥)
و ناگاه در آن وقت در ميان گروهى دشمن در آيند؛
إِنَّ الْإِنْسٰانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ (٦)
[كه] قطعاً انسان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس است،
وَ إِنَّهُ عَلىٰ ذٰلِكَ لَشَهِيدٌ (٧)
و بى ترديد خود او بر اين ناسپاسى گواه است،
وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ (٨)
و همانا او نسبت به ثروت و مال سخت علاقه مند است [و به اين سبب بخل مى ورزد ]
أَ فَلاٰ يَعْلَمُ إِذٰا بُعْثِرَ مٰا فِي الْقُبُورِ (٩)
آيا نمى داند هنگامى كه آنچه در گورهاست برانگيخته شود
وَ حُصِّلَ مٰا فِي الصُّدُورِ (١٠)
و آنچه در سينه هاست پديدار گردد،
إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبِيرٌ (١١)
بى ترديد در آن روز پروردگارشان نسبت به آنان آگاه است [و بر پايۀ اعمال نيك و بدشان به آنان پاداش و كيفر دهد ]
نکته ها:
«عَدْو» به معناى تجاوز است. چون دويدن، تجاوز از حدّ حركت عادى است، به آن «عَدْو» گفته مى شود. «ضَبْح» به معناى صداى نفس اسب است. «قَدْح» به معناى خروج آتش از سنگ چخماق، «المغيرات» از «اِغارة» به معناى تاختن سريع، «صُبحا» كنايه از غافلگير كردن دشمن و پنهان كردن زمان هجوم است.
«أثَرن» از «اِثارة» به معناى منتشر ساختن، «نَقْع» به معناى غبار و «كَنود» به معناى كَفور است.
در كلمه «بُعثر» معناى بعث و اثاره نهفته است يعنى بيرون كشيدن و زيرو رو كردن. «حُصّل» به معناى استخراج مغز از پوسته و متمايز شدن خصلت هاى نيك و بد در آن روز از يكديگر است
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره والعادیات
فضیلت قرائت این سوره :
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر كه سوره عادیات را بخواند و پیوسته آن را قرائت كند، خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت او را به طور ویژه با امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام بر میانگیزد و او را در پناه ایشان و از جمله همراهان ایشان قرار میدهد.
آیات 1 تا 11 تمام آیات این سوره
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الْعٰادِيٰاتِ ضَبْحاً (١)
سوگند به اسبان دونده اى كه همهمه كنان [به سوى جنگ] مى تازند
فَالْمُورِيٰاتِ قَدْحاً (٢)
و سوگند به اسبانى كه با كوبيدن سمشان از سنگ ها جرقه مى جهانند
فَالْمُغِيرٰاتِ صُبْحاً (٣)
و سوگند به سوارانى كه هنگام صبح غافل گيرانه به دشمن هجوم مى برند
فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً (٤)
و به وسيلۀ آن هجوم، گرد و غبار فراوانى بر انگيزند
فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً (٥)
و ناگاه در آن وقت در ميان گروهى دشمن در آيند؛
إِنَّ الْإِنْسٰانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ (٦)
[كه] قطعاً انسان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس است،
وَ إِنَّهُ عَلىٰ ذٰلِكَ لَشَهِيدٌ (٧)
و بى ترديد خود او بر اين ناسپاسى گواه است،
وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ (٨)
و همانا او نسبت به ثروت و مال سخت علاقه مند است [و به اين سبب بخل مى ورزد ]
أَ فَلاٰ يَعْلَمُ إِذٰا بُعْثِرَ مٰا فِي الْقُبُورِ (٩)
آيا نمى داند هنگامى كه آنچه در گورهاست برانگيخته شود
وَ حُصِّلَ مٰا فِي الصُّدُورِ (١٠)
و آنچه در سينه هاست پديدار گردد،
إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبِيرٌ (١١)
بى ترديد در آن روز پروردگارشان نسبت به آنان آگاه است [و بر پايۀ اعمال نيك و بدشان به آنان پاداش و كيفر دهد ]
نکته ها:
«عَدْو» به معناى تجاوز است. چون دويدن، تجاوز از حدّ حركت عادى است، به آن «عَدْو» گفته مى شود. «ضَبْح» به معناى صداى نفس اسب است. «قَدْح» به معناى خروج آتش از سنگ چخماق، «المغيرات» از «اِغارة» به معناى تاختن سريع، «صُبحا» كنايه از غافلگير كردن دشمن و پنهان كردن زمان هجوم است.
«أثَرن» از «اِثارة» به معناى منتشر ساختن، «نَقْع» به معناى غبار و «كَنود» به معناى كَفور است.
در كلمه «بُعثر» معناى بعث و اثاره نهفته است يعنى بيرون كشيدن و زيرو رو كردن. «حُصّل» به معناى استخراج مغز از پوسته و متمايز شدن خصلت هاى نيك و بد در آن روز از يكديگر است
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۵۲
۰۶ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.