بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
گاه آن چه که هست حقیقت، با آن چه دوست داریم چنین باشد تخیل، خیلی متفاوت است!
کجای رشد یا سقوط انسان در زندگی، بدون قید و شرط صورت میپذیرد و بالتبع کجای اسلام، قرآن، ایمان، بهشت و رضوان الهی و برای کی، بیقید و شرط بوده است؟! تمام قرآن کریم میفرماید: اگر چنین باشید، اگر چنین کنید، اگر چنین نکنید و چنین و چنان میشود. بهشت خداوند متعال را نه تنها بیقید و شرط به کسی حتی انبیا و اولیای الهی نمیدهند،بلکه هر عاقبت و سرنوشتی، مشروط است وهرگاه شروطش مهیا و محقق گردید، محتوم - حتمی میگردد.
شدن حتی در طبیعت بیجان نیز بدون قید و شرط نیست، چه رسد به حیات انسان و رشد و کمال در آن. اگر ابر بارور شود میبارد - اگر بذر کاشته و آبیاری شود، ثمر میدهد - اگر به گیاهی آفت رسد، خشک میشود و حتی نصرت الهی به مؤمنان در ثبات قدم مشروط است، چه رسد به بهشت رفتن آنها. و اگر شرط برای نصرت در ثبات محقق نگردد، تزلزل و ریزش حتمی می گردد، اگر چه افراد پیش از آن مؤمن بوده باشند. چنان که نه خطاب به کفار، بلکه به مؤمنان فرمود :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ - اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مىكند و گام هايتان را استوار مىدارد.(سوره محمد آیه 7) اگر یعنی قید و شرط .
متن و ترجمه آیه به شرح زیر میباشد :
لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا - به راستى خدا هنگامى كه مؤمنان زير آن درخت با تو بيعت می کردند از آنان خشنود شد و آنچه در دلهايشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پيروزى نزديكى به آنها پاداش داد.(سوره فتح آیه 18)
الف) - هر اعتقاد و ادعایی چه شیعه بگوید، یا سنّی، یا مسیحی و یا کافر، باید دلیل و یا سند معتبر داشته باشد، وگرنه مقبول واقع نمیگردد، حال آیا این ادعا، دلیل عقلی دارد و یا سند نقلی؟!
ب) - آیا خداوند متعال فرمود که این رضایت راجع به هر فعلی و نیز بی قید و شرط و ابدی است؟ و یا حدیثی بر آن وجود دارد؟ و یا دلیل عقلی و برهان قطعی بر آن اقامه شده است؟! یا آن که فقط یک برداشت و ادعای باب میل و تفسیر به رأی میباشد؟!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
گاه آن چه که هست حقیقت، با آن چه دوست داریم چنین باشد تخیل، خیلی متفاوت است!
کجای رشد یا سقوط انسان در زندگی، بدون قید و شرط صورت میپذیرد و بالتبع کجای اسلام، قرآن، ایمان، بهشت و رضوان الهی و برای کی، بیقید و شرط بوده است؟! تمام قرآن کریم میفرماید: اگر چنین باشید، اگر چنین کنید، اگر چنین نکنید و چنین و چنان میشود. بهشت خداوند متعال را نه تنها بیقید و شرط به کسی حتی انبیا و اولیای الهی نمیدهند،بلکه هر عاقبت و سرنوشتی، مشروط است وهرگاه شروطش مهیا و محقق گردید، محتوم - حتمی میگردد.
شدن حتی در طبیعت بیجان نیز بدون قید و شرط نیست، چه رسد به حیات انسان و رشد و کمال در آن. اگر ابر بارور شود میبارد - اگر بذر کاشته و آبیاری شود، ثمر میدهد - اگر به گیاهی آفت رسد، خشک میشود و حتی نصرت الهی به مؤمنان در ثبات قدم مشروط است، چه رسد به بهشت رفتن آنها. و اگر شرط برای نصرت در ثبات محقق نگردد، تزلزل و ریزش حتمی می گردد، اگر چه افراد پیش از آن مؤمن بوده باشند. چنان که نه خطاب به کفار، بلکه به مؤمنان فرمود :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ - اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مىكند و گام هايتان را استوار مىدارد.(سوره محمد آیه 7) اگر یعنی قید و شرط .
متن و ترجمه آیه به شرح زیر میباشد :
لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا - به راستى خدا هنگامى كه مؤمنان زير آن درخت با تو بيعت می کردند از آنان خشنود شد و آنچه در دلهايشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پيروزى نزديكى به آنها پاداش داد.(سوره فتح آیه 18)
الف) - هر اعتقاد و ادعایی چه شیعه بگوید، یا سنّی، یا مسیحی و یا کافر، باید دلیل و یا سند معتبر داشته باشد، وگرنه مقبول واقع نمیگردد، حال آیا این ادعا، دلیل عقلی دارد و یا سند نقلی؟!
ب) - آیا خداوند متعال فرمود که این رضایت راجع به هر فعلی و نیز بی قید و شرط و ابدی است؟ و یا حدیثی بر آن وجود دارد؟ و یا دلیل عقلی و برهان قطعی بر آن اقامه شده است؟! یا آن که فقط یک برداشت و ادعای باب میل و تفسیر به رأی میباشد؟!(ادامه دارد...)
۸۶۲
۲۷ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.