بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
شیطان اسم عام است که به هر منحرف و منحرف کنندهای میتواند اطلاق گردد.
برخی ریشه کلمه شیطان را از شَطَنَ به معنای بُعد و دوری خواندهاند. پس هر دور شونده از فرمان خدا و بالتبع رحمت خدا، شیطان می شود و شخص ابلیس نیز به خاطر دور شدن از اطاعت و عبادت الهی و بالتبع رحمت الهی شیطان خوانده شد.
برخی دیگر واژه شیطان را از شیط خواندهاند به معنای سوختن، سوخته شده و سوزاندن. پس هر فعل یا فاعلی که سبب سوختن و سوزاندن گردد، شیطان لقب میگیرد. اعمالی سویی که اعمال خوب را خبط کرده و می سوزاند افکاری که تا وقتی فکر است ذهن و درون را میسوزاند و وقتی به عرصه فعل و ظهور رسید، خود و دیگران را میسوزاند و نیز هر آن چه که موجبات سوزاندن و سوختن در آخرت را به عنوان نتیجه فراهم میآورد، شیطان است و ابلیس نیز به همین دلیل شیطان لقب گرفت.
البته هر دو ریشههای شطن و شیط به معانی پلید، خبیث، پست و موجودی سرکش، متمرد و نافرمان نیز به کار گرفته میشوند.
الف) - پس ابلیس نام یک موجود خاص از گروه جنیان میباشد:وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا - و ياد كن هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد پس همه جز ابليس سجده كردند كه از گروه جن بود و از فرمان پروردگارش سر پيچيد آيا با اين حال او و نسلش را به جاى من دوستان خود مىگيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند.(سوره کهف آیه 50)
ملائکه از نور،آدمیان ازخاک و جنیان نیز از آتش خلق شدهاند و فرض متکبرانه ابلیس این بود که آتش از خاک برتر است و توجه ننمود آن چه موجب برتریت است، اطاعت الله جل جلاله میباشد:قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ - چه چيز تو را باز داشت از اينكه سجده كنى، آنگاه که امر به سجده کردم؟ گفت من از او بهترم زیرا مرا از آتشى آفريدى و او را از گل آفريدى.(سوره اعراف آیه 12)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
شیطان اسم عام است که به هر منحرف و منحرف کنندهای میتواند اطلاق گردد.
برخی ریشه کلمه شیطان را از شَطَنَ به معنای بُعد و دوری خواندهاند. پس هر دور شونده از فرمان خدا و بالتبع رحمت خدا، شیطان می شود و شخص ابلیس نیز به خاطر دور شدن از اطاعت و عبادت الهی و بالتبع رحمت الهی شیطان خوانده شد.
برخی دیگر واژه شیطان را از شیط خواندهاند به معنای سوختن، سوخته شده و سوزاندن. پس هر فعل یا فاعلی که سبب سوختن و سوزاندن گردد، شیطان لقب میگیرد. اعمالی سویی که اعمال خوب را خبط کرده و می سوزاند افکاری که تا وقتی فکر است ذهن و درون را میسوزاند و وقتی به عرصه فعل و ظهور رسید، خود و دیگران را میسوزاند و نیز هر آن چه که موجبات سوزاندن و سوختن در آخرت را به عنوان نتیجه فراهم میآورد، شیطان است و ابلیس نیز به همین دلیل شیطان لقب گرفت.
البته هر دو ریشههای شطن و شیط به معانی پلید، خبیث، پست و موجودی سرکش، متمرد و نافرمان نیز به کار گرفته میشوند.
الف) - پس ابلیس نام یک موجود خاص از گروه جنیان میباشد:وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا - و ياد كن هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد پس همه جز ابليس سجده كردند كه از گروه جن بود و از فرمان پروردگارش سر پيچيد آيا با اين حال او و نسلش را به جاى من دوستان خود مىگيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند.(سوره کهف آیه 50)
ملائکه از نور،آدمیان ازخاک و جنیان نیز از آتش خلق شدهاند و فرض متکبرانه ابلیس این بود که آتش از خاک برتر است و توجه ننمود آن چه موجب برتریت است، اطاعت الله جل جلاله میباشد:قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ - چه چيز تو را باز داشت از اينكه سجده كنى، آنگاه که امر به سجده کردم؟ گفت من از او بهترم زیرا مرا از آتشى آفريدى و او را از گل آفريدى.(سوره اعراف آیه 12)(ادامه دارد...)
۲۹۵
۰۱ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.