ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺭﻗﺺ ﻛﺮﺩﯼ, ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺣﺮﻛﺎﺕ ۱۱
ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺭﻗﺺ ﻛﺮﺩﯼ, ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺣﺮﻛﺎﺕ_۱۱
ﺩﺭ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﮐﺮﺩﯼ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺭﻗﺼﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﭼﺸﻢ ﺩﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﯾﮑﭙﺎﺭﭼﮕﯽ ﯾﮏ ﻗﻮﻡ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽﮐﺸﻨﺪ ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﮐﺮﺩﯼ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﻠﻮﺩﯾﻬﺎﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻭﻣﺮﺩﺍﻥ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺭﻗﺼﻬﺎﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻗﺼﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺟﻤﻊ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻫﻨﺮﻧﻤﺎﯾﯽ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺭﻗﺼﻨﺪﻩ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﺭﻧﮕﯽ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻬﺎ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺻﻄﻼﺣﺎً ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺭﻗﺺ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻤﺎﻟﻪﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﮐﺮﻣﺎﺷﺎﻥ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﯾﺸﻬﺎ ﻭ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﮐﺮﺩﯼ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﺫﯾﻞ ﺗﻘﺴﯿﻢ
ﮐﺮﺩ:
۱- ﮔﻪ ﺭﯾﺎﻥ ۲- ﭘﺸﺖ ﭘﺎ ۳ - ﻫﻪ ﻟﮕﺮﺗﻦ ۴ - ﻓﻪ ﺗﺎﺡ ﭘﺎﺷﺎ۵ -ﻟﺐ ﻻﻥ۶- ﭼﻪ ﭘﯽ ۷ - ﺯﻩ ﺯﻧﮕﯽ ۸- ﺷﻪ ﻻﯾﯽ ۹ - ﺳﯽ ﺟﺎﺭ
۱۰- ﺧﺎﻥ ﺍﻣﯿﺮﯼ.
#کورد
#کوردستان
#فرهنگ
#تمدن
#اصالت
ﺩﺭ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﮐﺮﺩﯼ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺭﻗﺼﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﭼﺸﻢ ﺩﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﯾﮑﭙﺎﺭﭼﮕﯽ ﯾﮏ ﻗﻮﻡ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽﮐﺸﻨﺪ ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﮐﺮﺩﯼ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﻠﻮﺩﯾﻬﺎﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻭﻣﺮﺩﺍﻥ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺭﻗﺼﻬﺎﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻗﺼﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺟﻤﻊ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻫﻨﺮﻧﻤﺎﯾﯽ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺭﻗﺼﻨﺪﻩ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﺭﻧﮕﯽ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻬﺎ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺻﻄﻼﺣﺎً ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺭﻗﺺ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻤﺎﻟﻪﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﮐﺮﻣﺎﺷﺎﻥ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﯾﺸﻬﺎ ﻭ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﮐﺮﺩﯼ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﺫﯾﻞ ﺗﻘﺴﯿﻢ
ﮐﺮﺩ:
۱- ﮔﻪ ﺭﯾﺎﻥ ۲- ﭘﺸﺖ ﭘﺎ ۳ - ﻫﻪ ﻟﮕﺮﺗﻦ ۴ - ﻓﻪ ﺗﺎﺡ ﭘﺎﺷﺎ۵ -ﻟﺐ ﻻﻥ۶- ﭼﻪ ﭘﯽ ۷ - ﺯﻩ ﺯﻧﮕﯽ ۸- ﺷﻪ ﻻﯾﯽ ۹ - ﺳﯽ ﺟﺎﺭ
۱۰- ﺧﺎﻥ ﺍﻣﯿﺮﯼ.
#کورد
#کوردستان
#فرهنگ
#تمدن
#اصالت
۲.۷k
۲۶ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.