تفسیر قرآن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 64
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَمَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (64)
ترجمه :
كيست كه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را (در قيامت) باز مى گرداند و كيست كه شما را از آسمان و زمين روزى مى دهد؟ آيا با خداوند معبودى هست؟ بگو: اگر راست مى گوييد برهانتان را بياوريد.
نکته ها:
از آيه 60 تا اين آيه، پنج مرتبه پى در پى، جمله «ءالهٌ مع اللّه» آمده است كه براى باطل كردن شرك و نفى خدايان دروغين مى باشد.
روزىِ انسان، گاهى مثل نور، هوا و باران، از آسمان است و گاهى مثل سبزى و ميوه از زمين و گاهى از حيوانات است كه آنها نيز با واسطه، از زمين استفاده و رشد مى كنند و گاهى از معادن است كه آنها نيز از زمين هستند.(74)
از نظر قرآن هيچ آفريده اى محو نمى شود بلكه از نظر ماست كه مفقود مى شود.(75) معاد، برگرداندن معدوم نيست تا بعضى خيال كنند كارى محال است، بلكه رجوع موجودات به شكل اوّل است، بعد از تغييرى كه در شكل آنها به وجود آمده است.
آيات تكرارى قرآن، با نوآورى همراه است: از آيه 60 تا 64، جمله «أاله مع اللّه» تكرار شده، لكن هر بار با يك جمله تازه همراه است:
* در آيه 60 مى خوانيم: «بل هم قوم يعدلون» مشركان انحراف دارند.
* در آيه 61 مى خوانيم: «بل اكثرهم لايعلمون» انحرافشان به خاطر جهل است.
* در آيه 62 مى خوانيم: «قليلا ما تذكّرون» و حالا كه جاهلند، كمتر متذكّر مى شوند.
* در آيه 63 مى خوانيم: «تعالى اللّه عمّا يشركون» خداوند از شرك آنان منزّه است.
* در آيه 64 مى خوانيم: «قل هاتوا برهانكم» اين ها بى دليل به سراغ شرك رفته اند.
74) تفسير نمونه.
75) تفسير الميزان.
پیامها :
- همان قدرتى كه در آغاز آفريد، باز هم مى تواند آن را برگرداند. «يبدؤا - يعيد»
- معاد، جسمانى است. «يعيده»
- با سؤال، وجدان ها را بيدار كنيد. «أمّن يبدؤا الخلق - من يرزقكم - ءاله»
- مخالفان شما اگر برهان دارند بپذيريد. «قل هاتوا»
- اسلام، دين برهان است و از مخالفان خود هم برهان مى طلبد. «قل هاتوا برهانكم»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 64
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَمَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (64)
ترجمه :
كيست كه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را (در قيامت) باز مى گرداند و كيست كه شما را از آسمان و زمين روزى مى دهد؟ آيا با خداوند معبودى هست؟ بگو: اگر راست مى گوييد برهانتان را بياوريد.
نکته ها:
از آيه 60 تا اين آيه، پنج مرتبه پى در پى، جمله «ءالهٌ مع اللّه» آمده است كه براى باطل كردن شرك و نفى خدايان دروغين مى باشد.
روزىِ انسان، گاهى مثل نور، هوا و باران، از آسمان است و گاهى مثل سبزى و ميوه از زمين و گاهى از حيوانات است كه آنها نيز با واسطه، از زمين استفاده و رشد مى كنند و گاهى از معادن است كه آنها نيز از زمين هستند.(74)
از نظر قرآن هيچ آفريده اى محو نمى شود بلكه از نظر ماست كه مفقود مى شود.(75) معاد، برگرداندن معدوم نيست تا بعضى خيال كنند كارى محال است، بلكه رجوع موجودات به شكل اوّل است، بعد از تغييرى كه در شكل آنها به وجود آمده است.
آيات تكرارى قرآن، با نوآورى همراه است: از آيه 60 تا 64، جمله «أاله مع اللّه» تكرار شده، لكن هر بار با يك جمله تازه همراه است:
* در آيه 60 مى خوانيم: «بل هم قوم يعدلون» مشركان انحراف دارند.
* در آيه 61 مى خوانيم: «بل اكثرهم لايعلمون» انحرافشان به خاطر جهل است.
* در آيه 62 مى خوانيم: «قليلا ما تذكّرون» و حالا كه جاهلند، كمتر متذكّر مى شوند.
* در آيه 63 مى خوانيم: «تعالى اللّه عمّا يشركون» خداوند از شرك آنان منزّه است.
* در آيه 64 مى خوانيم: «قل هاتوا برهانكم» اين ها بى دليل به سراغ شرك رفته اند.
74) تفسير نمونه.
75) تفسير الميزان.
پیامها :
- همان قدرتى كه در آغاز آفريد، باز هم مى تواند آن را برگرداند. «يبدؤا - يعيد»
- معاد، جسمانى است. «يعيده»
- با سؤال، وجدان ها را بيدار كنيد. «أمّن يبدؤا الخلق - من يرزقكم - ءاله»
- مخالفان شما اگر برهان دارند بپذيريد. «قل هاتوا»
- اسلام، دين برهان است و از مخالفان خود هم برهان مى طلبد. «قل هاتوا برهانكم»
۲.۹k
۰۶ دی ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.